انا هعمل اعتصام واضراب اشمعنى انا

أوعى سيبونى محدش يمسكنى هو انا ناقصه هسهس بعد المعاناة طبعا اللى بعانى منها كل يوم فى انى اصحى بدرى وضرب الموبيل كل يوم او محاوله التودد اليه علشان يسكت الصبح وهو بيصحينى وانزل الشارع وبعد عواصف طول الليل امبارح فى روسيا قصدى القاهرة الجديدة والحمد لله امر بسلام من الناس اللى بيخافوا من عمو رصيف الوحش ده .
تبدأ الاكروبات العالميه فى السواقه على الطريق اولا من ميكروباصات شمال ويمين لعربيات نقل وانا يا عينى عربيتى صغيرة وبحس فعلا انا ولا الاتوبيس ولا النقل بيشفونى بكون عامله زى النمله جنبهم بس ربنا بيسترها عليا فى النهايه حاجه غريبه جدا احنا عندنا فى القاهرة الجديدة كمبوند أجانب القطامية هايتس( وده مش انجليزى يا مرسى) بس الاجانب دول بجد حاجه عبقريه عندهم الاختراع الحلو اللى اسمه احترام المرور والمفارق مش عندنا احنا مفارق مين الفرق فى الشعر وكمان عندهم الاختراع اللى احنا مهملين فيه وانا من اول الحاجات اللى هطالب بيها انهم يلغوا اشارات العربيات اللى هى شمال ويمين فى العربيات بجد ناس محترمه فى كل حاجه فى بلدهم وخارجها يا رب تتنقل لينا العدوى دى
وتبدأ المعاناة فى طريق طويل كده اسمه إن ايه ومحدش يسألنى ايه ده هو اسمه كده روحوا اسألوا شركة عثمان احمد عثمان على ما تناما لعلمى (حلوة تناما دى يعنى انا بطلع ومثقفه) والحمد لله مش هلاوس ولا هساهس ولا هواجس من اللى بتجيلى ساعات كده يعنى ان الحارة اليمين للناس اللى بتمشى بسرعات قليله والنقل والشمال للناس المتهورة اللى زى الاقى بقى واحد او احدة بصراحه منقضه على الدريكسيون زى الفريسه او زى اللى قفش فى حرامى غسيل اقول ما علينا بس على فكرة ده غلط لازم نسوق واحنا ظهرنا مفرود علشان السمه المميزة لنا متظهرش(الكرش يعنى فى سركم) وكمان علشان العمود المتفقر اللى فى ظهرنا(معلومات طبيه ابقى زرونى فى الصيدليه بقى) طيب انا عاوزة اعدى اقلب نوووووووووووورررررررر كتير ولا كأنى بعمل حاجه طيب يا جماعه والله الكلاكس ده مزعج والنور بجد بيلفت النظر سواء الصبح او بالليل وده معلومه اكيده من ناس خبرة فى السواقه (خبرة خبرة يعنى)انما ايه على مين انت بتقلب نور ولا هعبرك وبعد طلوع الروح يعديك وانا بكل ادب ابص علشان اقوله ميرسى يقوم يحرك ليه ايديه كده كأنه هيقلع اللى فى رجله ويضربنى بها طيب هو انا عملت ايه اقول امشى يا شوشو على الصبح وبلاش رخامه.
نروح للاشارات شمال ويمين يعنى اللى عاوز يروح شمال او يمين او يدخل شارع انا اكتشفت وده هطلب بحفظ حق الملكيه(لان ده اكتشاف بجد) فيه ان الناس نسيت الموضوع ده اكتر وده اللى بيسبب حوادث بجد ومرة وقفت واحد فضلت ماشيه وراه كتير وهو مشغل الاشارة الشمال وفى النهاية دخل معايا يمين فسالته قال اه معلش اصلى نسيتها قعدت اضحك الناس من كتر ما هى مش بتستخدم الحاجات دى بتنساها بجد وعلشان كده الطرق سلطه بجد وتحس انك وقعت فى طبق تورلى (خضار مشكل كده بس مبحبوش) ومش فاهم حاجه ولو فهمت حد يبص لك بقرف كده كأنك مثلا جاى من فيلم كارتون او طالع من سبيس تون وراجع ودى بجد طلباتى ويا ريت توقعوا عليها معايا:-
الغاء جميع الاشارات من السيارات المصريه لاننا هنستعوض عنها برأس او ايد تعرف الناس احنا هنمشى فين (ومتستغربش بقى لما تلاقى السما بتمطر اعضاء بشريه)
الغاء نور السيارة وذلك توفيرا فى الكهربا
تكبير صوت الكلاكس علشان يجيلنا هلع وفزع واحنا سايقين ونعمل حوداث ونبقى خففنا من ازمه السكان والمواصلات
-يا سفلته الطرق علشان بجد عفشه العربيه باظت يا نسيبهم براحتهم يبوظوها ويعملوا لنا كبارى معلقه او تركيب جناحات للسيارت

ابيع عربيتى وان شاء الله ما رحت الشغل واقعد فى البيت

الغاء اختراع الحارات ويسيبوا الناس براحتها يعنى تلاقى واحد معدى من شمالك عادى يمينك ميضرش فوق مش مشكله
بس بجد الحاجه اللى بطمن واللى تفرح مواقف الناس ساعة الحوادث بجد كله تلاقيه واقف وبيخدم وهو ده المصرى الجدع سواء بنت او ولد يعنى اعمل حادثه وانا مطمنه
وفعلا السواقه فن وأدب وبطيخ

2 اخبط وقول رايك:

عليوه said...

انا شايف ان العيب مش فى كل اللى قولتى عليه لا الاشارات ولا السواقين ولا الكلام ده انا شايف انه انتى اللى ماشيه صح اوى وده مش زمن الصح يا تعملى زيهم وتنضمى للقطيع او تضطرى اسفه لبيع عربيتك بوست هايل واهلا بيكى فى عالم التدوين

Empress appy said...

عليوة ميرسى
ليك ونورتنى بس انا مش معاك العيب فينا طيب لما احنا عاوزيين نبقى كويسين ونطالب حريات وبتنجانات مش الاول نصلح من مبدئنا ونفسنا وانا برضه هعمل اضراب وبرضه هطالب ان الناس تتعدل ولو بعت عربيتى ارجع تانى للميكروباص ما كده هموت فى حادثه لا ياعم انا اموت فى عربيتى اكرم اهى ستر وغطى عليا

Share |