انا انسانة



الاغنيه دي بتناقش قضيه مهمه اوي اسمعوها وشوفوها علشان تفهموا اللى يفهم او يحس انها بتعبر عنه فى حاجه يقولها نتقابل فى الكومنتات بقى

ملحوسه:- اطفى الهباب اللى انا مشغلاه فى الجنب ده علشان تسمعوا الاغنيه وعلى فكره مليش علاقه بالموضوع محدش يسقط عليه بدل ما اعضكم



كان معكم انسانه فى عالم لا انسانى ابى هانم كعب الغزال



حكمه الامبراطوره


المراه كالزجاج اذا ملمعتوش دايما واعتنين بيه هيتكسر ويضلم الكون حواليك

39 اخبط وقول رايك:

قلب صادق said...
This comment has been removed by the author.
سبهللة said...

بصى انا مسمعتش الاغنية
لكن مش عارفة ليه نبرتك بقالها فترة مش مطمنانى عليكى

ربنا يستر وما يكونش فى حاجة وحشة

شمس النهار said...

عادي
هو ده لسان حال كل واحده حبت اوي وادت اوي

واخلصت اوي وصبرت اوي

هي دي المكافأه
انت مش عارفه والا ايه
:)

قلب صادق said...

انتى ليه مش بتكتبى تعليقاتى

ميرسى

Anonymous said...

بصى هى اغنيه حلوه وحساسه.....وربنا ما يحرم حد من اللي يحبه ويهنيه بيه يا رب
وانا بصراحه ما مرتش بتجربه كده ولا اى تجربه اصلا.....فمش هفيدك
بس لو حد مر بتجربه كده احب اقول ان ده بيكون قدر ربنا وساعات ربنا بتنزل رحمته فى صوره اخذ وليس عطاء
دمتى بخير.....تقبلى مرورى

Anonymous said...

بصى انا لقيت شمس النهار معلقه كان الاغنيه بتتكلم عن الخيانه.....هو انا فهمت غلط؟
على العموم يمكن اللهجه.....بس برضه نفسى تعرفى ان له فى ذلك حكم....والرضا اهم نعمه....وخليك جامد ماشى

karim said...

يا اابى هانم والنبى مش ناقصة نكد كفاية اللى احنا فيية, حتى لو دة جوانا بس مش عايزينة عايزين نهرب للاحسن علشان نقدر نعيش

سمكه واحده said...

اللي عجبني في كل ده
الفستان
كمان الاغنيه اللي علي المدونه (نسيم الشوق) نفسها تحفه وصوت جميل جدا
مش فاكره اسمه ايه

Love-Guru said...

حتي ما يقرب من نصف الاغنية و انا اسال نفسي ايه الاغنية البزرميط دي و ماله الريتم متلخبط ليه و مش راكب علي الكلام و المشاهد كئيبة حزينة و الموسيقي مزيج من الديسكو و المووايل . و اخيرا تنبهت ان راديو الكواكب علي الاوتو بلاي و الاغنيتين دخلوا في بعض

:D

سمكه واحده said...

سراب هذه الدنيا سراب
(وش مبتسم)

سمكه واحده said...

هههههههههههه
استني استني
ذمانك هتقولي البت دي ضربه
معلش معلش
المسائل دخلت في بعضها
اصلي كنت فاتحه مدونتين
ههههههههههههههه
والاغاني غطت علي بعض
بس بردو الفستان عجبني
تحياتي

Anonymous said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

بصي يا بتنجانه انا بعد مامسحت الدموع وفتحت عيني شفته حاجه تانيه خالص مش عارفه هو بدي ع حاجات كتير ليه
ومتضحكيش عليه بقي
انا شفته بيتكلم عن الستات عامه ومش عن موت بس
يعني مثلا الستات اللي بتتحرم من ولادها في المحاكم وقانون الاسره الظالم ومشاكل الرؤيه
والستات اللي جوزها مثلا بيخونها ولازم تسكت وتكتم عشان هي ست
والبنت اللي بيرموها باقذر التهم مع انها احسن من الف راجل شلته بس نقول ايه في مجتمع لسه فاضل له شويه
الا انا شايفه مدي كمان علي التحرش وحق البنت في المطالبه بحقها والطوفان اللي بتقابله
انا مش عارفه انا شايفه عباره عن القيود اللي بتقيد الست في مجتمعنا واعني الست مش الست اشهر سواء كانت ام زوجه حبيبه الخ
انشر ده يابرعي ع بركه الله
ومتضحكيش انا اتفرجت عليه بعد الشاي لقيته كده هضرب مج كمان يمكن يطلع حاجه تانيه وارجع اقولك مش هخبي عليكي متخفيش

only spot said...

الحب الموت الفراق الالم الاسى الاشتياق الحنين الحيره ما بين الوفاء للمحبوب والامل فى بكره جديد والسجن داخل سرداب الذكريات و الخداع و الماسكات ووشوش البهلونات ..............مشاعر بتتعاش بس الاحسن اننا منخليهاش هى الى تحركنا زى العرايس لازم احنا الى نمسك خيوط مشاعرنا عشان نقدر نصنع بكره جديد لانه مش هيجى الا بينا بلاش الحاله دى تطول لانى عرفاها لما بتسيطر على البنى ادم بتعمل فيه ايه وفى الاخر عشان انا وانتى انسانه لازم جزء من الزجاج ينخدش شويه عشان احنا الى نحافظ على البريق ده مش حد هيجى ويحافظ عليه
دمتى بالف ود ومحبه
تحياتى

Lady E said...

الاغنية مؤلمة اوي يا ابي ومش اي حد هيحس بيها الا اللي عاش كلماتها في الحقيقة

بعيدا عن البوست في كلام بقالي فترة نفسي اقوله ليكي

انتي بجد انسانة جميلة جدا وانا بحترمك جدا متخليش اي حاجه تضايقك لأنك اقوى من كده

ربنا يسعدك

Unknown said...

هو الكليب حزاينى اوووووى
بس يمكن اللهجة مخلية الكلام مش واضح

بس هو حب و فيه خيانة و قلب مكسور
اتمنى لو فيه شىء خاص بيكى
انك تجتازى الفترة ديه بكل قوة

لأنك دايماً بتقولى على نفسك شخصية قوية

ربنا يفك ضيقك و يكرمك

يا مراكبي said...

أنا ما حركتش فيا أي حاجة خالص

أبقى طبيعي .. مش كده؟

Empress appy said...

الكليب ملوش علاقه بيه خالص والله يا جماعه بجد محدش يربطه بيه انا كويسه هو فعلا بيناقش قضيه
واقروا تعليق مياده التاني هى قالت صح





قلب صادق

اعتقد انك اللى مسحت تعليقك مش انا مش بحب الاشتغلات دي لو سمحت

Unknown said...

طالما مش موضوع شخصى
يبقى اقول رأيى براحتى شوية

انا اسف انا مفهمتش غير كلمتين ثلاثة من الأغنية

محتاج اقرا كلماتها و انا بسمعها
لو حد يعرف يفك الشفرة يبقى يقوللى
----------
أ/آبى

فيه اغنية احلى منها
بتاعت انا سبتك و انت منى ندمانة للنهاردة

لو حتى غصب عنى مكنش لازم ارضى

ديه اغنية اجمل و مؤثرة
و انا شخصياً بغنيها لنفسى
قبل ما تبقى طالبة إكتئاب معايا

Anonymous said...

بعد اذنك انا دلت اول كومنت ليه عشان دي حاجه خاصه بيه كنت كتباها لك انت لما كنت فهمت غلط وطلبت مش تنشريها بس تقريبا مش اخدتي بالك فانا دليت ات
سلام ياام خرفان

ميرا ( وومن ) said...

أيه جو الرعب ده مه انا غلطانة اني جيت في ساعه زي دي

كدة بقي الليلة بقي ختامها .... ربنا يجازيكي مش هاقولك اكتر من كدة

انا بقي سيبك من التصوير والرمزية بتاعه الأغنية
انا ركزت في الكلمات قوي حاسة كدة انها جسدت كل مخاوفي كبنت عاوزة تحب انا شوفت فيه فصة حب بتبتدي جميلة وعادية بين اتنين ولنا الأتنين بيبقوا تلاتة واربعه فيما فوق الدنيا بتعقد وبس بقي علشان الليلة دي شكلها مش معدي

Love-Guru said...

حاولت مرة ثانية اسمع الاغنية و اكملها للأخر ووجدتها مليئة بالكآبة و السوداوية و عقد الاضطهاد و الاحساس بالظلم و الاحساس بان الموت افضل من الحياة. و لم اجد لها صدي عندي فانا متفائل بطبعي.

لو في حد بيحس انها بتعير عنه في حاجة كان زمانه انتحر من زمان او ده المفروض يعمله فورا فما جدوي الحياة بلا أمل ؟

و مدام حندخل في الفيديوهات فانا حنقل بعض من فيديهات قناتي علي اليوتيوب في بلوج جديد. و بدل النظرة السوداوية لفقد الحبيب شوفي بيتولا كلارك عبرت عن نفس المشاعر و لكن بطريقة كلها امل و اخلاص

"If Ever You're Lonely"

http://love-guru09.blogspot.com/2009/05/if-ever-youre-lonely.html

اللبلوج لسه تحت الانشاء و الفيديو كولاج من تصميمي

R-H-S said...

انا حسيت ان الكليب بيتكلم حبه عن فلسطين وحبه عن ام ابنها اتاخد منها وحبه تانيه يارا هي وحببيبها انا مش فاهم حاجه
ياريت تبقي تكتبي معاني المفردات بتاعه الاغنيه كمان

تحياتي لآآآآآبي فوق الشجره

Empress appy said...

سبهلله
===========
لا خالص يا حبيبتى مفيش فيه حاجه
اسمعى بس الاغنيه وتعالى







شمس النهار
===========

ده جزء يا شموس من الاغنيه فيه جزء تانى برضه
يعنى هى بتناقش الامومه والحب وكل حاجه عن حقوق الست فعلا وقهرها فى الظروف وقدام رجاله او اهل مش كويسين

Empress appy said...

فتاه من الصعيد
==================
ههههههههههه تفدينى انا دا انتى طيبه اوى
انا اساسا دماغى شمالى مش بستفيد
انا بتكلم عن انها علشان الست وحقوقها عموما سواء كانت اتحرمت من ولادها والقهر اللى بيقع عليها
او حبيبه اتحرت من حبيبها بسبب اهلها








كريم
====
ده حضرتك عن ظلم الستات هههههههههه ملوش دعوة بالرجله يا جبابرة

Empress appy said...

سمكه واحده
==============
اهو ده عيب السمك عمال يتنطط ومش بيركز









Love-Guru
===========
اطفى الدوشه دى وانت تسمع يا فندم

Empress appy said...

مياده
==========
صح يا مادى معلش كنت راجعه تعبانه وماخدتش بالى من عدم النشر بصى بعد كده ابقى اكتبى فوق يعنى فى الاول اكتبى مش للنشر
علشان اخد بالى يا حبيبتى وسورى يا مادى
وامسحى دموعك يا امال
فعلا دى بتناقش قضايا كتير اوى للست








شيمو اونلى سبوت
==================
اولا وحشانى
ثانيا مش ده بس هى زى ما قالت مياده موضوع الام اللى بتتحرم من ولادها ومبتعرفش طريقهم وابوهم بياخدهم ودى مشكله تانيه بقت فى مصر دلوقتى يا قمر

Empress appy said...

Lady E
===========
ميرسى يا قمر ليكى
على كلامك الجميل

هى فيها كل الع>اب اللى ممكن تقابله الست عموما










بدراوى
=========
يا راجل عيب عليك بزمتك بقول بتناقش قضيه يبقى ايه يعنى قتلت واحد وبتحاما فى الكليب ده ههههههههههه
متخافش عليا كمان حياتى الشخصيه دى لو فيها حاجه مش بقولها
انا هنا بتكلم فى العام مش الخاص

Empress appy said...

يا مراكبى
===========
انت حالتك مستعصيه جدا ههههههههههههه
بص وعلشان كده اكتب بوست بىق عن قهر المراه واللى بيحصل لها من ظلم كتير فى المجتمع يالا بالشفا






بدراوى
==========
لا اللى انت بتقولها دى واحده سابت بمزاجها محدش عمل لها قهر فى حياتها متاخدش منها اولادها غصب عنها
مش اهل فرقوا بينها وبين خطيبها جوزها اى حاجه فهمت يا كابتن

Empress appy said...

مياده
==========
انا بجد اسفه والله والله انا فعلا ماخدتش بالى خالص ابقى اكتبى فوق مش للنشر فوق مش تحت يا حبيبتى






وومن
=======

ايوه يا ميرا صح هو ده اللى بقول عليه فعلا مخاوف وقلق من مجتمع بقى فزيع
وقاهر من الاهل والقانون

Empress appy said...

Love-Guru
=============

عجبتنى البلوج عندك اوى على فكره
وعجبتنى الاغنيه اكتر






جهاد
==========
عامل ايه فى الامتحانات
عموما هى لها كذا معنى وبتاعت الامومه منها

micheal said...

يعني أنتي جاية تخرطي علي قلبنا بصل بالأغنية دي
:))
والله بالرغم أن الأغنية دي قريبة للبنات أكتر بس ده لا يمنع أنها عجبتني
ذوقك عالي دايما زي ما قلتلك كتييير

هندسة وصفية said...

بغض النظر عن الاغنية لاني بصراحة مش مستريح لشكلها
او صوتها
او اللهجة ال بتغني بيها الاغنية دي
و كمان معرفتش اسمعها من عندك فرحت جبتها من مكان تاني
و هيبقي شكلي وحش اوي قدام الناس الموجودة دي كلها لو طلعت بعلق علي اغنية تانية
عموما الحاجة الوحيدة الي لفتت نظري في الغنية
بدونه عشت محرومة
و لولا الحب ما غنبت
ما غنيت ما غنيت

mahasen saber said...

يا رجال العالم اتهدوا شويه

الاغنيه قصدها تقول كده بس من بعيد خالص

اتجاهك لهذه البوستات الرائعه مطمنى عليكى
عكس احساس سبهلله خالص

ضــى القمــر said...

اغنيه جميله واول مرة اسمعها يا ابى بصراحه
لأنى من فترة كبيرة مش بشوف قنوات الأغانى بسبب اللى بشوفه فيه .
لكن بجد الأغنيه والتصوير حلو اوى .. وجديد
وناقش حاجات كثير . لكن كان المفروض يكون فى توضيح كبير لحالة يارا نفسها .
يعنى انا توقعت حاجات ونهارة الأغنيه اثبتت انى توقعاتى اصلا كانت غلط .
بس بجد جميله
وحشتينى بجد يا ابى :)

Empress appy said...

ميشو
----------
لا جايه اخرط بصل وانت على طول كده متضامن مع اى نمله معديه







هندسه وصفيه
==============
طيب ما تجيب لها شندوتش فى ايدك وانت جاي كده ههههههههه
بص يا هندسه القصه كلها الاغنيه بتعبر عن قهر الست اللى اتاخد منها ولادها فىالمجتمع واللى مبتقدرش ترجعهم
وكمان اللى بتحب والناس بتفرق بينهم سواء اهل او غيره
نورت يا هندسه

Empress appy said...

محاسن صابر
=============
تعيش نون النسوه حرة مستقله شاطره يا محاسن كنت مراهنه نفسى عليكى انتى وفاتيما
كويس انك مطمن بس موعدكيش افضل مطمناكوا على طول لووووووول









ضى القمر
==========
انتى وحشتينى اكتر يا جميله
هى اللغه اللى مش موضحه الفكره كلها فى قهر الست وهبقى اكتب عنه بوست

عالم ماريونت said...

ابي

انا مش شفت الاغنية

عشان مرارتي متتفقعش
انا مش ناقصة يا أختي

ربنا يوفقك يا عسل
رنا

Empress appy said...

عالم ماريونت
=============
سلامه مرارتك يا قلبى

Share |