تنفيس


ساعات كتير بقعد افكر انى مضايقه من ناس وى شخص قريب منى او حتى بعيد وبيكون نفسى حتى اضربه باى حاجه المهم هو حقيقى مش دايما بقدر اعمل كده اطلع اللى جوايا فيه علشان ارتاح لان الكتم ده بيطلع حاجات وحشه فى المخ
وده لسبب واحد ان لما بعمل كده وبطلع فى حد بقطع كل الخيوط اللى بينا حتى لو بقيت بتكون هشه وضعيفه ومش بتقوى على اى حاجه ولانى من النوع اللى مبيعرفش يوقف كلامه ولا انفعاله وده لما بجيب اخرى فى الموضوع
لو افترضنا ان كل واحد معاه تلات صخور او هيضرب تلات اقلام لحد

اولا تختار ايه تلات صخور صغيرين للضرب؟
ولا التلات اقلام؟
وايه سبب اختيارك للحاجه دى ؟
وليه اصلا هتضرب الشخص ده ؟ اذكر السبب وممكن متقولش هو مين الشخص ده قول سبب ضيقتك منه بس
او مش لازم شخص واحد ممكن اكتر

البوست ده فش غل مش اكتر للى عاوز يفش غله فى حاجه ويقول اللى فى نفسه


حكمة الامبراطورة

اصعب سلاح لقتل النفس الحيرة والغباء

63 اخبط وقول رايك:

Anonymous said...

اختار تلات صخور كبار اضربك بيهم

عشان مش بتفهمينى
وفاكرانى بغلس عليكى
وكمان بتخبى تعليقاتى

قولت الكلام ده عشان مانفجرش


هع هع

مواطن شووجااع said...

حكمة الامبراطورة
اصعب سلاح لقتل النفس الحيرة والغباء



واقعية جداً الحكمة دي

الميكروباص said...

أول مرة الريدر عندي يقرأ بدري مش متأخر يوم كامل كالعاده

اما بالنسبة للموضوع ذاته
الحقيقه ان لولا ان ربي اداني الكثير من الصبر -ودي نعمه كبيره احمد الله عليها- انا كنت عملت بلاوي
لكن الحقيقه انا كان نفسي اعمل حاجه واحده بس مع واحد كان عندي في الشغل
كانت امنية حياتي اني -أبصق- في وجهه
مش هضربه لأني فعلا حاولت اضربه في الشركه قبل رمضان بكذا يوم
وطلعت اجري وراه في الشركه وكنت هرميه في بئر بنخزن فيه القمح
لكن الناس حاشوني وربنا ستر
وبعدها بخمس دقائق رحت صالحته
والشخصيه دي كانت تبلغ من العمر 46 سنه
جبهولي صاحب الشركه وقالي ده مديرك -وهو حامل دبلوم ثانوي زراعي وانا خريج علوم قسم كيمياء ومتخصص في صناعات المنظفات وخلطات العصير والايس كريم البودره والجيلي والكاكاو- بالاضافه إلى اني خبره في المصنع من يوم ما اتركب المكن جواه-
هو طبيعته كانت عجيبه - كان عباره عن مسجل لجميع الحوارات التي تحدث داخل الشركه، انا كنت مسميه دي في دي
كان من اسوأ الشخصيات التي قابلتها في حياتي
لو حكيت عنه ممكن اكتب فيه كتاب كامل
وكان هو دافعي الاكبر لترك عملي والبدء في مشروعي الخاص
وفكرت فعلا وقلت ان لولا وجود هذا الرجل كا كنت بدأت في مشروعي
وبعد ما تركت العمل -بسببه- رجعت تاني كإستشاري بشتغل يوم في الاسبوع معاهم

والحقيقه انا قابلت شخصيات قذره كتير - لكن ده كان أقذرهم

Empress appy said...

اياك تكون كده ارتحت









مواطن شوجاع

عن تجربه الحكمه دى

Empress appy said...

لورانس


يا عينى بس كان سبب فى انك تخلص بدرى من مشورعك اهو
عموما تقدر دلوقتى ترميه من الشباك
وسلامة الريدر بتاعك ابقى فضيه اول باول

rony said...

كله ضرب ضرب
مفيش شتيمه؟؟؟
بصى انا هقولك
ساعات الكلام بيكون
اصعب بكتيييييييير من الضرب
وبرضه هتحسى براحه
يعنى فشيتى غلك
بس خلاص
باى باى

لاسع افندى said...

انا هضرب غير معرف
اللى اخد اول تعليق علشان يضرب الامبراطوره

Fahd said...

اولا انا بعتذر عن فترة غيابي عن كوكبك
بس ظروف السفر والحياة وكده يعني

ثانيا فاكره القصة بتاعه الصحابي اللي الرسول قال عليه يطلع عليكم رجل من اهل الجنة
فقام سيدنا عبد الله بن عمرو بن العاص وراح عنده يقعد 3 ايام علشان يعرف ايه السر اللي ورا الصحابي ده

بعد 3 ايام ملقاش حاجه مختلفه واحد عادي يعني

فلما سأله قاله انا بنام ومفيش في صدري شيء من اي حد

سلامة الصدر

بيقولك الاخوة اعلاها الايثار واقلها سلامة الصدر

وده احسن علشان ترتاحي

ده بياكل منك

وفيه صحابي كمان تصدق بشيء غريب جدا

تتخيلي انه تصدق بعرضه للمسلمين

انه مسامح اي حد شتمه او اهانه او تكلم في حقه في غيابه

ممكن تقرا كتاب دع القلق وابدأ الحياة لديل كارنيجي هيريحك شوية

والحياة اقصر من ان نقصرها

وطولت عليكي

Unknown said...

انا ححدفنى ب 3 اقلام

و بعدين اخش على الثلاث صخور احدف بيهم مواطن مصرى

هههههههههههههههه

لو شاف التعليق قوليله انى بهزر و بس
لحسن هو حساس زيى و بيزعل


اما بجد بقى لو ححدف صخور او اقلام فعلى ثلاثة

شيخ الأزهر
شيوخ قناة الناس
الوزرا الحلوين بتوعنا
بس مش كلهم يعنى صحة تعليم واطى و عالى
و بس كدة

Empress appy said...

رونى



لا الضرب اريح






لاسع افندى

دا الغير معرف ده حالته لا يرثى لها اسالنى انا

Sweet Violet said...

اممممممم
البوست ده لو كان نزل اول امبارح كنت ممكن اجاوب على الاسئلة

لكن لانى اكتشفت ان اللى معندهوش احساس ماينفعش مهما الواحد عمل يحس .. يبقى ليه انا اضايق نفسى بقى
v_v

Empress appy said...

فهد

اهلا بيك
بس الرحه مش كلام وبس الزمن اختلف الحيه اختلفت احنا مش صحابه ومهما عملنا مش هنقدر نوصل





بدراوى


طيب اديلك هديه من عندى تلاته كمان صخره تضرب بيهم مواطن هههههههه علشان يبقوا 6

فاتيما said...

صباح الفل يا بيبى
اختار الطوب طبعاً
ارحم من الضرب على الوجه
لأنه قمة الاهانة
و متهيألى الكل هيتفق معايا فى
إن الطوب اهون
هحدف مين ؟؟
يا لهووووووووووتينى
خدى عندك
طليقى
و اخواته
و امه
و ولاد خالته
و المحامين بتوعى بلا استثناء
و المحامين بتوعهم برضو بتوعه
و كل محضرى المحاكم اللى جابولنا انذرات القضايا و الضباط فى الأقسام و امناااااء الشرطة الأفاضل
و كل القضاة اللى حكموا
بالورق دون النظر للواقع و الحقيقة فين
و اصحاب العمارة اللى كان فيها شقتى اللى سرقوها منى فى غمضة عين
كمان دبشة محترمة قوى
لخطيبى الاولانى
و كام صديقة ادتنى مقلب محترم
و انا مش واخدة خوانة
و كام زميلة و زميل لي من الشغل القديم بتاعى ادونى اسافين
و كل حد ضايقنى مضايقة مش قادة
امحى أثرها لحد لوقتى من مخيلتى
و قلبى
يا لهوى
كل دا كنت مخبياه
و عاوزة ابعبع بيه؟؟
هجيب طوب للعالم دى كلها منين ؟؟؟
دنا عاوزة جبل المقطم
على كدا ؟؟
يا ريت متعمليش زى كل مرة
و تخلينا نخر بكل حاجة و سعادتك متجاوبيش فى الآخر
هاه
بوسة و حضونة
يا قمر التدوين كله

Empress appy said...

فاتيما


اممممممممم هجاوبك انا هضرب تلات صخرات
فى واحد عزيز عليا كسول اوى وبيستسلم اوى فى كل حاجه
وعارف انه غلط وبيقاوح وبيقنع نفسه انه صح

الصخره التانيه
فى جيرانى علشان لسه بيسيبوا العيال فى الشارع

التالته
فى الريس علشان سابنا وصلنا للحاله دى على الرغم من انه طلع ذكى انه وصلنا للاستسلام ده


الاقلام انا هضربها

لحد عزيز عليا بعد عنى
واقوله ليه

التانى
لولد ضربب بنت فى الشارع وشتمها

التالت
لوحده غبيه ضيعت دنيتها من ايديها
كدا اعترفت اهو

Empress appy said...

سويت
======

انتى مش بتضربى علشان يحس انتى علشان ترتاحى

Sweet Violet said...

ماهو فين الراحة بردو مدام الضرب مش ليه نتيجة ؟؟
يعنى هضرب وعديم الاحساس هيفضل كده هضايق و بعدين اضرب و بردو هيفضل الاحساس متبرى منه
يبقى كده انا دخلت نفسى فى دايرة ووجع دماغ و مش هطلع منها

يبقى اسيبه فى عدم احساس و كانه لم يكن بقى علشان ارتاح فعلا

اما لو حد عزيز و باقية عليه هنا مش ضرب هيكون عتاب من غير ضرب

صبرني يارب said...

شوفي انا عايزه عربية دبش بحالها لشويه بشر كده
يندرجون تحت

راع غافل عن رعيته

بسسسسسسسسسس

Cute Kitty **sookra said...

ابى الجميله
هضربنى انا وانا وكمااااااااان
انا
تحياتى

همس الاحباب said...

لو على الضرب سهل
المهم النتيجة ايه
يا ترى الضرب هيجيب نتيجة
احنا شعب بناخد على قفانا كل يوم وما فيش فايدة فينا
اما لو على الضرب يبقى صخور الصحراء مش هتكفى ولا دبش الصخور المنهارة فى الدويقة كمااااان
تحياتى

Empress appy said...

صبرنى


بس تجيب نتيجه يا حبيبتى وانا اجيب لكى





ساسو


ليه ما الطيب احسن
طيب اى مساعده

Empress appy said...

خالد
انا بتكلم عن مواقف شخصيه شويه مش البلد سيبك منها دلوقتى

ست البيت said...

الاقلام دي حضرب بيها نفسي
الأول عشان أفوق من الوهم اللي انا عايشاه
والتاني عشان ما افكرش ارجع للوهم تاني واواجه الحقيقة
والتالث عشان افكر نفسي اني مواجهه الحقيقة اخف بكتير من طعم المهانة لما القلم نزل على وشي
الصخر ممكن احطه في طريق واحد لأنه ساب مكانه وهرب لأنه استسهل ولو كان صبر شوية كمان كان داق طعم النجاح معانا
ووفر عليا أيام كتير عدت عليا زي الدهر
طوبة حضرب نفسي بيها لأني لسه بتردد في قراراتي لحد دلوقتي
وقلم كمان عشان اصدق أني كبرت وكبرت قوي كمان
ومينفعش اسيب حد يعاملني صغيرة
وصخرة حضرب بيها نفسي عشان اعيش شوية في الدور
نكمل بعد الصلاة

هندسة وصفية said...

انا عايز 3 صخور اضرب بيهم مديري في الشغل الي فات
واحدة الطشها في نافوخه و واحدة اقعد العب بيها في عينه و التالتة افتح بقه و احشرها فيه و اقفل عليها
عشان كان مؤذي و لئيم و اي حد بيشتغل بذمة بيخاف منه ياخد مكانه
و 3 اقلام لنفسي
بيدي لا بيد عمرو

Anonymous said...

مش هضرب حد .. انا ممكن اضرب نفسي عشان كل حاجه بكتمها جوايا وفي الاخر بكتشف ان مفيش حد بيتعب غيري انا ..

حكمتك عجبتني اوي :)

الشعب لابد له من حكومه تشكمه said...

هختار الاقلام,لان فعلا دى قمة الاهانه دا غير ان فيها احساس انى باخد حقى بايدى وصوابعى تعلم.
لنفسى دا اول واحد لانى اخدت قرار غلط من فتره تقريبا ولازم القلم ده علشان استاهله.
_ حد تافه ضايقنى جدااااااااااا فى فتره من حياتى.
_ حد اتفه كان معايا فى الشغل ودا بالذات الالم هيطرقع اوى لانه شخصيه كذابه وانا اكتر حاجه تفرسنى الكذب.

Che said...

تصدقى قعدت افكر فى مين هضربه .... لقيت ناس كتير جدا ... لدرجه انه 3 صخور و 3 اقلام بس مش كفايه
بس الحاجه الغريبه انه العامل المشترك فى الناس اللى هحدفها بالطوب زى العيال الصغيره .. و الناس اللى هضربها بالقلم ... لقيت نفسى العامل المشترك ده .. عايز اضرب نفسى بالطوب ده و اضرب نفسى بالقلم ... و كمان لو ادى نفسى جزمتين على الماشى ... ليه بأه فده مش وقته
نكدتى عليا يا آبى

'' حطام (ك) بقايا '' said...

بصي
انا هختار خمستاشر صخرة كبييرة
و ثمانية و سبعة و ستاشر و مية قلم
وده كله
اكيد شان افش غليلي
بس ازاي

عشان اخذ الصخور دي و اكسر بيها الاقلام دي
هههههه

في حديث بيقول ما معناه
الشديد هو من يملك نفسه عند الغضب

فروقي كده و خليكي هادية

تحياتي

أمل حمدي said...

في الزمن دا الناس صعبة ولو قعدتي

تنفعلي وتضربي مش هاتخلصي

بعد عمري دا اتعلمت حاجة

ابعد في هدوء

الصمت خير من حشو الكلام لا خير في حشو الكلام إذا اهتدت إلى عيونـه والصمت أجمل بالفتـى من منطق في غير حينه ... إذا نطق السفيه فلا تجبه فخير من إجابته السكوت .

الـسـيـدة نـون said...

بصي يا ستو انا

اختار طوبة ولا الطش بالقلم
دى بتعتمد على الشخص اللى عايزة اضربه
لو واحد انا عايزة اواجهه يبقى قلم
اما لو واحد انا متغاظة منه جدا ومش هاقدر اضربه بالقلم لانه مثلا اقوى منى ولو ضربته قلم هيضربنى عشرة فبالتالى هختار الطوبة علشان احدفها عليه من بعيد ومايعرفش مين الى حدفها عليه


مين بقى اللى عايزة اعمل فيهم كدة؟
ممممممممممممممم

بصراحة رغم الخوازيق اللى اتخزوقتها من الناس
الا ان مافيش فى حياتى حد عايزة اعمل فيه كدة
غير هو واحد بس كان بيشتغل فى مكتب مدير جامعة 6 اكتوبر
هو ده الوحيد اللى عايزة اضربه بطوبة
لانى مش هاقدر الطشه بالقلم
لانه ضخم الجثة عريض المنكبين

ليه عايزة اضربه بطوبة
لانه قليل الذوق
ومش محترم

الـسـيـدة نـون said...

هو الحمد له ماحصلتش حاجة زى دى وماتمناش انها تحصل
بس لو حصل وحد اذى ابنى شريف عن قصد

ده مش هايكفينى فيه طوب العالم كله ولا اقلام على الوش

لو حد اذى ابنى
انا هتلذذ بتعذيبه

هاربطه قدامى فى عمود ولا فى كرسى
وكل يوم اتفنن انى ادوقه من صنوف العذاب اشكال والوان
اخليه يتمنى الموت
وانا ادعيله انه يعيش علشان اقدر اعذبه اكتر

اخليه يتمنى انى اتف عليه علشان تفافتى تبرد نار تعذيبى فى جسمه

هابقى شريرة بمعنى كلمة شريرة
هابقى مؤذية لاقصى درجة
هاكون انسانة بلا قلب

بعد الشر على ابنى
يارب ماتورنيش يوم وحش فى ابنى ابدا يارب

Magi Mostafa said...

هو انا بقى مش عايزه اضرب حد اليومين دول يمكن عايزه اشد شعر كام حد كده -شد الشعر بيبقى اوقع-
واولهم اختى لانها مضيعه دايما كل حجاتى وصاحبتى لانها لطعتنى النهارده ساعه ونص ومجتش وهى عارفه كويس انى لا بحب اعد لوحدى ولا بحب اكل ايس كريم لوحدى مفيش دم والتالته اخت صاحبتى التانيه لانها بتبوظ اى مفاجأه بنبقى محضرينها
لو افتكرت حاجه تانيه هبقى ارجع


صحيح هى ايه حكايه غير معرف ده

شاب فقرى said...

هى كفاية اوى طوبة صغيرة واحدة

اكسر بيها المرايه

تحياتى

شاب فقرى

مواطن مصري said...

كدة يا بدراوي كدة يا ابي ماشي انا كنت بفضل مدونتك ب الرغم اختلاف الرأي

بس لو كدة الله يسامحك انتي و بدراوي


و اسف لو كنت داقيتك في تعليق

صوت من مصر said...

هل يوجد ما يسمى بحكمه
فكل واحد يمر بذاته فقط

Foxology said...

اختار التلات اقلام من باب اعظم الألم ضرب الطين بالطين يعنى الوش بالقلم اللى هو كف الأيد مهو الأتنين من طين

اضربهم لأى حد كان فاكر نفسه اذكى منى وكنت بضحك عليه من جواياوهو بيشتغلنى وانا محسسه انى واكلالأشتغالة صح الصح

يلا فشينا غلنا فى حاجة مفيدة :))

تحياتى :)

شــهــروزة said...

كنت فكرت اضرب واحدة جارتى
بس بتلات شياشب يتبعهم تلات سكاكين

دة أقل واجب يتعمل معاها

مسابتش حد فى حاله الا واتكلمت عليه
وكله يا مؤمنة كلام زبالة زى وشها
معندهاش حد فى الدنيا كويس ولا محترم
كلهم.......يلااا بقا ربنا يكحمها مطرح ماهى قاعدة


تحياتـشى المرصعة بالدندشة

أبو أمك said...

تلاتة بس ؟ ده إيه البخل ده
ماينفعش أكتر ؟ وأهو أكيد برضه فيه صخور صيني رخيصة

dr.lecter said...

انت مؤدبه اووي يارحاب

قلام ايه وصخور ايه

انا عايز مترليوز بذخيره ضخمه علشان افش غلي في ناس كتيره

Kalimalhus said...

فى حياتى الشخصية مفيش حد عايز أضربه لا بقلم و لا دبشة .. مش لأنى معرفش حد يستاهل لكن لأنى مش من حقى أعمل كده لأنى غالبا مش متضايق منهم لحاجات عملوهالى لكن لحاجات عملوها لحد غيرى و يمكن لنفسهم .. أنا حظى يمكن كويس لأنى ماتخوزقتش كتير .. مش شطارة منى لكن فضل ربنا

فى مجال اللى أعرفهم عالنت .. فيبقى دبشة من الحجم الكبير لمدون كان بيتكلم عن الحق التاريخى لليهود فى فلسطين و مش عارف أبلعهاله..

دبشة صغيرة بس تلسع لمواطن مصرى لأنه بيحرق دمى كتير .. صحيح الدبش الموجه ليه كده كتر بس هو محتاج يفوق و دى معزة مش كراهية..

دبشة صغيرة و خفيفة زى بتوع السيما - فوم يعنى - لحضرتك لأن ردك على آخر تعليق ليه عندك حرق دمى كذا يوم و خلانى أحس إنى عاجز عن توصيل كلامى للناس بوضوح..

و ألا أقولك نخلى الدبشة الأخيرة ليه عشان غالبا هى غلطتى

صيدلانيه طالعه نازله said...

اختار 3 طوبات كبااااااااااااااار قوى لانسان واحد عمره ما فهمنى و حيضيع باقى عمره و برضه مش حيحصل لانه اتربى على عدم النقاش و انعدام ثقافه الحوار و انه او انها الصح دايما و الباقى غلط
الطريقه دى بتضيع حاجات حلوه كتير بين الناس و بتكره اقرب الناس لينا فينا

Empress appy said...

ست البيت


لا طالما نفسك فانا مش هقدر ادخل قومى بسرعه اضربى بقى






هندسه وصفيه


واضح ان اكتر حد مضايقنا فى حياتنا هما المديرين

Empress appy said...

Hager Za3bal


ليه بتكتمى مش كويس فى النهايه قلبك هيوجعك







الشعب لابد له من حكومه تشكمه


روحى اضربيه على طول

Empress appy said...

che


انا بطلع اللى جوانا مش بنكد بس لو شايف نفسك تستاهل عاقبها علشان ترتاح وتقدر تكمل





'' حطام (ك) بقاي

انا هاديه بس ساعات بحس انى مكتومه من كتر السكوت

Empress appy said...

ماما اموله


يمكن انتى عندك المقدره على السكوت والهدوء انا مبعرفش وده بيسبب ليه الم نفسى






بنت خيخه


اجى اضربه معاكى يا خوخه يمكن كده استغله واطلع الغل اللى فيه ايه رايك
بعد الشر عن شريف انا اللى يجيى جنبه اخل له ضوافره بملقاط وشعره شعرايه شعرايه

Empress appy said...

ماجى



شدى شعرهم بس براحه علشان ميطلعش فى ايدك






شاب فقرى

مش عاوز تشوف مين فيها

Empress appy said...

مواطن مصرى


احنا قولنا بنهزر معاك يعنى متاخدش على خاطرك انا لو مش بحب اناقشك كان زمانى هبشت فيك من زمان رغم ان تعليقاتك بتستفذ ناس كتير انما بينصحوك حبا فيك وده يغفر لنا متزعلش بقى








صوت من مصر


لو راجعت كل الحكم من زمان هتلاقيها متطابقه على كل وقت

Empress appy said...

فوكس


اه انا دول برضه بيضايقونى بس بيجى الوقت اللى بنفجر فيهم فيه





شهروزة

يا خراشى ايه ده هو لسه فيه كده اممممم تصدقى اه فيه كتير اقولك كعبليها فى قشره موز
منور يا برنسيس

Empress appy said...

ابو امك


يووووا اجيب لك ومصرى اصيل





dr.lecter

ربنا يكرمك بس انا اعتقد ان ده اقصى حاجه ليه اا مترليوز امممممممم ممكن اجيب لك قلل بقى

Empress appy said...

مهندس حر


حق مين فى مين يا لهوى دا طلع امتى ده
عن دبشتى فمعنديش مشكله واسفه على حرقه دمك يا فندم هراجع التعليق واشوف ليه ضايقك بس كنت رجعت فهمتنى ساعات حضرتى دماغها بتقفش وتلف عكسى
فاكيد كانت قافشه من حاجه تانيه خالص







صيدلانيه

اه على التفاهم فيه ناس مهما حاولتى تقربى يبعدوا وينيلوا الدنيا ولما يرجوا تانى تكونى انتى خلصتى خلاص ومش قادهر ولا عندك مقاومه

أم بتول said...

عارفة ابى لو معايا 3 طوبات ها ضرب بيهم نفسى ، أولا لآنى بعتبر نفسى مسؤوله عن الى و صلت له ، الأوللى لسوء أختيارى و تنازلى ، الثانية لأنى مش بعرف أقول لأ ، بتحرج بتكسف ضعف منى مش عارفة بالضبط ، الثالثة علشان افوق و اصحصح للناس و أن مش كل الناس طيبة ، لأ لسه فى ناس كتير و حشين و بيخبوا و يداروا و أحنا من هبلنا نصدق و نقول طيبين ، و الآخر ناخد منهم أكبر قلم على وشنا .

Anonymous said...

بسم الله الرحمن الرحيم

السلام عليكم

أنا جديد في عالم التدوين

دي مذكراتي بأكتبها بعد معاناة طويلة مع العادة السرية ,, المرة دي بجد نفسي أبدأ حياة جديدة ,, ربنا يثبتني

خطر على بالي إن دي تكون فكرة مدونتي , إني اشارككم أفكاري وذكرياتي , علشان الاقي حد يقويني ويشجعني , وكمان علشان اللي لسة هايبدأ يغرق في البحر اللي أنا غرقان فيه يلحق نفسه قبل فوات الأوان

أتمنى انكم تقبلوني وسطكم في عالم التدوين

Anonymous said...

انا اختار 3 اقلام
بس لنفسي
القلم الأول لعلاقتي بالبيت والعيلة
كل محاولة اصلاح لازم تفشل شك وعدم ثقة
المسافات دايما بتبعد
والعيلة قصرت في عملية ارث لكتلة مالية فيها ومعرفش ليه مش اهتميت مع انها كانت زمان في خططي
القلم التاني لأني قصرت في طموحي
وقت ما عملت دخول ناجح في الغرب جت ضربة اب السنة اللي فاتت توقف كل حاجة
كان مفروض معايا الجنسية الأمريكية من سنتين
القلم التالت
اني قصرت في دراسة حاجات كان لازم اتعمق في دراستها اكتر


تامر

اقصوصه said...

الناس كلها تبي تنفس!

حتى انا اخر تدوينه لي

تنفبيس بتنفيس

هي الحياه كده ليه!

طبعا افصد وحشه كده ليه

مش حلوه كده ليه :)

Vague said...

السلام عليكم
اهلااااااااا بملكة المدونات واميرتها
ايه يا بنت الموود الوحش ده..
هو انا اغيب شوية الاقيكي عاملة فنسك كدا
خلاص يا ابي انا متواجد اهو
المهم
مع ان مافيش اهم منى
بس المهم
:))
انا لما بكون مخنوق من واحد .. بقوله فى نفسي منك شيئا لانك بتعمل كذا وكذا.. وعملت معايا كذا
انما حكاية الضرب دى بتاعة الاطفال

المهم بعد ما نفستي كدا .. ايه اخبارك ناو؟

Anonymous said...

اختار تلات صخور

علشان الاقلام اهانه

اضرب بيهم حد مضايقني علشان مضايقني وخلاص

والتاني مضايقني علشان موش راضي بحاله... وبتفضل تعيطلي كل شويه

والتالته ...... امممممممممممم .. مفيش حد

كفايه كده

تحياتي

Vague said...

عارفة اوتلاندش؟

outlandish

اوتلاااندش .. بتوع عيشا عيشا ايكوتيه موا

عرفتيهم؟

المهم دول جاوبوا على سؤالك فى حكاية الطوب والكلام ده
فهيا بنا نسمع:
مافيش صوت؟!

طيب اهو الكلام:
I throw stones at my eyes
’cause for way too long they’ve been dry
Plus they see what they shouldn’t from oppressed babies to thighs
I throw stones at my tongue
’cause it should really keep its peace
I throw stones at my feet
’cause they stray and lead to defeat

الترجمة:
فى حاجة اسمها قاموس

:))
سلام يا فايكونة

نور الدين (محمد الجيزاوى) said...

ازيك يا آبى
...........
والله انا بيعجبنى فيكى إنك ما بتحبيش تشيلى فى نفسك واللى بيقربلك بتظبطيه على طول
انا بقى بصراحة مبضربش لا بصخور ولا اقلام لكن بكلام له الم ضربة الصخر وإهانة ضربة القلم
اقصد القلم اللى على الوض يعنى مش اللى بنكتب بيه

اما بقى مين اللى هعمل فيه كدة او بعمل فيه كدة فانت عارفة الاعداء والمترصدين والمتربصين كتير واللى بيظهر على المدونة دول مجرد عينة
انت عارفة بقى ضريبة الشهرة يا آبى
احممم
المهم انت كويسة ؟؟

احمد سعيد said...

تلات طوبات
امممممم
لا , خليهم تلات صخرات
تلاته كبار
ومش من الصخر العادى بتاعنا دة
لأ
دول من الصخر الغامق اللى كانوا بيرصوفوا بيه الشوارع زمان
المربع دة
بيسموة الدقشوم
اهو انا عاوز بقى تلاته من دول
او تلاتين
لأ , تلاته كفايه قوى
دول بقى عاوز حد يقف فوق عمارة عاليه ويحدفهم فوق دماغى
هى واحدة بس كفايه
بس بما ان دماغى كبيرة حبه
وناشفه تلات حبات
فمحتاجه لاكتر من دبشه علشان تدغدغها
لانها دايما جايبانى لورا
وياما خسرت بسببها ناس عزاز عليا قوى


التلات اقلام

دى سهله
واحد بكف ايدى اليمين على خدى اليمين
والتانى بالشمال على الخد الشمال
والتالت برضه كدة

علشان انا اتخنقت منى قوى


حاجه اضافيه بقى
عاوز كمان 3 طلقات
طلقه فى راسى
علشان استريح من الوش اللى فيها
وطلقه فى قلبى
علشان مش قادر افهمه
والطلقه التالته دى بقى لازم تكون بمعننه
دى بقى فى بقى

طول عمرى بقول ان ماسورة الطبنجه طعمها حلو

:D

اسماء عوني said...

بما اني مش فاهمه حاجه م البوست
مش هاقولك غير وحشتيني يا مامتي :)

خواطر شابة said...

يالله المسامح كريم فمحضربش حد ولو حكمت الضرب فحضرب واحدة جارتنا دائما لما تحب تخلي ابنها يدخل البيت تطل من الشباك وتفضل تنادي عليه أيوب أيوب بعلو صوتها لما خلتني كرهت اسم أيوب

Asmaa mahaba said...

امم انا عن نفسى مبحبش ارد لحد قلم اداهولى بحب ربنا يردلى حقى بطريقته
بس لو اخترت حختار اضرب تلاته بالقلم عشان يفوقوا مش عشان انتقم
القلم الاول لحكام العرب يمكن يصحوا ويغيروا من حالهم
القلم التانى للشعوب العربيه نفسها عشان يفوقوا ويعرفوا انهم غلطانين اكتر من حكامهم
والقلم التالت حضربه لنفسى يمكن ابقى احسن من اللى انا فيه وافوق من احلام اليقظه واكمل حياتى بطريقه صح

يا مراكبي said...

ما تضربيش حد ولا تعبريه أصلا

وخليكي انتي الكبيرة دايما

كيكى عوووووو said...

الى فى بالى دلوقتى
انى هضرب نفسى لانى كل شوية هقول هعمل حاجة معينه وهسوى وووووووووووووووووو
ولا الهواء بعملوا!!1
اففففففففففففففففففففففففففففففف

Share |