حوار على المصطبه وتفاوض على بيع بطوط



صباح الخير الحوار ده مع الريس متقال الكبير قوى آه متبرقوش كده وعنيكوا تقع من وشكم هو كده وده تطور طبيعى للهباب اللى بقينا نشمه اليومين دول والضرب بالشلاليت اللى بنأخده فى ميداين عامه

طبعا ده بحضور الساده الافاضل النحله والدبور واللى كلامهم الريس مش بيسمعه او بيسمعه ويعمل نفسه نايم على ودنه اللى بيسمع بيها والتانيه اساسا مبتسمعش

آبى :- صباح الفل يا ريس متقال

الريس:- صباح الخير يا ايه نسيت اسمك

النحله :- اهو ابتدأها استعباط مش قولنا قبل كده ده يجيله زهيمر بمزاجه

آبى :- احم احم معلش هدخل فى الحمار على طول قصدي الحوار هو حضرتك ليه اديتنا حلاوة يعنى مش بتكلم عن نفسى لا سمح الله لا بتكلم عن القطاع العام اللى اساسا مرتباته صغير اما احنا القطاع الخاص قالك اخبطوا رسكم فى الحيطه بس اوعى تقولوا لنا اتعورنا.

الريس :- بمناسبه عيد ميلادى وحبيت اوريكم انكم ممكن تتلهو بأى حاجه وكمان همكوا على بطنكوا وبس ومش بتفكروا غير تحت رجليكوا.


آبى :- ياااا للدرجه دى نظرتك لينا من فوق قوى كده يا ولا علشان لقيتنا بنعمل اضرابات وعصيان وحركات وبقى عندنا ثقافه اه بجد حتى ثقافه الوقوف فى البلكونه والضرب على القفا كله كله فخوفت وقولت تلمنا.

الريس:- ألم ايه ما تتلموا ولا ما تتلموش انتم بالنسبه ليه ولا حاجه انتم غوغاء مش بتفكروا انا حامى البلد من الحروب.


الدبور:- حامى ايه ده هو انت ناسى انك ماريونت فى ايدين امريكا بتقولك عاوز تفضل افضل بس بشرط كل ما نقولك على حاجه تعملها من غير نقاش ولما حد فى المصريين يتكلم تديله بالشالوت وتقوله ده اخرك


آبى :- يا دى الليلة السودا اتهد يا ابنى بقى طيب يا ريس ما انت اخدت الحلاوة من الغواغاء تانى يعنى كنت بتقولنا انجغ انجغ يا نونو انت وهو

الريس :- اجيب موارد منين تسد العجز انا بقى من بنوك سويسرا ولا من شلتى اللى فى النادى هناك معايا مش تخليكوا متعاونين كده


آبى :- يااااا لو على الموارد تعالى اقعد جنبى احكيلك عندك مثلا رجال الاعمال اللى احتكروا السوق اللهى يورينا فيهم يوم ممكن تأخد من كل واحد مبلغ بدل ما بيعمل اعلانات بالشئ الفلانى ولا بيطلع هدايه بقد كده فى السنه يساعد البلد والغاز اللى بيتصدر لاسرائيل


الريس :- هو انا هشحت عليكوا ولا ايه لا طبعا وبعدين الناس دى فتحت مصانع وشغلتكم يبقى ازاى بعد ما كسب اخد منه فلوس (ده رد محلل اقتصادى من جامعه القاهرة امبارح) وبعدين الغاز دى شركات خاصه وسامح قال كده اعمله ايه بقى

النحله :- لا مد ايديك فى جيوبنا امال ليه لا على الاقل رجال الاعمال بيفيدوك انما احنا ايه يلا دنيا وبعدين سامح ده كداب مش قال مفيش غلاء ورجع تانى فى كلامه طيب بزمتك يشوف عنيه الخضرا دى فى المرايا ازاى حمرا مثلا هههه


آبى :- حضرتك ساويت ايه الغنى بالفقير بمعدوم الدخل بايه على اساس انك شايف العربيه الفيورا او السيات على انها جاغور ومتنكرة بالنهار ولا فاكر ان اللى بيحط بنزين 90ده غنى طيب انا وهبله وبحط 92 علشان اللعبه بتاعتكوا قربتم سعر الاتنين يعنى الفرق 10قروش فقولت مبدهاش بقى ونخلص

الدبور :- يا بنتى ريحى دماغك ده راجل عسعوس ميعرفش غير الاوامر مش بيفكر ولا عنده بعد ده ابن حلال........

اآبى :- وبعدين ما هو لما البنزين يغلى نقل الخضار وباقي السلع هيغلى يبقى انت غليتها من مكان تانى ولا انت بتشيل الدعم واحده واحده

الريس :- والله عوكل ما انه كان عايش بره فده فكرة بس انا حنين عليكوا شويه الولد عاوزكم تنضفوا وتأكلوا بالشوكه والسكينه وتشربوا بيبسى بدل الميه ومصر تبقى اليوم فى عيد

آبى :- لا دى مصر اليوم فى وكسه خالص ومعتقل كمان يعنى انا قولت ندى فرصه لعوكل ابنك وساعتها يمكن الظروف تتحسن يقوم عاوز يعمل كل ده وانت بتنفذ طلباته بس زى حقن الزيت براحه

الدبور:- انتى عبيطه مش عوكل ده اللى ماسك السيوسات وعلى رأى الاغنيه يا حلو بانت لبتك

آبى :- ايه لبتك والكلام البلدى ده انا مسكنه ناس من الجيارة يخرب بيت كده اتهد المهم يا ريس طيب فيه موارد كتير اقولك فين فلوس قناه السويس ليه عاوزين تعملوا مصنع بيكلف 2 مليار جنيه علشان لوح العربيات طيب ما توفروا ليه عضو مجلس الشوعب المرجانيه بتاع دمياط وافق على المصنع اللى هناك ولما الناس قامت لغيتوا الموضوع وطلعتوا بدور الحمل الوديع واتحملتوا الغرامه طيب اقولك كلمه فى سرك خد منه الهديه اللى خدها

طيب ما تلموا الضرايب المتأخره على رجال الاعمال اقولك ايه ولا ايه بس

الريس :- ايه الكلام ده مش عندى معاشات ورواتب بدفعها يا بنتى ولا ايه

آبى :- ما هو يا عمنا اهدي بس الناس اللى بتدفعوا لها رواتب بتأخدوا منها ضرائب وكمان بتوع التأمينات كنتم بتأخدوا منها الفلوس دى من زمان ولا الفلوس جت من الهوا

النحله :- باين عليه عنده التزمات وأقساط حرام نظلم الراجل يا بنتى بره بيقول انه قليل وعامله دايت هههههههه فحب يزودها وبرضه عنده كام فرح ولازم ينقط فيهم

اآبى :- طيب دلوقتى اعمل ايه فى بطوط ابيعها واشترى عجله ولا احط لها عصير قصب الخوف بقى للعصير يغلى ويبقى من غير زعزوعه وانا راسى والف كوتشى انا عاوزة الزعزوعه

الريس:- اتصرفوا امشوا اعملوا رياضه بدل المحشى واكل الارز

النحله والدبور وآبى :- ايوووون قول كده بقى اونكل القطنه مبتكدبش قال رغفين ونص فى اليوم للفرد وده من منطلق اننا نبقى سمباتيك وحلوين قوم ايه انت وعوكل قولتم لازم رياضه علشان طبعا انتم رياضيين وبتلعبوا استكواش كل يوم يبقى ايه بقى لازم رياضه فنبيع العربيات ونشترى عجله ومن هنا بناشد خالتى فرنسا فى توفير عجله لكل مواطن ولا انت هتستورد لنا من مكان معين مش عاوزين نزعلك يا ابو عوكل والنبى اصل زعلك وحش واللى بيلعب مع الاسد بيعضه وطبعا علشان عوكل عاوزنا متحضرين لازم نخس ويجلنا امراض العصر والضهر والمغرب واكتئاب انا مودى بقى زى مؤشر البنزين لاااااااا محدش يقول بنزين زى مؤشر اى حاجه بقى فى الأرض والزمبلك بتاعه باظ اضحك بهستيريا واعيط بهستيريا وتحيا جمهوريه مصر العجله سابقا العربيه ههههههههههههههههخخخ

الريس:- بصى من الاخر وعلى بلاطه انا حايش عوكل عنكوا وبطلوا جهل اولادى بتوع قمل الراس عاملين الواجب وانتم هتسكتوا برضه من الاخر يا كده يا القفا التانى جاى ولا نسيتوا بتوع المحله اللى كانوا اساس الاضرابات وحصل ليهم ايه اقولكوا اضربوا كوله تنسيكوا الهم ما انا موفر لكم المخضروات فى كل مكان

وكمان علشان الشباب يبطل يكروز فى الشوارع غليت البنزين وخفيت الزحمه لانه مش هيقدر ينزل شوفتوا بقى أانا حلو ازاى.

آبى :- خلاص من النهارده مفيش بطوط من النهارده فيه زئرده وشكلى هيبقى امور واشتروا عجله روحوا بيها الشغل قبل ما يغلوا الهواء وتبقى مصيبه

النحله والدبور :- لا فوقوا لازم يتكون حزب محترم يدافع عن الشعب مش الأحزاب الحراميه دلوقتى لازم تثوروا بقى وكفايه خوف الناس فى الشارع ماشيه وشها شبه قفاها بقينا حااسين انهم نسخه من ايه تى اللى فى الفيلم الاجنبى

لازم نحتج بقوه ونقوله مش بنخاف منك وانت ولا حاجه ونقدر نعضك فى عرينك مع كل اللى بتتحامى فيهم دول ومش هنييأس خالص بالذوق والعافيه هنأخد حقوقنا احنا الاقوى والاكتر وانت ضعيف واذا كان على عوكل فمتوقعين له الفشل من اول يوم لو مسك بس ده لو شاف قفاه من غير مرايا لاننا مش هنقبل وهنروح الانتخابات من دلوقتى وهضرب الامن ومش هدى لحد رخصه عربيتى ومش هخاف منك ولا هسمع لحد واللى عاوز يبقى معاى تعالوا معاى وهقولكم ازاى

آبى :- سؤال اخيرطيب يا ريس تفتكر الهكومه احرجتك بقرارتها دى وهتقيلها بقى علشان دول ناس كليبه ونمورة وقروده ولا يا ريس قاعده الدومينو اللى كانوا قاعدنها وعاوزين يجاملوا كام واحد ويشغلوه محافظ قاموا قسموا مصر وعملوا محافظات طيب دى قرارات بذمتك هى الدومينو قفلت على صوابعينهم فطلعوها على الشعب

الريس :- ايه كنتى بتقولى ايه اصلى نمت تصبحى على خيرررررررررررررر ومصر فى المعتقل واولادها

كان معكم محاور صاحب نظره سياسيه طقه من الهلاوس والهساهس اللى جت ليه من اللى بيحصل آبى هانم ومش هخاف

65 اخبط وقول رايك:

Mr Pineapples said...

Didnt understand a bloody word of that!!

HERO said...

هه دنيا

Mafrousa said...

هيه فعلا نظرة سياسيه طفه.....
فاكره مسرحية وجهة نظر...هانى رمزى بقى كان بيقول اييييه
ماااااااافيييييش فااايده
انزلى اشتريلك من العتبه او من سوق الجمعه ...حتت رخيصه شويه ...مايو و شبشب و فوطه و شمسيه و كرسى بحر....عارفه ليه يا قمر؟؟؟؟؟علشان انتى كده حجزتى على مارينا الصيف ده
...حتوحشينا يا ابى و الله ...انا حشوفلك واسطه علشان تاخدى الاب توب ههههههه
ما فيش فا يده

dr.Roufy said...

ههههههههههههههههه
والله انتي عسل يا آبي
بس سؤال وجيه
هو بابا مبارك بيسمع اصلا..ولا بيتكلم عربي زينا كدا؟
شكله نسيه
هاقول لك ايه بس
يمهل ولا يهمل

الميكروباص said...

هو مبارك أصلا عايش في مصر ؟

Empress appy said...

mr pineapples
=============

why u cant understand?
translate the post




hero
====

يالا البقاء لله وحده معلش شد حيلك يا كابتن بص هعتبرك اول تعليق وامرى لله واديك لترين عصير قصب ههههههههههه

Unknown said...

ما هو لولا متاكد اننا هبل و نتلهى فى اى حاجة لولا بيعمل معانا كده

انا دايما بقول الحق علينا احنا الى عملنا فى نفسنا كده و يا نتحرك يت نعد باه ننجى حصاد الى سلبيتنا

اهالينا ربونا على مبدأ جنب الحيط و بالذات البنات
فاكرين أن ده الصح ازاى الحال بأه دلوقتى ؟؟؟

--------------على جنب كده انا لفيت مدونتك امبارح اخر النهار و عجبتنى و عبد الحليم قالى المووووزة الى أسمها أبى دى عايز أستضيفها فى اهل عندليبيات جناح أبو عيون جرئية :)

Empress appy said...

واحده مفروسه
============

ليه لا عادى يعنى فيه فايده بس نصبر وان كان على المايوة يا قمر اشتريته من بدرى بس من انتر سبورت ابقى روحى هناك ههههههههههههههه امانه عليكى تشوفى علشان عاوزة زامباتيكا معايا




dr.Roufy
==========

الله يخليك يا دكتور هو مين جاب سيرته بس انتى ناويه ليه على مارينا ههههههههههه يا ستى ربنا يدله ودن يا رب ويسمع نورتى يا قمر

وجهة نظري said...

بالظبط كده، ودن من طين وودن من عجين... عادي خالص ولا كأنهم عاملين حاجه، وإلي مش عاجبه يخبط راسه في الحيط

دا حته لو هما بيعملوا حاجه صح مش تاعبين نفسهم يفهمونا والا يدافعوا عن نفسهم

Empress appy said...

لورانس العرب
===========
اهلا بيك اول مرة يا لهوى يا راجل انا جبت سيرته بس فى سرك لا هو مش من حدانا هنا هو من اهناااااك
نورت الكوكب





عاليا هانم حليم
==============
يا دى الهنا والسعد اللى انت فيه يا قلبى وانا اقول خرفانى كانت مبسوطه ليه امبارح اتاريك هنا جنبى
والله يا قمر انا مش ماشيه بالمبدأ ده خالص وبعدين اساسا هى الحيطه اتهدت على دماغنا من بدرى طيب تفتكرى نسكت لابا الحاج ولا نعمل ايه
يا خبر العندليب بحاله كسفتينى خالص بس انا بحب موعود مووووووووت وافتكرنى
علشان تفتكرونى بيهم
نورتى الكوكب وبقى اكتر طربا يا قمر

tamer.sala7 said...

بستأذن المرحوم الفنان القدير عبد المنعم ابراهيم في مقولته الشهيرة في فيلم الزوجة التانية
ادعوله ادعوله ........ وكمان ادعوله

khobayb said...

لازم نحتج بقوه ونقوله مش بنخاف منك وانت ولا حاجه ونقدر نعضك فى عرينك مع كل اللى بتتحامى فيهم دول ومش هنييأس خالص بالذوق والعافيه هنأخد حقوقنا احنا الاقوى والاكتر وانت ضعيف

---

هي دي خلاصة الكلام

يا ريس ..

متقال !

Desert cat said...

وبص ع العلاوة علاوة
الشعب كله ماشى يكلم فى نفسه
وبعدين تبيعى بطوط وتجيبى عجلة يا حلولى علشان لما اجى لك تبقى تيجى تاخدينى وراكى على العجلة ونمشى نغنى زى شادية وحليم وربنا يحرمنا من الريس متقال والعيلاوة قادر يا كريم

محمود الدوح said...

14
بحجز بس

مجداوية said...

السلام عليكم

آبى الفيكونية

طيب اوعى ترمى الزعزوعة عشان انتى عارفه انى بالم الزعازيع وشاطرة انك سمعتى كلامى وطالبتى بالزعازيع

بس انتى تفوقت على المعارضه يعنى تحمدى ربنا انه كان بيرد عليك الريس متقال أساسا المعارضه غلبت بقالها 27 سنة عشان يرد عليها أو حتى يعبرها بكلمة ومسميهم المتشككين والمغرضين
!!!!
واتفرج على الحلاوة حلاوة

الساحرة said...

انتي بتكلمي مين يا حبيبتي


لا حياة لمن تنادي

كل حاجه اسعارها زادت


احنا بالنسبه للريس كلاب رملنا عضمه فرحنا بيها راح داخل وسارق البيت كله

وفكرة العجله حلوة اهي تقضي مشاوريك وانتي في ماريناههههههه

الناس والله هتتجنن حتي اللي كان عايش كويس بقي بيتشتكي تصدقي مصاريف المدرسه

زادت 600 جنيه خلال يومين

ربنا ينتقم منهم جميعا

والله الواحد بيكلم نفسه بجد كفايه حررررررررررام

محمود الدوح said...

خرب البيت
انت بتقولى اية
مسمعتش

دا احنا هنتقابل فى مارينا
بوست انقلاب من عندى
وبوست تهاسيس من عندك

اقابلك هناك

وبما انك فتحتى الموضوع دا
فاحب اقول ان فى واحد صاحبى هكتب عنة بوست ان شاء الله قالى وهما يجيبوا فلوس العلاوة منين
هو من فترة كبيرة بيخالفنى فى كل راى
مش عارف هو بيستفزنى ولا اية

هشوف

محمود الدوح said...

نسيت اقولك ان انا كنت التعليق رقم 14

هو انا كدا بلعب فى المدونة

Tamer Nabil Moussa said...

انا قولت ليك كم مرة

بلاش الاسوة المرة

وبلاش تمشى على نار

تختار اصعب مشوار

راكب كدة بس دماغك

عصبى على اية كدة حالك

دة الريس اة متقال

قال كل اللى ما يتقال

ما ببلاش بقى غيرة واسوة

السلامو عليكم

Doba said...

بجد بجد انا من اول اليوم وكل الناس كاتبه على نفس المواضيع لما جالى احباط مزمن واعصابى تعبت وعندى رغبة غامرة للبكاء الشديد ومش مستحملة

حسبى الله وهو نعم الوكيل

Anonymous said...

مالها الصين
ضحكت علينا وباعتلنا عربياتها
و هما ماشيين على عجل

Empress appy said...

وجهه نظرى
=========
يا سيدى ناس مين تبرر ايه اذا كان اللى بيطلع يتكلم مش مقتنع باللى بيقوله ولا فاهمه تفتكر يعرف يقنعنا
والله شكلهم زى البيبى المبلول
نورت الكوكب




تامر صلاح
========

اهلا بيك اول مرة كده تدخل فى حوار سياسى يالا معلش والنبى ادعى كمان ربنا يفتح علينا مخنا ونتحرك نورت الكوكب

Empress appy said...

د/ خبيب
========

طيب ايدى على سماعتك بقى يا دكتور ونفكر نعمل ايه مش كلام والنبى قولوا ليه افكار وانا انفذ نتفاعل يعنى نورت المستشفى قصدى الكوكب ههههههه






قطتى الحلوة
==========
لا يا اوختى بدل ما يغلوا الهوا ابقى هاتى واحده ليكى ونمشى نعمل زى الافلام ماسكين ادين بعض هههههههههه هم يبكى وهم يضحك نورت الكوكب يا قطة بالعند فى اللى مش عجبه

Empress appy said...

مجداويه
=======
اه يا حبيبى الا الزعازيع ده اللى يسبها يتزعزع من مكانه ههههههههه وعلى راى ابن اختى ثكر يا حصب هههههههه
وبعدين اه ده طول الليل بيكلمنى ولا باين كانت تهيؤات انا ساعه اضحك بهستريه وساعه بجد اعيط ومبقتش حسه بنفسى غير الصبح قايمه شبه شيتا من النوم يالا وصيتك الكوكب يا ماجى يا حبيبى وبلاش حلاوة مش بحبها نورتى يا قمر







الساحرة الشريرة
===============

بصى اتحولى بقى وابقى شريرة وهاتى حقك اصلى زهقت بجد طيب ليه هما الاولاد ناقصين جهل اكتر ما هما طيب لو عاوز يطفشنا يقول معنديش مشكله الم كام بنطلون على تى شيرت واهاجر الصعيد عادى يعنى عاااااااااا
نورت يا حبيبى

حل وسط said...

عارفة
انا كنت بافكر اتعلم السواقة واجيب عربية صغنونة كدة
الكلام ده من 12 سنة
بعد كده
قلت موتوسيكل
بعد كده قلت توتوك ومش هاطلع من حتتنا
بس اودي الولاد المدرسة بدل مصاريف الباص اللي هي مصاريف عيل تالت
دلوقتي فعلا لاحل الا العجلة

ربنا ينتقم منهم

Empress appy said...

محمود الدوح
==========

بطل لعب فى الكوكب احسن اسيب الخرفان تنطحك انا بقولك اهو وبكرة نتقابل واوريك يا دوح
قولى مين صاحبك ده طيب لما نتقابل ونسيحه له مع بعض ههههههههههه وبطل لعب




تامر نبيل
=========

انا بجد بهدى له اغنيه مشيت على الاشواك الله يخرب بيت الريس متقال اللى مش راضى يتخرب يا رب اقبل مننا نورت يا تامر

Empress appy said...

دوبا
======
انا بقالى يومين بعيط وبضحك ومش عارفه ليه وناكشه شعرى وبقف قدام المرايا زى شيتا لو عندك علاج ابعتيه نورت وعيطى يمكن ترتاحى




عبد من عباد الله
==============

وماليزيا والله مواصلاتهم موتسيكلات انا شوفتها بعينى محدش قالى طيب ماله العجل ابو فتيس ده بزمتك مش شيك وسرعات عاااااااااا حسبى الله ونعم الوكيل نورت الكوكب

Empress appy said...

محمود الدوح
===========
اتلم يا ابنى بدل ما اعلق من ودانك بقى امشى يا واد من هنا متبقاش انت والريس متقال علينا حراممممممممم





حل وسط
========

العجله رياضه جامده مفيش مانع تجيبيها ههههههه وبرضه سله قدام وسله وراء وودى الاطفال المدرسه ههههههه حتى يبقى تحضر زى الاجانب
نورت الكوكب

Mr Pineapples said...

I cant translate!!

I CANNOT speak Welsh and will never learn

بحبك يامصر said...

لا يا اببى
انا مش متعود على انى اعلق عندك بدرى كده انا همشى وارجع متأخر شويه
بس والله الريس متقال ده راجل بركه يعنى مبيتكسفش البعيد طيب يستنى شويه لما ننسى انه لسه عامل زياده
صحيح اللى اختشوا ماتوا
راجل راااايق
علاوه وزياده فى الاسعار فى ساعتها
زمان كانوا بيتكسفوا ويزودو الاسعار متأخر شويه انما دلوقتى البعدا اتوحشوا
تحياتى

كاميليا بهاء الدين said...

ههههههههههه

ياعينى يابطوط
هاتدفع تمن العلاوة

كده برضو تلفتي نظرهم انهم لسه مش رفع سعر الهوا؟؟

ههههههههه

ربنا يستر

تحياتي وحبى

Abo 7anf said...

نمشى ونعمل رياضه ونخس
يحنين
بيخاف علينا
اانا صحابى ركنوا عربيتهم
وطبعا دا مش حل لان السلع غليت
وكلوا بجى حلاوه
انا بستغرب الناس دى معندهاش فكره عن السياسه
حتى لما بيخدوا مبيشغلوش مخهم
والعجيب الناس تقبلت الوضع
وامبارح عمرو اديب بيتكلم ولا كانوا ظابط معاهم
واننا نتقبل الوضع
ودى سنه الحياه
وجواز فؤاده من عتريس باطل
يلا شرم برم

بطوط حبوب said...

انا طبعا مقرتش لانى محتاس بجد
بس شفت العنوان فرحت
قلت اهو ده بقى ميزه انه غلى البنزين
انه حفظلى قمتى واسمى ومكانتى
ههههههههههههههههههه

Soooo said...

احنا فعلا بقينا شعب عجل
بنركب عجل
وهنتركب زي العجل
واللي عنده كرامه .. يفسي كاوتشه بنفسه




سلامووووووووووو

في حب مصر said...

السلام عليكم
بوست جرئ وجميل بس ليا تعليقات بسيطة
أولا الحوار انتي بتقولي مع الريس "متقال"، يعني الحوار مع واحد ميت لا بيسمع ولا بيشوف ولا بيتكلم، مجرد صورة يطلع يفرج الناس على طلعته البهية ويرجع لسريرة تاني.
ثانيا اللي بيحصل في الوسية بتاعة الريس متقال مش بس ابنه هو اللي السبب فيه، لا فيه شوية حرامية (رجال اعمال) ملموين حوليه وبيتفننوا في سرقة الوسية بتاعة اللي خلفوهم.. المشكلة انهم ما بيشبعوش وكل يوم بيزيدوا.
ثالثاحكاية ان الحرافيش تصحى وتثور على صاحب الوسية دي تنسيها، لأننا بقينا عاملين زي فار التجارب بالظبط لما يعملولة صدمات كهربائية، مع اول صدمة يثور ومع التانية يغضب ومع التكرار يبدأ يستكين وياخد الصدمات الكهربائية من غير ما يتحرك.
رابعا بقى بخصوص بطوط انا ممكن ادخل المفاوضات واشتريه وبعدين اتصرف واجيبله حمار يسحبه بدل البنزين، علشان الريس متقال بيحب الحمير قوي؟؟؟؟؟؟

على فكرة انا النهاردة فتحت البوست ده وانا في الشغل، وده مخالف للقواعد يعني فيها مسؤولية، وبعد ما خلصت اتناقشنا انا والست المشرفة عليا على المكتوب في البوست واللي بيحصل، وهي أردنية كندية مش مصرية، تعرفي قالت ايه

جملة واحدة بس

قالت أنا حزينة على اللي بيحصل في مصر

لا تعليق بعد كدة

همس الاحباب said...

لا كله الا بطوط
والله انا ازعل
وبعدين بخاف من العجل
بس بحب المشى اصل المشى رياضة
بس المشكلة اننا بنروح متاخر الشغل وبالمواصلات ومال لو مشى على الركب انوصل امتى
عامة ربنا يسترها على بلدنا وحسبنا الله ونعم الوكيل
ولسه يا شعب يا ما تشوف وتسمع
تحياتى وتقديرى بس خلى بالك من الفرامل شوية احسن كده بازت خالص

فاتيما said...

إيه دا ؟؟
كليبة دى بيقولها يوسف برضو ...
و بعدين إنتى فى تعريف المدونة بتقولى
أنا و بطوط عربييتى
دلوقتى بتشاورى عقلك على بيعها و عتبقى
أنا بس
شوية شوية هتيأسى و حتمسحى التعريف خالص بقى
ربنا يصلح الأحوال قبل ما نوصل
للمرحلة دى و يحضرنى هنا قول الفنان فريد شوقى بياع الكرشة أبو زينب فى رائعة نجيب محفوظ " الكرنك "
أفرجها بقى من عندك بقى

انين الحزن said...

ابي

طب وبعدين بقه في الراجل دا

علي العموم انا معاكي يعني انا هاروح فين


سلاموووووووووووووز

وزة

أبو خالد said...

أبنتى العزيزة / آبى
رغم الحزن الجاثم على صدورنا جميعا
ليل نهار إلا أنى على يقين فى و عد
الله سبحانة و تعالى "ان مع العسر يسر "
ولا أجد إلا الدعاء إلى ربى و ربه و رب الناس جميعا
اللهم يا قوى يا عزيز
أرزق مبارك بطانة صالحة تعينه
على تحقيق العدل و أرزقه نور البصيرة
كى يرى الحق حقا و الباطل باطل
و أجمع معه و حوله أمة الأسلام كما جمعتها
لصلاح الدين و لسيف الدين قطز
و أجعله ربى نصير للمظلوم و الضعيف
و أجعله ربى يتأسى بالفاروق عمر رضى الله عنه فى الحكم و العدل
و أرزقه ربى القدرة على تغيير الدستور بالكلية لأننا شعب طيب و من حقه العيش فى حرية
و أرزقه ربى فراسة المؤمن و أجعل من
حاشيته من ينبهه بقول أتقى الله فينا
ربى أرفع مقتك و غضبك عنا
آمين آمين آمين

قوس قزح said...

اولا امين على كلام ابو خالد

ثانيا امبارح جوزى قعد يحسب تمن البنزين كل شهر لان مشوار شغله يوميا حوالى 90 كيلو ( مش عايزة اقولك على الحسبة طلعت كام ) فى الاخر قرر انه يجرب مطحنة مترو الانفاق و نخلى العربية للخروجات الشياكة - شوفتى و النبى شعب مرفه ازاى - يعنى بدل ما الواحد يخرج ببدلة شيك و فستان سواريه يبقى قمة الشياكة انك مفولة العربية و خارجة بها
ده لسه يا ابى هنصوت اكتر لما يجى مواعيد دفع مصاريف المدرسة
طيب انتى هتبيعى بطوط ، انا بقى اعمل ايه .. تفتكرى ابيع العيال !!؟

لنا الله

تحياتى

حنين القلب said...

والله العظيم انتى عسسسسسل وانا مش هتكلم عن الحكومه ولا عن الريس متقال
ربنا مووووووووووووووجود وحسيبا الله ونعم الوكيل
سلالالالام

خايف من الحقيقة said...

الغاليه ابي

اسف جدا
من حولي اسبوع مدخلتش اي مدونه
تعب على تقصير على زنقة شغل

وكميه احباط مش ممكن

بعتذر ليكي

اعلق

مش قادر بجد


عارفه يا ابي

حاسس ان احنا بنكلم نفسنا وبنحارب طواحين الهوا

موجوع فينا الحلم والامل

انا كان عندي عزيزة صغيرة وانا طالب
ولما اتجوزت

اشتريت بطوطة هوندا عسل

بحبها جدا

ويظهر اللي يعيش في ظل حكومة الحزن الوطني

لاوم يفارق الاحباب والاحلام

la3lahakhier said...

يا ابى مش قلنا بلاهة سياسة بقى يا بنتى انت مرارة زرقا اوى ههههههههههههه
احلى تحية

WhItE HeArT said...

هههههههههههههههههههههههههه

فكرتيني بيوم ما البنزين غلي الصبح كنت راكب ميكروباص من موقف الحي الثامن في مدينة نصر المهم هركب خطوتين فالمواصله بربع جنيه فالمهم انا طعت البؤجه بتاعت الفلوس على اساس اني ضارب الف جنيه وقعدت جنب السواق علشان مبحش اركب ورا كل واحد طالع وواحد نازل ويقرفوني انا بأه

المهم لقيت واحد بص من الشباك اللي جنبي وبصراحه اتخضيت لإن منظره مكنش مريح خالص راح قال الراجل بقول لك ايه يااسطىىىىىىى بصوت انا متأكد انه مش صوته لوحده

" الاجرة بقت بنص جنيه مش بربع بس وديني والله العظيم اللي هيركب زبون تاني بربع ل........ مش لازم اكمل على فكره "


بصت له بااستغراب كده فالمهم بصلي بصه بتطلع شرار طبعا بعد ما السواق وافق وهوه هيرفض ليه

المهم الراجل بيبص لي من الشباك بصه بلعت ريقي بصعوبه

وشاورتله براسي يعني مفهوم مفهوم

قمت مطلع جنيه من المحفظه واديتها للسواق فبعد شوية بيقول لي الباقي نص جنيه يعني

افتكرت شكل بصة الراجل وانا رايح اخد الفلوس فاديا وقفة في النص وقلت للراجل متخلي ياعم

اداني الفلوس بطريقه حقيرة كده ونزلت


الخلاصه يعني ان مش البنزين والغاز بس هما اللي غليو

والبركة برضه فالراس الكبيرة

حديد عزو بيه


تحياتي

أنا حر said...

مصر تتجه بسرعة رهيبة الى يوتوبيا احمد خالد توفيق واللي مش مصدقني يقرا القصة كويس
تحياتي

المنسى said...

إنتى بتعملى إيه ولا بتتكلمى مع ميييييين

الزهايمر ياأبى والأخد على قولة حاضر ونعم
حتى الإجابات طالعة مش إللى هى تحسى إنها مزيفة زى تصريحات المسؤلين أعزهم الله
وبطوط هيتباع هيتباع لإن إللى مالكه عواد
عواد باع أرضه ياولاد شوفو طوله وعارضه ياولاد
لازم يكون فى رادع ورد فعل تجاه عواد مش بس نركبه على الحمار خلف خلاف
ونرفع عليه قضية حجر إذا لزم الأمر
مش كده ولا إيه
ربنا يستر على إللى جاى
بعد ماكنت شبه الوحيد إللى أضرب من زمايلى يوم الأحد الماضى
جم تانى يوم يقولوى شوفت نتيجة الإضراب يامنيل أهو غلى البنزيين تلاتين فى وأخد فلوس العلاوة إبقى خللى الإضراب ينفعك بقى
ومن ساعتها وانا قاعد فى بيتنا زى الولاية

Asmaa mahaba said...

هههههههههههههه انتى مسخره
سومه_87

sebofy7alo said...

أولا كان ليا تعقيب عن كتابة أسمي ناحية اليمين ب
سيبوه في حالو
والصح
سيبو في حالو
حقيقي مجاليش نوم بسبب التاء المربوطة
أما عن موضوعك
فأعتقد إننا كشعب لازم يبقى عندنا دم شوية ونريح الحكومة ودة بإننا نسيب البلد دي ليهم لوحدهم يعني يقوم الريس من النوم ميلقيش شعبة اللي بيحب يغلس علية ويحرق دمهم زي كل يوم وساعتها إحتمال الحكومة تتغاظ من الحركة دي ويجلهم شلل في ودانهم (أميييييين يارب) ويجعلة عامر.
إمضاء سيبو في حالو بدون تاء ونبي

موناليزا said...

ياعينى عليكى يابطوط دى اخرتها عايزة تحطى فيها عصير قصب هههههه
ده كان شئ متوقع علاوة وقبل الاضراب وفى نفس الوقت مش انا اللى ييجى معاه اضراب
ماهو حقيقى الحداية مابتحدفش كتاكيت

wanna b a physician said...

مفيش فايدة
على فكرة انا مش معايا فلوس اشتريلك بقا عيش وحلاوة وكمان مش مضحى بعمرى عشان اقف فى طابور اجبلك عيش
سورى يا اببى
بجد حسبنا الله ونعم الوكيل ويارب يفوقوا بقااااااااااا

Empress appy said...

بحبك يا مصر
==========

ياابنى اسمها حلاوة يوووووا هتودونا فى داهيه قريب ومحدش فيكم هينفعنى
ههههههههههه نورت يا قمر





كاميليا
=======

شوفتى يا كامى اللى بيحصلى وعلى اللى بيحصلى واللى بيجرالى ههههههههههه نورتى يا فوندامى

Empress appy said...

ابو حنف
=======

الله عليك ايووووون فؤاده وعتريس ربنا يتولاه يا رب
واحنا كمان طيب انا هجيب عجله خليهم يعملوا زى ويجيبوا زئرده




بطوط حبوب
========

كده باعند فيك هجيب عجله واسميها بطوط نيهاهاهاها
نورت يا دودو

Empress appy said...

سوووو
=====

دى شتومه يعنى يا سووو ههههههههه انا سمباتيك وقررت افضل كده هههههههه نورت يا حسحس هههههههههخخخخخخخ





فى حب مصر
=========

امممم طيب هو ابنه فعلا حوليه الناس بس ابنه له فكر ميطبقش فى مصر او يطبق بس بشكل احسن من كده عارف دول عاملين زى ايه اللى جاب موبيل موديل قديم قوى وعمال يجيب له اكسسوارات ونسى اصلا ان الموبيل بيستقبل ضعيف طيب ما تقوى الاساسات وبعدين دور على الكماليات
لا لازم يصحوا صدقنى والغضب والكبت هيعملوا اكتر من كده انا مش عاوزة اصدق اننا مستسلمين بالشكل ده
ايه ده انت عاوز تبوظ شياكه بطوط حرام عليك وانا اللى كنت بحبك عااااااااااا
تحياتى للمشرفه بتاعتك بجد وبطل تشرد ليه انا بهسهس يعنى بوستات اى كلام ههههههههههههه
ترجع بالسلامه يا مخالف افندى

Empress appy said...

همس الاحباب
========

هههههههه متخافش على فراملى يا خالود ما هى خسرانه خسرانه يبقى من منطلق ضربوا الاعور على عينه ههههه نورت يا ابو همس




فاتيما
=======

حبيبه قلبى بجد يوسف بيقول كده وايمو ابن اختى بيقولى كده برضه بس انا اللى علمتها له
انت بتقوليها فى وشى الكرنك حرام عليكى يا فاتيما ربنا يسامحك عااااااانورتى يا ام يوسف

Empress appy said...

انين الحزن
=======

وزتى الامورة يالا هاتى مايوة وتعالى بقى معانا الراجل ده مفيش منه فايده يا قمر
نورتى الكوكب




ابى العزيز / ابو خالد
=====================

يا رب يا باب امين يسمع منك ربنا
نورت يا اغلى اب فى الدنيا

Empress appy said...

Rainbow
=========

اقولك انا لو بنزين 90 يبقى 157 جنيه فى اليوم وحسب استهلاك عربيه بتستهلك كام لتر فى الكيلو يبقى ان شاء الله العجله مفيده صحيا ووفرى العربيه واهى تبقى حلوة ومتقمعه تحت البيت ولا الا اولادك اصبرى لما نشوف اخرتها وبعد كده وديهم للريس متقال يربيهم هو ههههههههه
نورتى وربنا يكون فى عونكم




حنين القلب
========

عسل اسود انا والله بجد علشان مش عارفه اعمل حاجه غير انى اتكلم ميرسى يا قمر ونورت الكوكب

Empress appy said...

خايف من الحقيقه
===============

اهلا بيك ووحشتنا خالص بجد المهم اننا اطمنا عليك والاحباط والزهق بقى سمه تجاريه هنا فى مصر وربنا يعوض عليك خير فى بطوطة بتاعتك اما انا هلم بطوط بتاعى واحطها فى البيت ديكور هههههههه





لعلها خير
========

تفتكرى فيه ايه فى البلد دلوقتى ممكن نتكلم عنه غير كده حتى الاجتماعيات دخلت فيها سوياسه يالا ربنا يكرم بقى نورتى يا جميل

Empress appy said...

القلب الابيض
===========
ههههههههههه ليه يا ابنى تفرط فى حقك اهو السلبيه دى كده وبعدين هو كان جايب اخواته يتكلموا فى بقه هههههههههه والله انت سكر معلش ربنا معاك بس صفر وانا اجيلك انا فى التجمع قريبه منك ههههههههه نورت يا ابو قلب ابيض




انا حر
=====

يا لهوى طيب اقرى واقولك راى بجد
نورت الكوكب

Empress appy said...

المنسى
=======
يا لهوى بطوط دى عربيتى يا راجل انا بقى عواد لااااااااا والف لاااااااا
بس الناس اللى بتطلع تقول كلام فى التليفزيون اصلهم مش مقتنعين ولا مصدقين نفسهم فبيبقى شكلهم نيله بجد وشبه المبلول
ولولا ان التليفزيون غالى كنت كسرته بس هما مش هيتعوروا
وبعدين مالهم الولايه يا خويا ما تقول زى الرجاله الخايبه وبلاش احباط بقى ههههههههه ان شاء الله تتظبط نورت يا منسى






سومه محبوب
========

هههههههههه ميرسى يا مجنونه اعمل فيكى ايه بس نورت الكوكب

Empress appy said...

سيبو فى حاله
=========

نؤسف نؤسف بجد مخشتش بالى يا راجل وبعدين لو اعرف ان التاء المربوطه بتعمل عقدة كده مكنتش ربطها انما عاوزة اعرف ليه هههههههه
نورت الكوكب






موناليزا
========

لو سمحتى بس يدونى الزعزوعه علشان مش هتنازل عن حقى هههههههه نورتى يا موناليزا

Empress appy said...

wanna b a physician
=====================

هو انا مش قولت خمشتاشر مرة مش بحب الحلاوة مش بتسمعوا الكلام ليه
ايون هى دى الجدعنه ما انا عارفه اخرتها معاكوا هههههههههه نورت الكوكب

Ahmed Mubarak said...

الحمدلله على كل شيء ..
انا دلوقتي مهما الفلوس كانت كتير مش عارف بتطير ازاي

الحمدلله على كل شيء ..
انا متضايق بجد
الشعب كله متضايق
يارب خليك معانا
ملناش غيرك يشيلنا من الي احنا فيه
لان عبادك افتروا فينا
افتروا اوي

تحياتي

Empress appy said...

احمد مبروك
========

يا رب يا احمد يسمع منك ويفكها علينا

Ahmed Mubarak said...

احم على فكره
مبارك والله مش مبروك

رئيس جمهوريه نفسى said...

شوفى انا حسيب كل حاجه خالص بس الى حقولك عليه موضوع اقاله الحكومه فى حواره مع العمال يوم عيد العمال اعترف انى الحكومه فشلت فى التعامل مع الازمات وراح مديهم مكافات وخلاهم زى ماهو الحوار مفيهوش حاجه

Share |