ايش عرفك انت


نوارة نجم عملت حمله اسمها ايش عرفك انت ودى علشان جيمى علشان نقوله ايش عرفك انت بمصر علشان تحكمها
وانا كنت بتابع الحمله وبشوف ردود الافعال
وانا بحب اقعد واشرب شاى واعمل دماغ شيشه واتفرج على الناس وهى بتعك وتلوك
من ضمان الكتاكيت اللى بيدافعوا وطبعا من حق كل واحد انه يعترض على جيمى او يقبله انا مش ممانعه
بس انا لما ادافع عن حد يبقى ادافع عنه بمنطق مش اى كلام واى اسقاطات على شخصيات ضعيفه وبس
واحده من ضمن الحلوين اللى عاملين جروبات ومن ضمن الكتاكيت بتوع المدونات
بتقول اننا بنحقد عليه
بتقول هو علشان بيتكلم انجليزى يبقى ميعرفش يحكم مصر
ردى على الجمله دى نعم يا ادلعدى ( سورى على الاسلوب بس هو ده الرد المناسب لطريقه تفكيرها)
ما نص مصر واكتر بتتكلم انجليزى واحسن منه يعنى مثلا ينفع نقول بنحقد على منى زكى لانها بتتكلم انجليزى حلو
مش عارفه هو اللى فيه نقص بيجيبه فى نفسه
من ضمن الاخت معترضه برضه ان واحده بتقوله انت كنت معايا وانا بيحرش بيا مستنكره الوضع ازاى نقوله كده
تعالى ي هانم وانت يا بيه وانا افهمكم الناس ليه بتقول كده
لسبب مش محتاج مفهوميه ولو واحد مركبين له مخ بطيخه هيفهم
وهو انه مبينزلش الشارع مبيتعرض للضغوط مش بيشوف
اى حاجه من الحاجات دى جيمى او ابوه من اول خروجهم من البيت لغايه مشوارهم كل اللى بيبقوا شايفينه بس عربيات فيميه وصف ظباط مسحولين اهليهم دفعين دم قلبهم واقفين على الطريق يأمنوا الموكب للبيه والهانم
ومفيش مشكله بالنسبه لهم لو واحد من اللى بيأمنوا دول اللى بيقول عليهم ولادى عربيه تقطعه زى ما حصل اكتر من مره على الطريق الدائرى
كل اللى بيشفوه مستويات زيهم ميعرفش متطلبات الشعب ايه
العيال دى ناقص تيجى تقول احنا بنحقد عليه علشان هو عنده موبيل احدث حاجه واحنا لا
ولا اللى بيقول دا اتربى تربيه عسكريه
وده ينم عن جهل
لسبب بسيط وبالعقل واحد ابوه رئيس جمهوريه تفتكر قاعد فى البيت قد ايه لولاده يعنى تربيه طنط سوزى ومش عيب ما كلنا اتربينا امهاتنا برضه وده يعنى دخل الجيش طيب ما اجيب عم طارق الصول طول عمره راجل عسكرى يحكمنا
انا مش بطالب بواحد فقير يحكم لان مش هينفع فاقد الشئ لا يعيطيه ولا جمال من وجهة نظرى ينفع ولا الفقير ينفع انا عاوزه واحد معتدل

جمال فى مقال فى المصرى اليوم بيقول الجمله دى
جمال مبارك: البطالة زادت لأننا «شعب ما بيحبش يتحرك»

انا بثبت للناس اللى بتدافع انه جاهل مش فاهم حاجه لانه لو بينزل من بيتهم الصبح هيشوف الراجل اللى عنده 60 سنه بيكنس الشارع والطفل اللى عنده عشر سنين بيكنس الشارع
لان الدوله مش موفره لهم اى حاجه فى اى دوله فيه معاش للناس دى احنا بندوخ دوخه الكلب اللى بيهرش فى البوبو بتاعته ومش طايل علشان ناخد اى حق لينا فى اى خدمه فى البلد
الجمله دى كفايه اوى انى اقوله انت ايش عرفك
ايه عرفك بالم ووجع المصريين
عاوزها انزل شوف ابعد افهم ابعد عن الحرس وافهم درس واتحادك اذا اختلطت فى كل ده هتفكر لحظه واحده انك تمسك او تحكم
مش هتقدر عليها ولا هتعرف
البلد كل يوم بتنزل الناس اخلاقيا بقوا فى النازل وده لانهم مش لاقيين ياكلوا ولا يعيشوا
الرجاله لما بتكبر بتسيب بيوتها لانها مش لاقيه شغل وبتمشى فى الشوارع
الدعاره زادت العنوسه زادت الطلاق زاد كله مبقاش متحمل زنا المحارم زاد الاغتصاب زاد الشذوذ زاد
مش انت السبب يا جيمى بس الوضع اللى بقلنا فيه 28 سنه والنهب والسرقه هو اللى عمل كده
ايش عرفك انت والجهله اللى بيدافعوا عنك وبيغرقوك انك هتقدر ولا هتعرف البلد عاوزه راجل شاف وفاهم انت بتقول شعارات وكلام مكتوب مفيش منه حاجه ولا بيطول منك حاجه غير اللى حواليك

يا جمال يا ابن الريس ايش عرفك انت مصر شكلها ايه
يا جهله ياللى بتدافعوا بطلوا تظهروا انكم حاجه وانكم فاهمين وانتم ولا حاجه بطلوا تغرقوه لانه هيغرق ويغرقها

كان معكم المقهورة على بلدها وعلى شباب ضاع من بدرى ابى هانم

حكمه الامبراطورة

ايش عرفك انت بعيشتنا

45 اخبط وقول رايك:

karim said...

الللة اللة عليكى, بجد فعلا الللى انتى بتقولية دة كلة صح, بس امانة عليكى اللى بيقولوا انة ينفع قالوا السبب دة بتاع اللغة, علشان لو كدة يبقى نعرف ان دوول هما شعب مصر اللى هو يعرفهم مش احنا يا اابى, تحياتى للدماغ الكبيرة بتاعة الشاى و الشيشة احب انا اللى يفكر بمزاج, اللة يكون فى عونا ويرحمنا, بس ليا سؤال اية المشكلة علشان نسبتلوا ان الشعب المصرى بيتحرك اننا ننتخب رئيس بحق لبلدنا

A.SAMIR said...

القصة يا أبي
ان الراجل دة فعلا
ممكن يكون شخصية رائعة بس كمدير بنك...كرجل اعمال
ممكن ينفع اكسلانس رائع جدا\انما رئيس مصر
يا نهااااااااااااار اسود
كبيرة عليه قووووي
قوي بجد

لورنس العرب said...

في بلاد العالم الثالث المسئول مفصول تماما عن الشعب
الوزير لا يشعر بالناس
والمسئول في اي مكان لا يسأل عن ما هو أقل منه
افتكرت من فتره طويله لما اعلنوا عن وظائف وقالوا ان مفيش ح تقدم لها وده دليل على ان كل الناس بتشتغل وكله مبسوط
ولكن لم يتقدم احدا للوظائف لأن الراتب كان 120 جنيه
يعني مش هايكفوا الواحد بيبسي طول الشهر
هم يعيشون في مكان آخر غير الذي نعيش فيه
حتى مساكنهم مختلفه عننا
راحوا عاشوا في اماكن ومنتجعات مغلقه حتى لا يختلطوا بباقي البشر ويكونوا بعيدين عن أعين الناس
وكانت النتيجه انهم في واد نحن في واد آخر

محمد فوزي said...

سؤال واحد لجمال مبارك وهو قبل الكل عارف إجابته , هل لو مكنتش حضرتك ابن السيد الرئيس كان ممكن تكون في يوم من الأسماء المطروحه للرئاسه أصلاً ؟

الإجابه لأ صعب جداً ,
بدليل إن الترتيبات لتوليك وإقناع الناس بيك بقالها سنين ومع ذلك يراك الكثيرون وانا منهم لست أهلا لها

لو في حد من مؤيديه عنده إجابه مختلفه يقدر يقنعنا طيب إنه لو جمال مبارك ترك الترشح هذه المره واترشح في مره قادمه إنه ممكن ينجح ؟

في دوله ديمقراطيه زي أمريكا بوش الإبن جه بعد ولايه استمرت 8 سنوات لمرشح آخر من حزب آخر بعد ولاية أبيه , هل ممكن جمال مبارك يحقق النموذج ده عشان يقنع الرافضين إنه أهل للرئاسه وإن مؤهلاته السياسيه تتجاوز كونه ابن رئيس الجمهوريه ؟

الإجابه أيضا لا

بمناسبة المؤهلات وبمناسبة اللي ذكرتيه يا آبي عن معرفة أحوال الناس , لما سألوا مفيد شهاب ليه شخص زي زويل مثلا مينفعش لرئاسة مصر قال لأنه معاش الحياه المصريه ولا كافح في معترك الحياه السياسيه , طب يا سيد مفيد وهل إعتراك الحياه السياسيه إنك تيجي من موظف في بنك لأمين الشباب في أكبر حزب كده مره واحده ؟ وبعدين ميفوتش كتير إلا وتكون أمين السياسات في الحزب ده ؟ هو ده إعتراك الحياه السياسيه من وجهة نظرك ؟!!

بس يا آبي ومع كل ذلك المشكله مش في الكتاكيت اللي بتدافع عن غير علم دول معروف نواياهم في ظل عالم بقى مش بيعترف بأصول وقواعد للإرتقاء والمسافات الزمنيه فيه بقت ضيقه قوي , المشكله مش في دول خالص لأن دول مهما كانوا قله , المشكله في المواطن الغلبان نفسه , والله يا جماعه هي دي المشكله المواطنين دول والله كتير قوي منهم بيفكر بطريقة إن الرئيس هو الأب , حاجه كده قدريه , يعني ممكن تختلف معاه أو تكرهه حتى إنما متفكرش اصلا إنك تغيره ( هو فيه حد بيغير أبوه ) وبالتالي الإبن يبقى من ريحة أبوه واللي نعرفه احسن من اللي منعرفوش وكده

هي دي المشكله ولو المهتمين منا بالسياسه والعمل العام معرفوش ده وحاولوا توعية القاعده العريضه من البسطاء دول يبقى كل جهودهم هتروح في الهوا

الحل من وجهة نظري إن لو المجتمع مش بيطرح وجوه وأسماء بديله لازم احنا اللي نطرح وندور ونشجع , انا عارف ان النقطه دي ممكن نبقى غامضه شويه ومحتاجه توضيح بس انا طولت قوي ورغيت كتير فكفايه كده دلوأتي

عذرا للإطاله يا آبي هانم بس اعمل ايه انتي اللي كاتبه موضوع يتعلق عليه بعشر بوستات مش تعليق عادي

تحياتي

Appy said...

كريم

والله واحده بتقول كده ان كل اسبابنا حقد عليه
ومش عارفه على ايه اصلا يعنى
ايون طبعا لازم تنتخبه لانك لو مش انتخبه بمزاجك هيبقى غصب عنك








احمد

بس هو مش مصدق ده

Appy said...

لورانس

بلاش الرفاهيه دى يا راجل
قول مش هيكفيه مواصلات مش بيبسى استغفر الله





محمد فوزى

انا على بال ما قريت تعلقيك قلبى وقف
لا مش هرد كفايه ردك انت بقى

أم بتول said...

عارفة آبى دة بيفكرنى بفيلم وا أسلاماه لما شجرة الدر قتلت أيبك و ضرتها قتلها علشان يمسك حكم البلاد المنصور العبيط ، طبعا شجرة الدر اللى ها تموت هنا هو أحنا الشعب ها يموتونا علشان المنصور الأ .... يمسك الحكم ، ما هو ايبك أصلة خلاص الرجلين ألأثنين بقوا جوه و طنط سوزى عاوزة تفضل فى مركزها وما يحصل لها الى حصل للى قبلها ، و الناصح الى يعتبر من اللى قبله ,و يعدين تفتكرى لو هو مش زى المنصور و عنده شوية عقل كان قبل ووافق على شوية الكلام الى حشوا بيه راسه شوية المطيبتية الى حوالية !!! طبعا كان عرف أنهم كل الى بيهمهم مصلحتهم الشخصة و بس ، يعنى كل واحد بيدور على مصلحتة ومش مهم أن كان يصلح ولا لأ المهم يفضل باقىىىىىى .

فشكووول said...

السلام عليكم ابى هانم

على فكره هو البتنجان راح فين

قلبتى على المواجع يا ابى .. آه وآه ويا وجعى عليك يا مصر

مصر ياابى وقعت فى فك تمساح هائل لا فكاك منه

طب انا يا ابى هانم اعرف انجليزى كويس .. يعنى هى دى مؤهلات عشان يكون ريس .. من فضلكم بقى رشحونى عشان اكون الريس

الموضوع مش عايز فكاكه ولا حاجه.
واحد كان بيشتغل فى بنك فى انجلترا جابه ابوه صاحب الفخامه وعمل له لجنه اسمها السياسات وعينه ريس عليها .
ومن ريس لريس يا قلبى لا تحزن .
طب انا عايز اعمل لابنى لجنه اسمها لجنه الهيافات واعينه ريس عليها واشمعنى هو بقى يعنى مش يبقى يترشح للمريسه الكبيره

بالتلاته وبالعشره وبالمائه ... ما ينفعش .. ما ينفعش .. افضل اقول ما ينفعش من هنا لحد 35 سنه لقدام

عارفه ليه 39سنه . عشان يا ستى 39 سنه + 45 سنه يكون 84 سنه عمر مديد .. فمن شابه اباه ما ظلم .. يعنى احنا ممكن نعيش فى الظلم ده كمان 39 سنه

انا مستعد انتخب جيمى لو فيه ناس مترشحين ولهم نفس الفرصه بتاعته والداخليه وكل دواوين الحكومه تقف مع الكل زى ما اللى يروح عشان ينتخب اى حد فى الانتخابات الرئيسيه القادمه حيقتلوه .. لان هما حينتخبوا بالنيابه عننا .

بقت لعبة الانتخابات دى فى مصر لعبه مش بتتلعب فى اى دوله فى العالم .

بقى عندنا خبره فى انجاح اللى عايزينه ما فيش حد فى العالم عنده الخبره دى

يا سلام لو الداخليه المصريه ادارت الانتخابات الرئيسيه .. كان جورج بوش نجح مره تانيه بالرغم من ان الدستور الامريكى ما يسمحش .. لكن بس كنت اديها للمصريين وهما يخلوه ينفع وينفع كمان وكمان وقولى زى ما انت عايزه كمان

فشكول بقى آخر لخبطه واخر قلة ادب

ويكا said...

بصى
احنا فعلا شعب مش عايز يتحرك.على فكره

وبرده فعلا هو ادرى واحد بالكلام ده والله.
يكفى ان الناس بيتعمل فيها اللى بيتعمل ده وساكته وعماله مقضياها برده . وهو شايف فعلا الكلام ده وعارفه.
وده بيخليه يتحسر هو كمان على خيبتنا ، وان كان ده فى مصلحته طبعا.

Appy said...

ام البتول


التاريخ كله بيحكى عن نهايت بس لو بصينا هنلاقى النهايات بعد فترات طويله
فتقريبا هو كاس وداير علينا
بس فعلا هو ايش عرفه بينا احنا عاملين ازاى








فشكول


يا دى النور والهنا طيب بقولك ايه لو هتعمل الموضوع ده لابنك امنك عليك وانا كمان يعنى عيب تسيبنى كده
هى المشكله مش القهر والذل هو فعلا مش عارف المصيبه اللى داخل عليها وهو معندوش خبره عامل زى الماريونيت اللى بتدرب على التنطيط وبس
وبعدين فشكول اخر ادب وعقل

Appy said...

ويكا



مش بتحرك فى ايه الشغل
انت مبتنزلش الشارع مبتشوفش الناس اللى قاعدهعلى لارصيف علشان يوميه مش بتشوف الناس اللى بتقدم سى فيهات انا عملت اعلان عاوزه مدير مالى جالى 550 طلب ومنهم لسه متخرجين وده على مدى تلات يام
انت بتهزر صح ولا بتفقعنى

Ahmed Mubarak said...

في كلام مينفعش يترد عليه فعلا

صيدلانيه طالعه نازله said...

و الله يا ابى اما تشوفى الجروبات اللى بتدافع ى و بتستنكر رفضنا تحسى انهم من دنيا تانيه غير بتاعتنا يا اما ضاربين بانجو و فاصلين
من الاخر من كل النواحى مينفعش
مش كل واحداتكلم كلمتين لاوندى و حط بارفان غالى يبقى ريس

محلل said...

حقيقة الأمر كما يلى
1-مهما كانت صفاته الشخصيه نادره وهذا غير صحيح لا يبرر وراثته للحكم مهما حاولوا اضفاء مسحه قانونيه زائفه بطريقة خفة اليد على الموضوع
2-رئيس الجمهوريه اقسم عند نوليه السلطه على المحافظه على النظام الجمهورى وبالتالى تحويل النطام الى ملكيه ولو مستتره هو حنث باليمين خطير جدا
3-مصر محتاجه لمن يستطيه بعث روحها التى ذبلت طوال حكم الأب وفتح ملفات الفساد لتطعير الجرح الغائر
والتوريث سيعطل كل هذا ويستمر التدهور الى ماشاء الله وهو فى مصلحة المفسدين الذين يخبذون التوريث
4-مصر ليست عزبه لتورث
5-اذا فرض على الناس بالقوه فانه لن يعمر طويلا فمن مصلحته ان لا يغامر فالناس لا تريده
ومصر تختاج لزعيم حقيقى يقودها الى بر الأمان تلتف حوله الناس ليخقق ما نريد للبلد
6-
مصر تحتاج لفترة انتقال يتولى فيها لجنه من الشرفاء المقبولين حكم مصر وتهيئتها لجكم نزيه نابع منهم

كلام عيب said...

مش عارفه اقول ايه
بس مصر من قديم الاذل و هيا حماله اسيه و اعتقد انه حان الوقت لشويه زمجره و اعتراض
و دى تبقى بدايه فوران البركان القادم لا
محاله

فتاه من الصعيد said...

ازيك يا آبي

ايش عرفه صحيح .... ايش عرف البهوات كلهم بعيشتنا

بقولك ايه عايزه خدمه

المدونه اللي حيلتي باااااااااااااظت :((

لو فتحتيتها بالفاير فوكس تبقا تمام .... بالاكسبلورار بتبقا ملخبطه والبوستات تلزق في بعض

موش عارفه اتصرف ومحتاسه لاني صفر في النت

لو تعرفي حل يا ريت تقولهوللي

تحياتي

لورنس العرب said...

معلش سلمحيني اصل البيبسي بيجري في دمي وبشرب على الاقل لتر في اليوم
عشان كده لما بيجيلي الميل بتاع البيبسي اللي قلتي عليه في البوست اللي فات بيتحرق دمي
بقاله ييجي 10 سنين بيجيلي ومش قادر انساه
اما بالنسبة للمواصلات
انا اعرف ناس ككتير بتروح الشغل في عربيه الشركه
بس الحقيقه الراتب في التراب
وكل لما يتكلموا اصحاب الشركات بيعايروهم بالمواصلات
وبيقولوا لهم انتم عارفين لو كنتم بتركبوا مواصلات كنتوا هاتدفعوا كام؟

Che said...

لو فيه ناس يا آبى بيقولوا اننا بنحقد عليه فده حقيقه ... ليه محقدش على واحد اكبر همومه الكرافته اللى هيلبسها لونها ايه ... انما لو انا مش عايزه يمسك بلدى عشان الحقد ده يبقى انا لامؤاخذه ابقى راجل اهبل
انا شايف المشكله من ناحيه تانيه خالص يا آبى ... احنا بنقول اننا دوله ديموقراطيه و الكلام الكبير ... بس تخيلى السيناريو بتاع الانتخابات بتاع جيمى انهم نزلوا ادامه فى الانتخابات عاهات زى اللى كانوا نازلين ادام مبارك فى الانتخابات اللى فاتت ... يبقى ساعتها ايه ... هنعمل ايه
انا مش ضده كأنسان .. بس مينفعش نتعامل مع البلد كأنها تكيه .. ده حتى فى التكيه الدراويش ممكن يعترضوا لو اتعمل عليهم السيناريو ده
الحقيقه انه جمال ميعرفش البلد دى ... بيبصلها من فوق ... من ورا ازاز فاميه زى مما انتى قلتى ... من على كرسى امين لجنه السياسات ... انما مشافش بهدله و مرمطه زى اللى احنا بنعيشها كل يوم
انا من رأيى نقسم البلد نصين ... جيمى يمسك الحكم على الناس اللى بيسموهم كريمه المجتمع و نشوفلنا واحد اتبهدل و اتمرمط زينا يمسكنا احنا بأه

الشعب لابد له من حكومه تشكمه said...

سؤال واحد بس بيحيرنى:
وايش عرف اى مسؤل بينا؟ مش جيمى وبس؟
ماكلهم راكبين نفس العربيه,وكلهم مبيكونوش موجودين فى كل اوقات الشعب المنيله؟
زويل يعرف؟؟؟؟؟؟ اللى عايش عمره كله فى امريكا ولما بينزل مصر بيروح شرم والغردقه وافخر مناطق مصر؟ البرادعى يعرف؟؟؟؟؟ هيكل اللى يدخلنا اخره مش دنيا يعرف؟؟؟؟؟
ادى ياستى الاسماء اللى البهوات بيطرحوها للنقاش .

للاسف اول مره الاقينى مش عاوزه اقول لجيمى ايش عرفك انت لان مفيش اى واحد من الكبار بيعرف,وحتى لما بيكونوا عارفين لما بيوصلوا للكراسى بينسوا..
اشمعنى جيمى اللى هنقوله ايش عرفك انت ماحنا اهو محكومين من 28 سنه كان عرفنا؟؟؟؟؟؟؟
قوليلى مين كان عرفنا علشان هو يعرفنا؟؟؟؟

اقصوصه said...

سمعت عن الحمله

وتابعت بعض الردود من مدونة نواره

بس يا ترى

هذا كله بيعود بفايده؟

والا القارا صدر خلاص

وتم ختمه والتصديق عليه ؟

رشا ashash said...

عندك حق طبعا في كل اللي قولتيه
بس انتي عايزة جمال مايمسكش البلد بعد ما بابا حسني ظبطه على المادة 76 واصبحت كل
شروط الترشيح متوافقة عليه

احمد سعيد said...

معاكى يارحاب فى كل اللى قلتيه
وطبعا مش حاجه غريبه على نوارة الفكاكير دى

بس بجد اكتر تعليق لفت نظرى هو تعليق الشعب لابد له من حكومه تشكمه

فعلا

الاسماء اللى مطروحه...مش هقول مطروحه , لا اللى الناس بتفكر فيها


زويل عالم محترم وله انجازاته
بس ماله بالسياسه
ايش فهمه فى ادارة دوله

ولا عمرو موسى
هو دة يعنى اللى اتبهدل فى طوابير العيش والمواصلات ؟
مش دة اللى لما حب يعمل راجل ويسيب المؤتمر مع اردوغان واتشاورله بصباع
قام قاعد تانى فى الكرسى زى ال....ولا مؤاخذة ؟؟!!!!

يعنى اساسا الخيارت اللى ممكن ..ممكن الواحد يفكر فيها
غير صالحه من الاصل
حتى الحلم قاطعين عينا طريقه

وبعدين ماهى كل حاجه فى البلد بتتورث
لوا الجيش بيدخل ابنه حربيه وبيظبطله السلم من اولها بحيث بعد 3 او اربع سنين على الاكثر من تخرجه يبقى هووووووب
طق
طق
طق
فووووووووووووق
( على راى على بيه مظهر)

وشرحه بتوع الشرطه
واستاذ الجامعه اديكوا عارفين بيعمل ايه مع ولادة
والممثل لازم ولادة وهما عندهم اربعتاشر سنه يكونوا ممثلين زيه
بيفهموا ولا لأ مش مشكله
وطظ فى الموهوب اللى بيعافر ويشتغل كومبارس اربعتاشر سنه علشان يقدر يظهر فى مشهد يقول فيه كلمه واحدة او ينضرب فيه على قفاة من ( الزعيم ) اياة


كل حاجه فى البلد دى بتتورث
جت على ولدنا حبظلم
الشهير بنوفل يعنى ؟؟؟

طب حتى دا الواد غلبان ووشه يقطع الخميرة من البيت

لا لا لا يارحاب

مالكيش حق خااااالث خالث

سيبوا الواد ياخد فرصته

:D

الشجرة الأم said...

إن الضاد ستغزو إن شاء الله ، إنجليزي إيه ياعم ما راحت عليه

والتوريث كمان راحت عليه، فهناك خالق الخلق عندما يكتمل الدين الإسلامي إن شاء الله فيصبح (لمن الملك اليوم لله الواحد القهار) فقد اقترب الوعد الحق إن شاء الله

لورنس العرب said...

وبعدين ليه اش عرفه؟
مهو هايقولك ما انا بسأل وبيقولوا لي

محلل said...

افتراح
لماذا لا يوجه عقلاء الأمه الذين تثق فيهم وهم كثيرون والحمد لله
مصر بها الكثيرون من المستنيرين الشرفاء-لماذا لا يوجهون بيانا للرئيس نيابة عن الأمه يعلنون فيها رفضهم للتوريث تحت اى مسمى؟
لماذا لا يصلحون خطا عمر مكرم عندما توجه لمحمد على يطلب منه ان يحكم مصر وهو الأجنبى وكان من الممكن ان يتولى هو الحكم او يطالب به كمصرى
لماذا لا يتوجه عقلاء الأمه كما فعل سعد زغلول ورفاقه مع المعتمد البريطانى؟
لماذا لا يتوجهون بخطة تنتهى بوضع دستور جديد يصون كرامة الأمه ولا يجعلها لعبه فى يد الحاكم
هذا امر جلل لا يتحمل الهزار والتنكيت
او اخذه باسنخفاف
وختى لو لم يتم الأسنجابه للعريضه فانها تظل وثيقه تاريخيه تدين من يستخف بها يوما ما قريب

سومه...مجنونه فى بلد عاقل said...

اممممم كلامك سليم بس هى نقطه واحده بس اللى مش موافقاكى عليها يا ايبى هى ان المصريين فعلا لو فيهم 10 بيتحركوا ميه قصادهم رجل على رجل لو بصينا للوضع فى العالم كله الشباب بيشقى ويطلع عينه لكن هنا فى ناس مستنيه حتى الان التعييين تعيين ايه يا ايبى اللى مستنيينه انتى استنيتى تعيين ؟؟
حاليا رجل على رجل ويقولك تعيين والقهاوى ملينه ويقولك تعيين الوقت اللى بيضيعوه ع القهوه والشات وغيره من الهجص لو قضوه فى العمل او التعلم كانوا حيبقوا وزراء ...نادر جدااا الى بيشقى ويتعب وربنا ميديلوش
انا احتيك بعقليات زى الطين والله منتهى الكسل منتهى ضعف الاراده
الراجع ابو 60 سنه دا جيل قديم كان فيه الخير الله يمسيه بالخير انا ليا جد لو قعد فى البيت يوم يمرض من القعده وهو 71 سنه ماشاء الله

Anonymous said...

انا كنت اتمني ان شعار الحملة دي
حتي لا تتكرر تجربة 23 تموز 1952
بعد الحرب العالمية التانية اوضاع قلقة ونظام ملكي متهم انو اقطاعي وفاسد
يعني مرحلة احتقان
النتيجة
ثورة اللي قاموا بيها مش عندهم اي فكرة ايه اللي بعدها
مش عندهم اي فكرة عن السياسة ولا العسكرية ولا العلاقات الدولية
البداية واحد من مجلس قيادة الثورة مع اميرة ملكية من اسرة محمد علي
اعتبرت ان دمها الملكي اتلوث وبدون ذكر اسماء
وزوجة واحد تاني قالت في كازينو انا الجيش في ايدي اليمين والشرطة في ايدي الشمال
وطبعا محاضر جلسات مجلس القيادة كانت حاجة كده
(تكسف)
والنهاية ان جمال عبد الناصر ترك مصر علي احتلالين
سوفيتي واسرائيلي


تامر

سومه...مجنونه فى بلد عاقل said...

المشكله بقى لو بصينا لمين الى حيترشح قاصده حنلاقى المثل اللى بيقول ما اسخم من سيدى الا سيتى البرادعى وزويل ؟؟اهلا وصهلا بماما امريكا ومصر اللى حتتقلب علمانيه عشان نفرح ونظيط والقران اللى حيلغوه عما قريب
زويل اللى اول ما خد نوبل راح اسرائيل قبل مصر ويقولك انا عالم ومليش دعوه بالسياسه ..ماهى امريكا اللى رضعته حيدى ولاءه لمين يعنى
والبرادعى زيه زى زويل مش افضل حال منه يعنى....
عمرو موسى؟؟ عشان نبيه وبيفهم مش حيرشح نفسه لانه مدرك حجم المسؤليه انا عن نفسى اتمنى يترشح بس المشكله بقى وعسى ان تحبوا شىء وهو شر لكم يعنى الله اعلم يمكن يبقى اسوا من اللى قبله
وفى النهايه جمال زويل البرادعى عمرو موسى المهم حعيش واشوف رئيس تانى جديد
بس انا قلبى مش متطمن واحاسى بيقولى ان مفيش انتخابات وان ممكن قوى يقولك احنا فى حاله طوارىء قسوى لا تسمح ويفضل كابس لابس فى الكرسى

سومه...مجنونه فى بلد عاقل said...

اخر كلمه يا رب اتعلم انجليزى يا رب وكمان ايطالى :) عشان ابقى احسن من جمال

Anonymous said...

ثانيا
ايه الضمانات ان اي بديل ومافيش اسماء اصلا معروضة انو ممكن يكون احسن
خصوصا ان قطعيا مصر ولا اي دولة عربية فيها نظام سياسي
انا اعرف ان الأستراتيجية الأمريكية مش بتتغير من حزب ديمقراطي او جمهوري لكن اللي بيتغير التكتكس اللي ممكن ينتهجه اي حزب فيهم
لكن الأسترتيجي خطوط مستقبل فأذا كان مافيش قواعد قواعد اصلا يرتكز عليها اي نظام بيجي

تامر

Anonymous said...

ثالثا
فيه خطأحصل تقريبا محدش اخد باله منه
ظهور السيد ج بالشكل المكثف دا
هو فعلا بيمسك ملفات الدولة
لكن الظهور اجه بدري في توقيت غير صحيح مع الأنتقادات الموجهة وحالة الفوران
شخصية الرجل نفسها بقت في الميزان
علشان كده
الخطوط العريضة لسياسته لسه لحد الوقتي مش واضحة خالص
انا اعرف برنامج باراك اوباما من وقت انتخابات الحزب الديمقراطي قبل الأنتخابات بسنة ونص تقريبا
هو انا كنت متابعها لأني كنت عاوز هيلاري تكسب بس اللي حصل

من رائي
ان التوقيت خلي الراجل دا في اوضاع دفاع ممكن اوي توصل للمقامرة باسمه وشخصه


تامر

Anonymous said...

رابعا
الخريطة السياسية المصرية اساسا مشوه
كلمة معارضة خطأ لأنها بتظهر مع تدوال السلطة اللي مش يكسب في انتخابات رسمية بيتحول للمعارضة
الأحزاب مجرد اكلاشيهات جرايد حزبية وتمويل من بره
واغلبهم مش بيعرفوا الفروقات بين الأشتراكي والليبرالي
احزاب الوسط تقريبا مش موجودة
القوي السياسية الموجودة ولها ثقل
الأخوان بيعملوا عمليات غسيل اموال واعرف عنهم ومصادر تمويلهم من وين
اذا كان الدستور اصلا خليط قانوني


تامر

شفـقــة و إحســــان said...

ايه يا ابى لا يا كوكو انا اخاف عليكى مالك انتى ومال السوياسة ربنا يجعل كلامنا خفيف عليهم
واحشتينى اوى
شفقة

Anonymous said...

انا وجهة نظري
ان الفترة اللي جاية فترة ميوعة سياسية حتي لو حصل توريث فعلا
المطلوب
مش اختراق السلطة من اعلي لأنو خطأ فاحش
المطلوب اتجاه يرتب لنفسه برنامج واضح ويكتسب قاعدة جماهيرية
اذا فعلا كان فيه حساب دقيق لغامل الزمن
والأهم من الزمن التوقعات
حساب توقعات سليم بس علي اساس وقاعدة ممكن يكون هو الهدف

تامر

كلام عيب said...

لو على الانجليزى يبقى سهله
هو كام كورس كده و الدنيا تهيص
بس على الله اتقدم للرئاسه و بعد ما دفعت دم قلبى كورسات
محدش ينتخبنى
اما عجايب

فكرة من الزمن ده said...

بجد بجد
انا موافقة على كل كلمة انتي قلتيها في البوست ده وده مش بيحصل لي كتير
واللي عجبني اكتر انك قلتي كل حاجة بدون كلام قبيح او خادش للبصر زي اللي قريته في اماكن تانية ومقدرتش ر ادخل اعلق فيها

هو يعرف منين اننا مش بنحب نتحرك لانه هو مش بيتحرك
عربياته من الباب للباب
ماجريشعمره ورا اوتوبيسووقف على الباب وجات عربية ماشيةطيرته من باب الاوتوبيس اللي متشعلق فيه
والا شاف المصري برة اكتر شخص بيتحرك وبيشتغل في كل الجنسيات فنان بدع وخلاق في كل مجالاته لكن للاسف سبع صنايع والبخت ضايع
تحياتي ابي

إبن مصر said...

السلام عليكم

اقولك على حاجه يا إبى






(الله عليكى )

micheal said...

وكما قالت الأديية الكبيرة مروة
الصراحة راحة يا خويا وأنت مبتعرفش

Foxology said...

انا اشتركت فى الحملة على فكرة ومتحمس ليها جدا وحرام بأأأأأة

تحياتى

لورنس العرب said...

عاوزك تكتبي لنا حاجه عن موضوع انه لو حصل صراع على الرئاسه ممكن تقوم حرب اهليه وان من عوامل الاستقرار اننا نحافظ على السيء حتى لا نصبح أسوأ

يبقي شوفي لنا الموضوع ده ربنا يكرمك وقولي فيه حاجه

Anonymous said...

هل هذا معقول
مستقبل وطن باكمله يظل معلق ومرهون بحباة فرد مهما كان موقعه؟
امال لو كان حقق اى انجاز ضخم كان عمل ايه؟
وبعدين امتى نبطل كبش فداء لكل مصيبه
ليس دفاعا عن وزير النقل ولكن الخلل اكبر من وزير
تاملوا الخلل الماساوى فى كيفية ادارة امور البلد
دافع نواب الوطنى عن منصور فصدرت تعليمات حملها مندوب الرشاسه لنواب الوطنى بان لا يدافعوا عنه لأنه صدر امر علوى بطرده فتوقف المدافعون عن دفاعهم وتحولوا 180 درجه
وتاملوا كيف ان وزير لا يستطيع مقابلة رئيس الوزراء حتى فى مثل هذه الظروف ولكن يستدعيه رئيس الوزراء ليبلغه بالطرد
ومن يحمل امر السكوت لنواب الوطنى هو احد ابطال غرق العباره
بعد كل هذا الخلل هل نستغرب انتشار الأهمال والفوضى على كل المستويات حتى عامل التحويله

Anonymous said...

مصر دولة يحكمها نظام الرجل الواحد المهيمن وحوله جوقة المنافقين واصحاب المصالح
ولذلك
قد يتولي الرئاسة ذات يوم أفضل الرجال وأكثرهم إخلاصا وتواضعا وزهدا ومبدئية، ولكن النظام السياسي الحالي - بكل ما يحتويه من عيوب، بالإضافة إلي حاشية المنافقين والمتزلقين وأصحاب المصالح - أقدر علي تحويل هذا الرئيس «الممتاز» إلي شخص آخر.. يتجرد من كل صفاته الطيبة.ذلك أن الأصوات الوحيدة التي ستكون مسموعة، في هذه الحالة، هي أصوات قلة من أصحاب الامتيازات، وليس صوت الشعب.

Appy said...

لورانس


مفيش صراع على السلطه الموضوع محسوم عارف مش هعرف اكتب فى ده لسبب بسيط انى اصلا الامور واضحه ولو فكرت ان هيبقى فيه صراع يبقى انا بخدر نفسي شويه علشان الالم اللى احنا فيه
بس هحاول اركز واتخيل






ميرسى لتعاليقتكم كلكم

انسان وبس ! said...

قسمن بالله العظيم قسمن بالنون
انا قلت كده لكذا واحد كلمنى عن جمال
انه ميعرفش مثلا فين بولاق الدكرور دى ؟
ولا بسلامته ركب اتوبيس
ولا مشى فى شوارع بولاق الدكرور برضو
ولا وقف فى طابور عيش
ولا ابنه اضرب فى مدرسه حكومه
ولا دخل الجيش (ممكن على الورق
ولا
اتخرج وفضل يدور على شغل
ولا ركب ميكروباص ولا
ولا ولا ولا حاسس بينا
فازاى يحكمنا ؟
ادينى عقلك

انسان وبس ! said...

اقروا الماده 76 من الدستور يا سيادنا
استوحاله تبقى فيه صوراعات على السلطه فى مصر

استوحاله

الا لو كان صراع غير دستورى
انقلاب عسكرى مثلا وده صعب شويه