انا قابلت البلوجريه ..................لولللللللللللللللللللللللللللى





بجد كان يوم جميل رحت افتتاح مكتبه دار الكتب واول مرة ليه احضر افتتاح (اصلى كسوله وزى الدبه بعمل بيات شتوى دايما)

المهم قابلت ناس كتير كنت اتمنى اشوفهم وناس مش عاوزة اعرفهم (معلش دى حريه شخصيه بس عدت على خير من غير اصابات ولا قلل ولا نطح خرفان)

واتصالحت مع ناس بس قابلت اجمل حد عرفته أحمد الجيزاوى شخصيه هايله وجدع قوى وابن بلد جدااااا لابعد الحدود وقابلت خالوو احمد الصباغ وانا الى عرفتهوعرفته بنفسى (ورحت صلحت نيته الوحشه من ناحيه صور الغروب ههههههههه)بس ده بجد شخص محترم جدا وقابلت ايناس (فكر سجين) ونشرت صورتى عندها وفضحتنى على الفضائيات هبقى ابعت لها فيكونات فضائيه تخطفها واخلص منها بس محدش يفتن بقى وشمس الزناتى ونوشه ومنذر وشاهنده كتير قوى وبعدين بعد الافتتاح رحنا البورصه وبدأت الصراعات عن الاحزاب وكل شويه يجى حد يقولى حزب ايه (يادى الليله مليش والله فى الاحزاب كنت اقولهم على حزب وداقلبىهههههههه او حزبى الله ونعم الوكيل)هو انا لازم ابقى حزن انا برشح نفسى مستقل ههههههه بس بجد زعلت على التضارب فى الافكار وكل واحد عاوز يبقى حزبه السايد طب بزمتكوا تبقى دى ديمقراطيه (دى بيراقراطيه وديكتاتوريه وامبيريه والبيريه) هههههههههه اصلى مش بقتنع بالمسميات بجد وبما انى لدغه فى حرف الراء مبعرفش اقول الحاجات دى بجد وبصراحه معرفش غير انى مسلمه والقرأن والسنه واضحين وهما طريقى بس المهم بقى على راى احمد كان يقولى انتى عملتى (صدمة حضاريه وبصراحه مش عارفه معناها اصل الجيزاوى بيقول كلام كبير قوى ويقعد بعدها يفهمها ليه ساعه بيغلب معايا) معلش بقى يا جيزاوى اتحمل ههههههههههههه بس بجد كان يوم هايل واتبسط وفهمت الناس اللى كانت مش فاهمه وجهه نظرى ( حلوة وجهه نظرى دى من أثارالعدوان قصدى الاحزاب) وفهموا وفيه ناس بصراحه مقربتش منهم عادى يعنى بس بجد بحزن على التفكك فى الافكار والاتجاهات دى لان بحس ان مصر مش بتتوحد دى بتتفكك من غير ما نحس والاقوى انى اول مرة اشوف البورصه دى (كافيه فى بلدى مصر اللى بحبها قوى) لانها فى وسط البلد وانا جاهله جاهله يعنى فى وسط البلد يالا نبقى نعمل لها رحله وهنزل بقى الصور وبشكر كل الناس اللى رحبوا بيه وبهنى مصطفى على المكتبه وربنا يبارك له فيها وبشكر الجيزاوى انه عرفنى بالناس الهايله دى وعرفت افكار كتير بس فى النهايه انابعلن انى مستقل وبتكلم بلسان الناس العاديه او راى الشخصى والناس عرفوا مين لوزة (الشيشه بتاعتى ) لانهم كانوا فاكرنها واحده صحبتى وعرفوا بطوط وهى اسم عربيتى والدكتور بقى قعد ينصحنى انى ابعد عن لوزة ويا رب ابعد علشان متعبش منها بس هى صحبتى اللى بتسلينى مش مهم هخلى خروف ينطحها من عندى واخلص بقى (بس كده خيانه للصداقه بس فى دى حلال ههههههههه) الدكتور ده صاحب مدونة كلابش بس زى السكر ودى بعض الصور من المكتبه ساعه الافتتاح للناس اللى قابلتهم

27 اخبط وقول رايك:

مهندس مصري بيحب مصر said...

شفنا الصورة يا فندم عند الفكر السجين
واضح إنه كان يوم حلو
و البورصة دي إقتراح الجيزاوي طبعاً اللي فيه طبع ما بيبطلوش
بس بجد الواحد بيحس إن المدونين الواعيين هما أحلى ناس في البلد و ربنا يستر عليهم
و أنا معاكي في حتة الإستقلال التام أو الموت الزؤام
:)

MerMaid said...

اااااااااااااااااااااااااابي

يا حبيـــــــــــــبتي

وحشـــــــــــــــتيني

والله يا ابي بجد انا صاحية من النوم عاوزة ادخل اشوف مدونتك
حاسة ان فيها بوست جامد

و فعلا قد كان

ازيك يا بت ؟؟
ايه اخبارك؟؟
انتي اللي في الصورة دي؟؟
ولا حد انتي مصوراه؟؟
ابقي قوليلي اصل انا ؤاسمة لك صورة في خيالي انك بنت حلوة قوي شكلا وموضوعا

بجد كان نفسي اكون هناك بس انا مش قاهرية والجو كان بيمطر عندنا وقتها
---------------
انا معاكي في حكاية ان الواحد مينتميش لاي جهة
سواء كانت حزبية او اسلامية

لان فعلا يكفيني اني مسلمة و كتاب ربنا موجود والسنة النبوية وصلتلنا سليمة الحمد لله

كل سنة وانتي طيبة يا بوبي
و بجد انتي من الناس اللي بحبهم في عالم التدوين ده
ربنا يكرمك ويسعدك
:)))
-------------------------

Ahmed Al-Sabbagh said...

هئ هئ

يا كزوفى يا كزوفى

ازيك يا أحلى كوكب

بجد انا اللى سعيد اوى اوى باليوم بتاع امبارح

وانى شوفتك وشفت الناس الجميلة دى

بجد كان يوم اكتر من رائع

وحست ان الدنيا لسه بخير وان مصر لسه فيها شباب جامد وجميل

وبعدين شكلى كدة هضربك بقلة فى دماغك :) وانتى فهمانى هههههههه

وشكرا على التغطية ولو ان مش شايف صورتى منورة بس ماشى ماشى والنبى ما هغير نيتى :)

هههههه

تسلم ايديك يا آبىىى

أحمد

Desert cat said...

عملوها الوحوش
يا بختكوا يا اللى حضرتوا الافتتاح كان نفسى اكون معاكو
لكن الشرقية عاملة حاجز منيع بينى وبينكوا
بكره اكسره واطحنه
واجى ان شاء الله
المهم انك قضيتى يوم حلو واتبسطى يا جميل
يارب كل اوقاتك تكون سعادة

Soooo said...

ياريتني كنت معاهم
لكن يلا
الجايات اكتر من الرايحات

زان شاء الله هبقى اعمل افتتاح للمكتب بتاعي قريب وكللو معزوم

وربنا يستر والمكتب يستحمل المدونين كلهم .. ومايتشمعش بالشمع الاحمر مزاولة نشاط اخر




سلاموووووووووووووووز

بحبك يامصر said...

بجد كان نفسى احضر
بس كأنى حضرت بالتغطيه الجميله دى
وانا معاكى فى ان الواحد مش لازم ينتمى لحزب او جماعه كفايه اننا ننتمى لدينا ولبلدنا دى اهم انتماءات

بنت الاسلام said...

مدونتك جميلة جدااا بجد

وروحك رائعة

والاجمل هو سعادتك بتعرفك علي البلوجرية


وان شاء الله تتوحد كل الافكار

من اجل مصر

رئيس جمهوريه نفسى said...

اهلا بيكى فى رابطه البلوجريه المدخنين انتى ولوزه وربنا يتوب علينا كلنا من التدخين
بجد يا بختك انا كل ما ااقرى عن بلوجر اتقابلو بجد بتخنق من بعدى فى منافى الصعيد بس الحمد لله على كل حال
كان نفسى احضر الافتتاح واقابل مصطفى واقوله مبروك

DR.HAMAS said...

هههههه

لأ اتفضحتى خالص

الناس شافت الصور و بقيتى على السبع قنوات يا أخت آبى

ههههههه

كان تجمع جميل

كان ناقصنى طبعا

ربنا يكرمك



د.حمـــــــاس

مروة الزارع said...

عارفة

انا كنت جاية اقولك حاجة تانية

وقريت حاجة فى بوستك غيرت كلامى

انا كنت فاكرة لوزة دى واحدة صاحبتك

طلعت شيشة

انا زعلت بصراحة

عشان بحبك اوى

لية بتشربى شيشة يا ابى

؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

Unknown said...

appy العزيزة
عارفة...أنا متغاظ جدا
عارفة ليه؟
لأنى لسه يوم الأربعاء كنت بادردش مع مروة الزارع وهاجر ميراميد واقترحت عليهم لقاء للمدونين ومن ضمنهم انتى و أحمد الصباغ....ياللا بقى مافيش نصيب

أنا كنت فاكر صورتك اللى هنا دى بس شفت صورتك فى مدونة الفكر السجين وطلعت غير اللى ف بالى ( بس مش حاقول لك الفرق: D
...................................
باقول لك ايه :- تفاحة ولا عنب؟

دكتورة سنان said...

يا بخـــــــــتك
شوفى بحسدك بضمير اهو
آآبى دى صورتك؟؟
لو صورتك تبقى عسوله
لو مش صورتك تبقى عسوله بردو
هههههههههههههههههههه
لا بجد البنوته دى عسوله وملامحها مريحه كده ماشاء الله
هيا مين بقى؟؟

ازاى الناس مش عارفه ان لوزه تبقى الشيشه بتاعتك؟؟
ده يدل على انهم مكانوش بيقروا البوستات كويسسس
انا جايه اهدى النفوس طبعااااااااا

Hypatia said...

ابى
وحشتينى وحشتينى وحشتينى جدااااااا
والله يا بنتى انا حاسه بفرحتك طالعه من الشاشه عندى وحاسه قد ايه التدوين مالى عليكى حياتك وانا متاكده ان كل مدى محبينك وصحابك حيزيدو عشان انتى طيبه وروحك حلوه وتستاهلى كل خير يا قمر
بالنسبه لللوزه انا طبعا موافقه انك تقطاعى علاقتك بيها عشان صحتك بس مش عشان اى سبب تانى وانتى فاهمه اصل المظاهر الكدابه دى بتخنقنى ومش باحب ادعاء الفضيله
المهم ان اليوم كان حلو يا قمر وانك اتبسطى عقبال ما نشوف بعض انا وانتى ان شاء الله
انا ليبراليه على فكره

تحياتى

مروة الزارع said...

على فكرة يا ابى أنا شوفت صورتك فى مدونة كدة ومكتوب تحتها أسمك

صورتك حلوة وفية ناس قالت عليكى مزة

هههههههههههههههههههههههه

يالا ياستى هيصى

طلعتى مزززززززززة

وأكتر حاجة عجبتنى بقى الشنطة والجوانت

نياااااهههههااااا

كان نفسى ابقى معاكى والله يومها

اوعى تكونى زعلتى منى عشان انا زعلت انك بتشربى شيشة

انا زعلت والله عشان خايفة عليكى وبحبك

خفى منها بقى وشك مصفر فى الصورة

عاوزينك توردى كدة وتحمرى


................

فية بوست جامد جديد ليا مهم ومحتاجة رأيك فية

رأيك يهمنى بجد

Empress appy said...

بشمهندس
شوفت البنت فضحتنى على الفضائيات ازاى بس مش مهم وربنا يخليك وتبقى معانا دايما
ميراميد
ميرسى يا حبيبتى ليكى خالص كان هيبقى يوم اجمل لو كلنا اتجمعنا
خالوووووووو
متزعلش انا مش اللى كنت بصور شمس خد صور بعض الصور وبعدين مكنش ينفع اصور على البورصه ليقولوا عليا عميل ولا حاجه ههههههههه

قطتى
كان نفسى تبقى موجوده فعلا بس نكسرها يا قمر اامر انت بس

سوووووووو
هجيلك ان شاء الله لا تقلق انما بالنسبه للتشميع موعدكش بيه قوى ده شرف ليه تعريفى بيك يا بشمهندس

بحبك يا مصر
الايام جايه كتير ونتقابل كلنا احمد الصباغ كان بيعد لحاجه زى دى

رئيس جمهورية نفسى
اجيلك الصعيد يا ريس انت تؤمر ونجيب البلوجريه كمان

د/حماس
شوفت البنت عملت ايه بس مقدرش ازعلها لانى بصراحه لسه مصلحاها كان فعلا المكان ناقصك اكيد

مروة الزراع يا سلطه
انا مبقرش ان الشيشه صح بس احنا مش ملايكه ومش معناها اخلاق مش كويسه بس ان شاء الله اكيد انا بخفها جدا وبعدين هى مرة فى اليوم بس

محمد

لا هنتقابل وهاجى احمد قالى بس مروة فتنت عليكوا وقالت انتم قولتوا ايه هههههههههههههه

نوسه
الصورة اللى عندى فى البلوج بتاعت ايناس بتاعت مدونه الفكر السجين وانا صورتى هناك هندها
نسرين
حبيبة قلبى انا انتى عارفه انى مليش فى الشكليات ومش معنى انى مبقتنعش بالمسميات انى ضدها لا خالص وحشتينى ابقى طمنينى عنك

Unknown said...

وقعتها سودا مروة الزارع
بس طمنينى الأول
هى قالت لك كل حاجة؟
كل حاااااااجة؟

مروة الزارع said...

M5M

على فكرة انا مقلتش حاجة يا محمد

ههههههههههههههههه

أبى بتوقعكم

هههههههههههههههههه

يالا بقى أبقى أبتزك براحتى

نيااااهههههاااااا

مروة الزارع said...

إلا بقولك أية يا أبىىىى

أنتى بتشربى تفاح ولا معسل

وإن كان معسل سلوم ولا زغلول ولا قص

من فضلك قوووووولى

عارفة لو كان تفاح يبقى عندك حق

أصلة ريحتة حلوة بصراحة وبيعجبنى

بس مش بشربة طبعا

ههههههههههههههه

أفتن وأقولك مين قال عليكى مزة؟

تدفعى كام؟

ههههههههههههههه
هههههههههههههههه

رئيس جمهوريه نفسى said...

يا فندم والله تنورى الصعيد كله وشيرفنا نكون فى استقبالكم كلم بس البلوجريه يشرفونا

Unknown said...

استاذه اابي
والله جميل جدا ان الواحد يشوف ناس بعنيه كان دايما بيشوفهم وري السطور
والجيزاوي ده حبيب قلبي
بس علي فكره عادي جدا ان الناس تختلف ومن عااااااااااااشر المستحيلات انهم يتفقوا يقول الله عزوجل (ولايزالون مختلفين)بس الفرق اننا نعرف نختلف يبقي في ادب للاختلاف
وان شاء الله تبعدي عن لوزه

ابن رشد said...

و الله انتي اللي عسوله جدا
و بجد اتشرفت بمعرفتك ليكي وجهه نظر بس محتاجة تشرحيها اكتر
و كويس انك عديتي اسمي بسرعة و مش حكيتي الفضايح كلها

اجري على الله said...

السلام عليكم ورحمة الله
الاستاذه أببي صاحبة كوكب أببي

اولا دي اول زياره لكوكب سيادتك الجميل
بس بصراحه كوكب تدويني كله تفائل وبساطه وده من اسرار الجمال دائما
كده الواحد عرف لما يحب ياخد جرعة تفائل يروح فين

وتدوينه ايضا رائعه
عجبني فيها بساطة حضرتك وصراحتك
وجميل ان يحدد الانسان اتجاهه دون ان يحجر على الاخرين
وجميل ايضا ان نختلف لكن السيء ان يكون الاختلاف سبب الفرقه

تقبلي تحياتي
اتمنى ان نتواصل دائما
الشاعر بن هلال

Empress appy said...

مروة ومحمد

خلصوا خناقاتكوا مع بعض وتعالوا افتنوا فى النهايه على بعض ليه اوك وعموما يا مروة انا مش بشرب غير خوخ او نعناع

الفاتح الجعفرى
ايوة الله ينور طريقك أدب اختلاف انما مش اتهامات باطله ويا رأيك او اكون من اتباعك ولو العكس اكون انا حد عدو ليك اما الجيزاوى فكل الدنيا عارفه اخلاقه وهو شاب زى الفل

شمس الشموس
ايه النور والدفا اللى ساطع على الكوكب ده انما احكى ايه لا بلاش ان الله بالسر عليم

الشاعر بن هلال

الله يكرمك وشكرا لزيارتك وتنور فى اى وقت تهدى اعصابك

NIDAAL .R said...

خيـــــــــــانـــــــــــــــة
خيـــــــــــــــــــانــــــــــة
خيــــــــــــانـــــــــــة
خيــــــــــــــــــانــــــــــة

Empress appy said...

بسم الله الرحمن الرحيم
فيه ايه يانضال مين اللى خان اسم الله عليك مالك بس

د/اجدع بنوته said...

طبعا ع قد ما فرحت جدا انكم اتقابلتم
وفرحت بتحقيق حلم استاذ مصطفى

وربنا يباركله يارب ف المكتبه

ع قد مزعلت فعلا ع لوزه وم لوزه

ويارب يحميكى ويحمينا جميعا

Empress appy said...

ميرسى يا دكتورة
بس هى ام لوزة هتنتحر ولا ايه هههههههههههههههههه

Share |