اكتبوها يمكن تنفعكوا


الرقعاء السخفاء سبوا الخالق الرازق جل في علاه ، وشتموا الواحد الأحد لا إله إلا هو ، فماذا أتوقع أنا وأنت ونحن أهل الحيف والخطأ ، إنك سوف تواجه في حياتك حربا! ضروسا لا هوادة فيها من النقد الإثم المر ، ومن التحطيم المدروس المقصود ، ومن الإهانة المتعمدة مادام أنك تعطي وتبني وتؤثر وتسطع وتلمع ، ولن يسكت هؤلاء عنك حتى تتخذ نفقا في الأرض أو سلما في السماء فتفر من هؤلاء ، أما وأنت بين أظهرهم فانتظر منهم ما يسوؤك ويبكي عينك ، ويدمي مقلتك ، ويقض مضجعك.
إن الجالس على الأرض لا يسقط ، والناس لا يرفسون كلبا ميتا ، لكنهم يغضبون عليك لأنك فقتهم صلاحا ، أو علما ، أو أدبا ، أو مالأ ، فأنت عندهم مذنب لا توبة لك حتى تترك مواهبك ونعم الله عليك ، وتنخلع من كل صفات الحمد ، وتنسلخ من كل معاني النبل ، وتبقى بليدا!غبيا صفرا محطما ، مكدودا ، هذا ما يريدون بالضبط.
إذا فاصمد لكلام هؤلاء ونقدهم وتشويههم وتحقيرهم وكن كالصخرة الصامتة المهيبة تتكسر عليها حبات البرد لتثبت وجودها وقدرتها على البقاء. إنك إن أصغيت لكلام هؤلاء وتفاعلت به حققت أمنيتهم الغالية في تعكير حياتك وتكدير عمرك ، إلا فاصفح الصفح الجميل ، ألا فأعرض عنهم ولا تك في ضيق مما يمكرون. إن نقدهم السخيف ترجمة محترمة لك ، وبقدر وزنك يكون النقد الآثم المفتعل.
إنك لن تستطيع أن تغلق أفواه هؤلاء ولن تستطيع أن تعتقل ألسنتهم لكنك تستطيع أن تدفن نقدهم وتجنيهم بتجافيك لهم ، وإهمالك لشأنهم ، و إطراحك لأقوالهم!. ( قل موتوا بغيظكم ) بل تستطيع أن تصب في أفواههم الخردل بزيادة فضائلك وتربية محاسنك وتقويم اعوجاجك.
إن كنت تريد أن تكون مقبولاً عند الجميع ، محبوبا لدى الكل ، سليما من العيوب عند العالم ، فقد طلبت مستحيلا وأملت أملاً بعيدا



القطعه دي جابتها ليه فنون ربنا يكرمها من كتاب لاتحزن وعجبتنى فعلا

م
لحوظه من واحده مفروسه :- الناس اللى مفهمتش البوست اللى فات وزعلت لو قريت ردودي ومفهمتش معلش حقكوا عليا

والناس اللى فهمت البوست وعرفت انى مش بتهم كل الناس ولا بقول الفقر عيب بس لما يبقى اللى قدامك اقل منك فى كل حاجه ويغلط فيك وفى تربيتك من غير ما يعرفك هو ده اللى ميستاهلش تتعامل معاه

وحاجه كمان البعض افتكر انى بجمع كل المدونين وطبعا واضح انهم قريوا من على الوش بس انا قولت فى الاخر انا ليه اصحاب كتير منهم وبحبهم والوحش بعدت عنه من زمان ودول الرساله كانت ليهم شخصيا وهما عارفين نفسهم كويس

اذا حسيتوا بالتعالى فى كلامي معلش انا كده عندي تركي بينفش عليا لما حد بيجي على كرامتى


اممممممم سمه الشعب المصري بقى عموما يسيبوا اللى قتل ويجيبوا العيب على القتيل ويقعدوا يقوله له انت ليه تتقتل ها اكيد عملت حاجه
والله راجعوا الكومنتات وانت تفهموا فى النهايه اللى زعل معلش ده حقى انا مبحبش حد يغلط فيه واعتقد كلكم كده ومحدش يعمل واعظ عليا انا مبدخلش فى حياه حد وعلشان كده عندي خطوط حمرررررررررررا مبحبش حد يدخل فى حياتى

ميرسى واتمنى اللى زعل واللى حسس على بطحه عنده يفهم انى لو اقصده هقولها فى وشه انا فعلا معرفش الانونيمس ولا البتاع التانى اللى اتكلم عنى
ويا ريت الناس متاخدش الموضوع بشكل شخصى سوري بجد بس اعذرونى


حكمه الامبراطوره

البس اللى يليق عليك ومتلبس اللى على مزاج الناس
لانك مش هتعرف ترضيهم والصراحه راحه واللى يزعل يشرب من الترعه

67 اخبط وقول رايك:

رئيس جمهوريه نفسى said...

بس برضوا انتى برجوازية تقدرى تنكري :P:P:P:P:P:P

ساره said...

لا تحزن
كتاب عائضن القرني
من اروع الكتب
انصحك تحتفظي بيه
وكل ما تزعلي او يجيك لفحه حزن اقريه
بتحسي بتغير كبير

ولا اقولك لا تشتريه اجيبه انا لكي هديه :)

take it easy my friend

Appy said...

رئيس جمهوريه نفسي
===================
نحنوت دودو علشان دودو دي بتجيب حساسيه للناس ههههههههههههههههه

عيب عليك ابقى اختك ومش عارف طبعا برجوازيه بدرجه لواء وطبعا انت ادري باختك
برجوازيه وليه الفخر والفشخره كمان
تيجي تتفشخر معايا
نورت بلوج سبوت يا حج






ساره
=======
حبيبه قلبى خلاص مش هشتريه واستناكي لما تنزلى على مصر وتجبيه ربنا يخليكى ليه يا قمر

صاحب المضيفة said...

انا جاي بدري المرة دي

هو صحيح انا مش فاهم حاجه ولا بتتكلموا على ايه

لكن حبيت أصبح وأمسي واقول السلام عليكم


كل الود

Appy said...

احمد سعيد
===========
ماشي يا احمد اقتنعت بكلامك ومش هنشره خلاص
وعموما انا مبحبش ازعل حد وفعلا فيه كلام بقوله من باب التهريج بس الناس بتاخده على اعصابها يا خويا والله
بس اللى يعرفنى كويس اوي اوي فاهم
والناس اللى مقصوده بالكلام برضه عارفه نفسها ومبيعلقوش عندي اصلا
انما اللى بيدخلوا لهم منى الاحترام حتى لو اختلفت وانت عارف
بس انت كنت شايف الردود استفذاذيه ازاي اصلا
صباح الفل احمد بيه

Appy said...

صاحب المضيفه
=============
انس اهلا بيك ولا حاجه صباح الفل حاجه وراحه لحالها يا انس ربنا يخليك يا رب

جبهة التهييس الشعبية said...

اوختشي

انا كنت داخلة اقول لك اني انبسطت اني شفتك الدقيقتين دولم وكدهون

ادخل الاقي الناس بتقول لك فوزية البرجوازية؟

ايه يا ابو حنفي؟

اما اخد تاكسي لحد البوست اللي فات
بلاش اروح بالعربية احسن يقولوا عليا برجوازية

Appy said...

نواره
=======
ههههههههههه ايون محمود بيقول كده عليا عجبك بقى بيقول عليا فوزيه البرجوازيه بس انا هسامحه علشان هو اخويا وده احساس اخوه اكمنى مسقصداه وباكل اكله هههههههههه
انا كمان والله اتبسطت اوي اوي وانى شوفتك
وان شاء الله تتعوض
بس دول مكملوش دقيقتين هههههههههههه

رئيس جمهوريه نفسى said...

نوراة
شوفى البوست اللى فات وانتى تعرفي انها برجوازية ويمكن اكتر من فوزية كمان

شمس النهار said...

ابي اررررررررررررمي وراء ضهرك


وتعالي خدي البؤجه

مواطن مصري said...

البس اللى يليق عليك ومتلبس اللى على مزاج الناس
لانك مش هتعرف ترضيهم والصراحه راحه واللى يزعل يشرب من الترعه

اتفق مع الحكمة دي انا امشي بمزاجي مش بمزاج الناس


ما تنزلي الحكم دي في كتاب

Appy said...

مواطن

هجمع اللى كتبتهم هنا واللى على الفتيس توك واكتبهم فى المدونه انما كتاب نوووووو لا طبعا بتهزر

Appy said...

شموس
=======
رميت يا حبيبتى وجبت شركه الزباله لمتهم عونيه انا جااااااي






محمود
========
اجري من هنا بدل ما تضرب

karim said...

كلامك مظبوط جدا كل واحد ادرى بنفسة ولة الكاريزما بتاعتة لو قلد الاخرين يبقى فقد هويتة, ةهدى نفسك شوية والشتيمة تلف تلف وترجع لصاحبها. اتنمنى زيارتك لمدونتى لانها تسعدنى , تحياتى

thunder said...

اعتقد ان المقطع الاول دا احسن رد على اللى حاصل البوست اللى فات لكن يا ابى يا تنجانى محدش معترض فى اللى فات على العرق التركى قد ما اعترض انك نزلتى فى لارد بى الشكل دا حتى لو مفهوش تجريح وكان احسن رد بعد حرقة الدم السكوت عارفة المقوله
اللى بتقول اذا نطق السفية فخير من اجابته السكوت دا كان احسن منطق وتانى كتير اوى بنتعرض للموقف دا وفى حد اتعمله مدونة مخصوص علشان تشتم فيه وكان بيبعته اللينك بتعها
وابقى افردى التركى ياستى لانى مش من القوم اللى زعلوا يعنى
دمت ِ بكل ود وحب وفى رعاية الله دوااااااااام
ملاحظة
الواد على ابن الجناينى دا مين
هههههههههههههههههههه سلام

Appy said...

هههههههههه ابن الجناينى على فى رد قلبى مش عارف الفيلم ده ولا ايه
يا خبر انجي وعلى
فاكره
ميرسي ربنا يكرمك يا رب وربنا يهدي الجميع

يا مراكبي said...

سيبك من البوست اللي فات والنص التاني من البوست ده .. ما تفكريش كتير في الموضوع ده عشان مش هيكون أول ولا آخر مرة .. حتى الحياة العادية كده .. طول ما إحنا جوة المجتمع ده يبقى لازم هنشوف يوم حلو ويوم مر .. سنة الحياة كده

النصف الأول من البوست ده بقى هو اللي فيه الخلاصة والكلام الموزون اللي بجد

micheal said...

اه يا بورجوازيه يا امبريالية يا متعفنة
:)
يا حليفة الرأسمالية والسفارة الأمريكية
نيااهههههههههه
والله مش قادر أمسك نفسي من الضوحك
مش عارف ليه الموضوع خد المنحني ده
يا جدعان أنا واحد دخله الشهري صفر ومخدتش الموضوع بالنفسنة دي
اابي..الكلام المكتوب فوق هايل هايل هايل بتاع مين ده
سلام بقي يا عم البرجوازي الامبريانو
:)

نهر الحب said...

ابى
مالك يابنتى ما تنسى متعرفيش تنسى ؟؟
خلاص طنشى

Appy said...

المراكبى
==========
حاتر هسيبنى يا استاذي بس لازم السنه اللهب تطلع والتنين ينفش علشان فيه ناس لازم تتلم ومبعتقدوش ان سكوتى ضعف منى ويعرفوا انى بعرف اقول كلام يوجع اوي






ميشو
=======
طبعا يا ابنى مش حفيده جيهان خاتون لازم ابقى كده ههههههههههههههه

مواطن مصري said...

البس اللى يليق عليك ومتلبس اللى على مزاج الناس
لانك مش هتعرف ترضيهم والصراحه راحه واللى يزعل يشرب من الترعه


اتفق معاكي كل واحد لازم يلبس الي على مزاجة مش على مزاج الناس

أحمد سعيد..نيجر said...

أزيك يا آبي

كتاب لا تحزن من أجمل الكتب

ودايما يا آبي هيكون فيه نقد

وفي ناس بتحقد

أهم حاجة أن قلوبنا ما تتحولش زيهم سودة..

بقالي كتير ما دخلتش هنا .

أتمنالك دوام التوفيق عزيزتي

أحمد سعيد..نيجــر

فتاه من الصعيد said...

شوفى يا ابى
يمكن كلامك كان طبقى المره اللى فاتت....بس على فكره ده عادى لان اى بنت لما يتقال عليها كلام يجرحها بتبتدى تلوم نفسها طبعا انها طيبه وبتعامل الكل كويس وناس ما تستاهلش واصلا المفروض ما تعبرهمش وكده
وبجد لانى بنت يمكنفهمتك اكتر
بس فى حاجه موش عرفت اقولها امبارح من قرفى من الموقف
زمااااان مره وانا قاعده مستنيه القطر على المحطه ايام التلمذه....واحده مخترمه جدا عدت المهم واحد جنبى واضح ان هو زميلها قال"عامله يها خضره الشريفه"
طبعا التعبير مستفذ وهو شكله بيئه كده....المهم راجل كبير جنبنا ميعرفش لا البنت ولا الواد اللى اتكلم عنها راح ماسك الواد ومديله من الكلام اللى يوجع وطبعا هزأ الواد وعلمه الادب
المشكله موش فى اللى بيتكلموا يا ابى....المشكله فى الودان اللى بتسمع وتصدق من غير ما تتحرى الصدق.....المشكله فى اللى بيكرر الكلام اللى سمعه....المشكله ان مفيش حد كتيير زى الاستاذ المحترم اللى رد غيبه البنت من غير ما يكون يعرفها وما قلش يمكن الواد عنده حق او مليش دعوه
بصراحه انا شايفه ان جريمه اللى سمع وسكت او كرر الكلامم اكبر....لان لو حد اتكلم على اى انسان ومحدش سمعله هيسكت وموش هيكررها تانى....لانه هيعرف ان حملته القذره ملهاش فايده
اسفه انى اطلت....بس نفسى تعدى ويا ما هيورد عليكى
يلا دمت بخير.....تقبلى مرورى

عاشقه وغلبانه said...

واضح جدا انك زعلتي من كلامي
بس يعلم ربنا انا قصدي خير
وزي ماقولتلك قبل كده انا لا شوفتك ولا اعرفك
وبتكلم عموما
ولما قولت ان الواحد قبل مايفكر يرضي روحه او يرضي الناس اللي حواليه لازم يرضي ربنا ماكنش قصدي اتدخل في علاقتك بربنا لانه مش حقي وماينفعش
كان كل قصدي كلمه خير بقولها
انا متفقه معاكي في حاجات كتير انتي وانا مقتنعين بيها
بس زي ماقولتلك في اول كلام ليا خالص انك ليكي شويه كلام بتضيعي بيه حقك والناس بتفهمه غلط
الله اعلم بس انتي شكل اللي في قلبك علي لسانك وده بيخلي ناس كتير تفهم قصدك غلط
انا اعتبرتك اخت وقولت كلامي بدون قصد ويعلم ربنا
نقطه الخلاف اللي موجوده وبالكلام ماتغيرتش اني مقتنعه تماما ان المظهر الخارجي جزء لا يتجزأ من الشخصيه وبيعبر عن حاجات كتير ومفاهيم كتير جوه الانسان
انا بتكلم عموما
لاني قابلت ناس كتير زي مانتي بتقولي لابسين رقاصيين في الشارع وتقولك ده انا ملتزمه من جوايا وماحدش له دعوه بعلاقتي بربنا


عموما اتمنالك كل خير وربنا عالم
تحياتي

Appy said...

ايناس
-------
عونيه اطفى النور بقى يالا من هنا يا بنت انتى هههههههههههههه





مواطن
النبى لاعملهم علشان خاطرك

Appy said...

احمد سعيد

=======

اهلا اهلا مش عارفه ليه مش بتدخل هي الخرفان مضايقاك اشيلهم يعنى هههههههههه
نورت يا احمد ومتخافش عليا قلبى ابيض






فتاه من الصعيد
==============

طيب قوليلى والله عارفه الراجل ده المفروض نبوس ايده بجد لانه بقى حاجه نادره

Appy said...

كريم
======
عونيه اركب الطياره واجي ميرسي يا كريم كلك ذوق






عاشقه وغلبانه
===============

هههههه انتى متعرفيش انى مدب وفعلا اللى فى قلبى على لسانى واغلبيه الناس عارفه كده مبعرفش والله اجمل كلامي
متزعليش انتى بس كويس انتى اتكلمتى فى كام نقطه وضحوا راي
وعموما مش زعلانه منك خالص بجد وانتى متزعليش حقك عليا وخدي خروف العبى بيه من الكوكب وانتى ماشيه وانا معنديش شك
انك تقصدي خير
اقولك كلمه فى ودنك عرفت المدون اللى اتكلم عنى وعاوزه اقول رغم مركزه المرموق بيئه وقفل واهبل هههههههه
شوفتى بقى احساسي مش بيخيب ليه
ربنا يشفى يا بنتى ويبعد المتخلفين عننا
نورتى ومتزعليش بقى ماشى

قيس بن الملووووح said...

دقات قلب بعد الخمسين

"عندما يمضي بنا قطار العمر تسقط منا الكثير من التفاصيل الصغيرة التي قد تحول حياتنا الي براكين في الوقت التي لا تتحمل فيه الهزات البسيطة"

عاشقه وغلبانه said...

انا مش زعلانه منك بالعكس
انا شيفاكي زي
اللي جواكي بيتقال بعفويه
ده بيضر اكثر مابينفع
حباكي ماتتبهدليش في وسط ناس مابترحمش زي مانا اتبهدلت
لما قولت كل اللي يعجبك والبس اللي عجب الناس ماكنش قصدي انك تلبسي حاجه ضدد ذوقك لمجرد ارضاء البشر زي ما المثل بيتفهم
كل قصدي البسي اللي تقدري توصلي بيه للناس فكره صح عنك
انا زيك واخده الدنيا قفش ومش بيهمني حد من الناس
بس بعد فتره اكتشفت اني الخسرانه الوحيده
واننا جزء لا يتجزأ من المجتمع
وان كل العيون علينا
وياما ناس في وشك حاجه ومن وراكي حاجه
اه ارضاء كل الناس صعب
بس كمان ارضاء الاغلبيه مش صعب اوي
انا زيك كان كلامي الناس مش بفكر فيه ولا يفرق معايا
بس بعد فتره اكتشفت انه لازم وغصب عننا لازم يتاخد في الحسبان
مهما المجتمع انفتح ولا اتغير هانفضل شرقيين
سيبك من الكلام اللي مدهون عسل عن التطور والتقدم والحاجات دي
اي بنت بتقع سكاكينها بتكتر
ولما بنغلط مافيش بني ادم مهما كان درجه ثقافته ولا نضوجه بيفكر يشغل عقله ويحكم صح الا من رحم ربي قله قليله
خلينا نتجنب الشبهات
الدنيا مابقاش فيها امان زي الاول وماحدش هيخاف عليكي غير نفسك نرضي ربنا
ونرضي روحنا
ونفكر شويه في الناس علي قد مانقدر

انا لو مش بحبك لله وحاسه انك زي في حاجات كتير ماكنتش تابعت ردودك عليا
بس انا حابه ابي بالخير اللي جواها وعفويتها اللي ناس كتير هايستغلوها
مش كل الناس ببراءه ولا عفويه ابي صدقيني


اتمنالك كل خير

طالب ثانوى said...

فكرة التاج بتاع القراءة اللى انا كنت مجاوب علية زمان المهم كان ساعتها حكاية الانونيمس اللى واخد اسمك وبيشتم فى الناس فانا كنت اهديت الكتاب ليكى لازم تقرية كتاب تحفة مش هتحزنى بعد كدة
:))

Appy said...

قيس ابن الملوح
=============
اه فعلا





عاشقه وغلبانه
===============

انا عارفه كلامك بس شخصيتى متعفرته من يومها يا اوختى كده بقى اعمل ايه بابا غلب فيه لو لقيت حل هعمله
ميرسي ليكي وصافى يا قشطه مش بيقولوا كده يا قمر

Appy said...

خيخه خوخه
-----------

بما انى منشترش غسيلك قصدي تعليقك عاوزه اقولك انا فطست من الضحك لغايه لما عنيه دمعت بجد انتى كتله من الضحك والاشتغالات ارحمينى انا لو بايدي هبروز التعليق بتاعك
حاضر هبقى اروح يوم الاحد او الاتنين ان شاء الله يا حبيبتى بس انتى اللى هتدفعي نيهاهاهاهاها
بوسه ليكي ولشريف كبيره

Appy said...

فاروق
========
يا روقه كنت فى سيرتك النهارده والله مع اسامه عبد العال
حاضر هجيبه بس ساره بقى حبيبتى قالت هتجيبه ليه هديه ايه رايك مش نستغل البنت دي احسن يعنى هتبقى صحبتى وحبيبتى ببلاش ههههههههههههه
ربنا معاك فى مذاكرتك وامتحاناتك يا رب وافرح بيك واشوفك قريب

micheal said...

مين جيهان خاتون دي يا لماضة
:)

Appy said...

فيشو
=======
انت متعرفهاش دي جدتى هههههههههههه
اعمل سيرش على النت مش انا علمتك قبل كده مفيش فايده برضه لازم اسيح لك قدام الناس يعنى عيال هم صحيح

ماما أمولة said...

يخاطبني السفيه بكل قبح

فأكره أن أكون له مجيبا


يزيد سفاهة فأزيد حلمـا

كعود زاده الإحراق طيبا


ولا يهمك يا حبيبة قلبي متزعليش

GHARAM said...

البوست حلو قوي يابنوته


الجزء الأول خطير فعلا الناس دايما بتحقد على اللي أحسن منها ورغم انهم منافقين وبيكرهوا بعض الا أنهم يتحالفوا على الإنسان الكويس وحاجه من أتنين يا اما ينهار ويتوارى ويفشل ويدارى عن العيون وده هو غرضهم او يواجه ومايهموش ويستمر بقوه وده يقهرهم



دايما بأقول لبنتي كده علشان تعرف تتعامل مع البشر خاصه وقد بدأت تعمل بالفعل وتقابل نوعيات لم تكن تعرفها ايام الدراسه


تحياتي ياقمر

وبعدين مين مزعل أبنتنا الجميله أبي


وزي ماقلتي اللي عاجبه اهلا وسهلا واللي موش عاجبه يشرب من الترعه ويجي له دوسنتاريا


وبلهارسيا كمان

دعاء مواجهات said...

ازيك يابنتى عامله اية

اية الدوشة اللى عملاها دى كلها مين بس زعلك قوليلى

اغيب شوية ارجع الاقى الدنيامقلوبة كدة معقوله دى؟؟؟؟

بصى ياستى انا حقولك رأيى بناء على ما فهمته

انتى اوكى متضايقة من الكلام اللى اتقال عليكى ودا حقك طبعا وكمان متضايقة ان الكلارم يجى من حد المفروض ان مثقف وبيفهم او حتى بيتقال علية كدة

بس مين قالك ان الثقافه تمنع جهل العقول وطريقة تفكيرها البدائى

اعتقد ان الناس الى اتضايقوا كان من بعض الكلمات اللى بتوحى بالطبيقية اللى انتى نفسك اعترفتى بيها قبل كدة ف اكتر من موضع خاصة لما الامر بيمس كرامتك ودى حاجة شخصية فيكى وتلقائية منقدرش نطلب انك تغيريها

كل الحكاية ان طريقة كلامك استفزت بعض الناس وعموما حاولى تكونى اهدى من كدة لو اى حاجة حصلت الواثق من نفسة مبيحتاجش يتكلم علشان يثبت انو صح

مادمتى صح ميهمكيش اى حد وخللى بالك من عصبيتك بس شوية علشان فية ناس مبتقدرش حاولى تكون اهدى شوية

واخيرا كل مكان وكل بيئة او وسط فيها الكويس والوحش وطول ما احنا عايشيين بنتعلم وبنقابل من كل لون

ولو كل واحد عمل كدة مع موقف صعب قابله يبقى هنعيش فى حرقة دم احنا فى غنى عنها

شوفتى نسيتينى اقولك انك وحشاانى
يللا بيس

ايوشة said...

اللى فهمته من البوست ده واللى قبله
ان فى حد قال عليكى كلام مش تمام
بس انتى رديتى عليهم كويس اوى وابلغ كلام بتقال فعلا الجزء ده من كتاب لا تحزن لعائض القرنى
بلاش تتضايقى نفسك بقى

L.G. said...

عزيزتي أبي
لقد قرأت كتاب لا تحزن والكلام جد يسير ولكن التطبيق صعب

واجهت الكثير في حياتي ولم أعد أجد القوة لصد هجوم الأغبياء والحاقدين وبالفعل اتخلص من كل ما يميزني على الطريق ولا يتركني الناس لحالى

هل عند حل لحالتي ؟

تحياتي

ReEm said...

غريب بجد اللي زعلو خصوصا لو هما عارفين انهم ماعملوش حاجة

بصراحة شوفت البوست اللي فات و ماشوفت شيء يزعل يعني

حد ومتكلم عليكي وحش من غير مايعرفك حتى لو قولتي شيء حاد شوية او يزعل الموقف يشفعلك بصراحة اي بنت مش هتبقى بتتكلم باسلوب نايس ولذيذ في الموقف ده

بصراحة ان مؤمنة اني اذا ماعاشرت حد وعرفته ما احكمش عليه وياريت الناس تستوعب ده

أم أحمد المصرية said...

حبيبتي أبي
مالك زعلانة قوي كده :)
الناس بتختلف قي تفكيرها و طريقة تعبيرها
و علي رأي المثل كل ما يعجبك و اسمحي لي اغير في النصف التاني منالمثل
:)و اخليه البس و اكتب ما يرضي ربنا
بدلا من البس ما يرضي الناس
حلوة جدا القطعة اللي من كتاب لا تحزن كأنها مكتوبة لك مخصوص
بتبقي صعب قوي لما تتنرفز يا قمر يا عيني علي زوج المستقبل :)))))))))

على عبدالله said...

السلام عليكم

كيف حالك يا استاذة ابى
لعلك بخير والحمد لله
روى البخارى عن ابى هريرة رضى الله عنه ان رجل قال للنبى صلى الله عليه وسلم أوصنى
فقال صلى الله عليه وسلم
لا تغضب
صدق رسول الله
ليس المقصود بلا تغضب ترك الغضب ذاته والا فهذه طبيعة النفس البشرية فمن منا لا يغضب اذا تعرض لما يغضبه ؟! ولكن المقصود من ترك الغضب هو اجتناب اسبابه والامور المفضية اليه ،لان الغضب يؤدى الا نتائج وخيمة ..ربما يفقد الانسان عقله
ربما يفقد الانسان حلمه
او ربما يجعله عفوا يفقد بعضا من اخلاقه !
انا بقول الكلام دا وعارف نفسى كويس "غضوب" يعنى ممكن تعتبرينى بوجهه لنفسى اولا
اما بالنسبة لعالم الانترنت فانا اتوقع اكثر واكثر من ذلك ولكن
لست بالخب ولا الخب يخدعنى ..!

ما علينا
المهم بالنسبة للحكمة دى

البس اللى يليق عليك ومتلبس اللى على مزاج الناس
لانك مش هتعرف ترضيهم والصراحه راحه واللى يزعل يشرب من الترعه

المفروض الى يزعل يشرب من البحر لانه اكثر ملوحة فممكن يشرب ويموت على طول
!:)
ممكن تقبليها منى ومتعتبرينيش واعظ ولا اى حاجة ..لان كلنا نلتمس من الله العفو والعافية ،وواجب على كلا منا ان يأخذ بيد اخيه الى ما يحبه الله ويرضاه
" البس اللى يليق عليك ومتلبس اللى على مزاج الناس
لانك مش هتعرف ترضيهم " ..صح مليون المية
لذلك هاقولها وامرى لله
ارضاء الله عز وجل اسهل من ارضاء العباد!!
يبقى افعل ما يرضى الله ولا تبالى بقال وقيل
البس ما يرضى الله ولا تبالى بقال وقيل

انت عارفة ان السيدة عائشة ام المؤمنين عندما دفن عمر بن الخطاب بجوار صاحبيه فى غرفة الرسول صلى الله عليه وسلم كانت تستحى ان تخفف ملابسها !!وهى فى البيت وحدهااااااااااااااااااااا
الووووووووووووووووووون
ليه؟!.. لان رجل غريب سكن البيت
حتى وان كان عمر بن الخطاب
حتى وان كان ميت !!
رضى الله عنها وارضاها امنا وحبيت قلوبنا وقدوتنا
جمعنا الله واياك بها فى الفردوس الاعلى
ان شاء الله


اعتذر للاطالة
حياك وبياك وجعل الجنة مثوانا ومثواك

انسان وبس ! said...

كلام جميل

بس ياريت نعمل بيه بقى يا رحاب

انتى بجد صاحبة رأى

ومدونتك جميله بسببك

فلازم تبقى محل نقد بناء او غير بناء

انتى لو مدونتك اى كلام مش اخشها حتى ولو مش هاسيب تعليق مش ادخلها من الاساس

القطعه دى خلاصتها فى الكلمتين دول

"إنك إن أصغيت لكلام هؤلاء وتفاعلت به حققت أمنيتهم الغالية في تعكير حياتك وتكدير عمرك ، إلا فاصفح الصفح الجميل ، ألا فأعرض عنهم ولا تك في ضيق مما يمكرون."

فكبرى دماغك
الشافعى بيقول شعر بالمعنى ده عن كلام الشخص السفيه ليا

انا قريت ردود كتيره ليكى على تعليقات البوست اللى فات ، خصوصا على عاشقه وغلبانه واحمد سعيد
وفهمت ردك وكلامك ليهم

بس برضو فى نظرى مكنش كافى ان افهم منك العبارة بتاعت ان النت لم عشان ببلاش
لان الجمله دى دلالتها واضحه حتى ولو قلتى فى الردود ان ده مش قصدك وان ولاد الناس مش الفلوس ....الخ

عموما متزعليش يا رحاب منى
بس بجد انا حبيت الفت نظرك لحاجه شفت انها غلط طالما انى متدخلتش ومليش انى اتدخل فى مسائل شخصيه

عارفه كان عندنا دكتور فى الجامعه مش هنساه ابدا... حقوق القاهره ...المدرج كان مليان وزحمه اوى وطبعا الصوت كان عالى جداااااا
فهو يقول ايه .....وهو شخصيه من الناحيه العلميه محترمه وعرفت بعد كده انه بقى عميد الكليه فى فتره ما

قال:
ان مجانية التعليم هى اللى عملت كده ولمت الاشكال دى !

اوعى ولو للحظه تقولى اه طب والله مهو عنده حق

وبغض النظر عن اللى دفعه يقول كده

بس انا الكلمه دى ضايقتنى جدا وبشكل شخصى ومن حقى اخدها بشكل شخصى حتى ولو كنت انا غنى وانا مش كده الحمد لله
انا عادى من شريحه عاديه فى الطبقه المتوسطه البائده هههه

واى حد بيفكر بشكل موضوعى هيلاقى ان الكلام بتاع الدكتور ده غلط جدا

- اما انى بقولك مش تنشرى التعليق اللى فات ده فمش لانك هتصادرى على رايى لأ انا عارف انك اجرأ من كده بس عشان حسيت انه ممكن يكون قاسى شويه فسبتلك حرية النشر فلو مننشرتهوش فمكنتش هلومك ..يعنى رفع للحرج عنك فقط لاغير.

وملحوظه صغننه : اوعى تفتكرى ان عشان بقول كلمتين فى الدين انى شيخ وبعمه وكده انا عادى جدا بس بشرح وجهة نظرى والدين مش حكر على حد
لحسن تقولى عاملى فيها شيخ ولا حاجه
وياريت والله
سلاااام

Abo 7anf said...

السلام عليكم
حتى يا أبى الفهموا غلط مزعلوش هما ممكن يكونوا لاموا شويه
لان محدش بيبنى معرفته من شخص من موقف هو كان زعلان فيه
الناس عرفاكى من زمان

إنترنتاوي said...

بالتوفيق

Foxology said...

كتاب لا تحزن فعلا من اروع الكتب اللى قرأتها فى حياتى لحد دلوقتى

هكرر النصيحة >> كل واحد دماغه مريحاااااه

طالما انا شايف انى كويس والناس اللى حواليا اللى معاشرنى شايفين انى كويس يبقى خلاص موجعش دماغى مع اى حد ميعرفنيش وعاملى فيها قاضى القضاة الحاكم بامر الله فى الأرض علشان احنا شعب مزدوج اخر حاجة زى ما بيقولو الفرافير :))

تحياتى :)

ويكا said...

بصى يا ابى
فيه شوية حاجات كده فى الرد بتاعك وردود الناس عليكى ، متلخبطه شويه .
انا قريت البوستين الاخرانيين مره واحده وقريت برده الردود شبه كلها .
والغريب انى لقيت الامور دخله فى بعضها كده وكأنها خناقه (واللى يطول التانى يلسعه على قفاه من غير ما يعرف ليه)
او انه مزاد كل واحد بيحاول فيه انه يثبت انه مش هوه اللى شتم.
انا اولا مستغرب من حاجه غريبه اوى ، وهى انى لما بصيت على مجال هملك او اهتمامك لقيت (human resourse) يعنى من باب اولى كنتى تخدى الموضوع شكل اهدى واكثر احترافيه من كده.
مبدأيا ومعلش انى هطول شويه بس الموضوع يستحق بصراحه.
مبدأيا انا عايز اوضح شوية حاجات مهمه :
1. مع انى متفق معاكى تماما ان اللبس مش كل حاجه ، بس برده بينم عن اغلب الحاجه. (يعنى مثلا لو ليقتى علبة هدايا شكلها حلو اوى وباين عليها غاليه ، معقول تتوقعى ان يبقى جواها (اللى هو المهم) يبقى حاجه رخيصه او بيخه ؟!! - ما اظنش.
2. لو جيبنا سيرة الدين يبقى ناخده كله وليس جله ، (انا طبعا لا شفتك على الحقيقه ولا قابلت حتى حد شافك)بس من الكلام اللى انتى كتباه بقول رأي ، ان اللبس شئ مهم فى الدين جداً زيه زى كل حاجه ما هيه مهمه . يعنى مفيش حاجه اسمها لب ولا قشور .
3. صدقينى اللى انتى زعلانه منه ده غالبا هيطلع لا من العشوائيات ولا حاجه. ده غالبا واحد من اللى ردين عليكى دووول و حلف ايمنات المسلمين كلها انه زعلان لكى لان للاسف ديما اللى بيبص هو الند والقرين مش الادنى ولا الاعليين.
4. اوعى حد يكدب عليكى او يخدعك من الرجاله ، ويقولك انه مش بيبص للبس والحاجت دى وهو اعقل من كده بكتير (دا حتى يبقى عيب فى حقه) لانه راجل بغريزته والمرأه فاتنه بطبعها فطبيعى اى حاجه فيها بتشده . لكن ممكن نقول ان الموضوع درجات بين الرجاله وبعضها.فطبعالبس المرأه مجال للنقاش عند كل الرجال.
5. حاجه اخيره انا ماشى بيها وهى: مادام بتعملى حاجه مختلفه يبقى تستحملى كل التعليقات وما تخديش الامور على اعصابك لان ده طبيعى جدا جدا والا يبقى فيه حاجه غلط.
6 . وكفايه كده انا عايز اسألك هو الصوره اللى انتى حطاها دى ايه علاقتها بالموضوع؟هههههههههههههههههههه
اتمنى ما اكونشى صدعتك بس انا حاولت اختصر ماعرفتش اكتر من كده لان الموضوع طويل بصراحه

ويكا said...

فاكره التعليق ده
Appy يقول...
مش عارفه بصراحه بس انا قلبى بيتقطع من الحاجات دى وبقيت اخاف اكتر من المجتمع اللى بقينا فيه احنا نفسنا ساعات لما بنتكلم بحس اننا عدوانين مش عارفه ليه

اوعى تنسيه

Maga said...

إِنَّ الَّذِينَ جَاؤُوا بِالْإِفْكِ عُصْبَةٌ مِّنكُمْ لَا تَحْسَبُوهُ شَرًّا لَّكُم بَلْ هُوَ خَيْرٌ لَّكُمْ لِكُلِّ امْرِئٍ مِّنْهُم مَّا اكْتَسَبَ مِنَ الْإِثْمِ وَالَّذِي تَوَلَّى كِبْرَهُ مِنْهُمْ لَهُ عَذَابٌ عَظِيمٌ
#

لَوْلَا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ ظَنَّ الْمُؤْمِنُونَ وَالْمُؤْمِنَاتُ بِأَنفُسِهِمْ خَيْرًا وَقَالُوا هَذَا إِفْكٌ مُّبِينٌ
#

لَوْلَا جَاؤُوا عَلَيْهِ بِأَرْبَعَةِ شُهَدَاء فَإِذْ لَمْ يَأْتُوا بِالشُّهَدَاء فَأُوْلَئِكَ عِندَ اللَّهِ هُمُ الْكَاذِبُونَ
#

وَلَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَتُهُ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ لَمَسَّكُمْ فِي مَا أَفَضْتُمْ فِيهِ عَذَابٌ عَظِيمٌ
#

إِذْ تَلَقَّوْنَهُ بِأَلْسِنَتِكُمْ وَتَقُولُونَ بِأَفْوَاهِكُم مَّا لَيْسَ لَكُم بِهِ عِلْمٌ وَتَحْسَبُونَهُ هَيِّنًا وَهُوَ عِندَ اللَّهِ عَظِيمٌ
#

وَلَوْلَا إِذْ سَمِعْتُمُوهُ قُلْتُم مَّا يَكُونُ لَنَا أَن نَّتَكَلَّمَ بِهَذَا سُبْحَانَكَ هَذَا بُهْتَانٌ عَظِيمٌ
#

يَعِظُكُمُ اللَّهُ أَن تَعُودُوا لِمِثْلِهِ أَبَدًا إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ
#

وَيُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمُ الْآيَاتِ وَاللَّهُ عَلِيمٌ حَكِيمٌ
#

إِنَّ الَّذِينَ يُحِبُّونَ أَن تَشِيعَ الْفَاحِشَةُ فِي الَّذِينَ آمَنُوا لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ وَاللَّهُ يَعْلَمُ وَأَنتُمْ لَا تَعْلَمُونَ
#

وَلَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَتُهُ وَأَنَّ اللَّه رَؤُوفٌ رَحِيمٌ
#

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ وَمَن يَتَّبِعْ خُطُوَاتِ الشَّيْطَانِ فَإِنَّهُ يَأْمُرُ بِالْفَحْشَاء وَالْمُنكَرِ وَلَوْلَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَتُهُ مَا زَكَا مِنكُم مِّنْ أَحَدٍ أَبَدًا وَلَكِنَّ اللَّهَ يُزَكِّي مَن يَشَاء وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ
#

وَلَا يَأْتَلِ أُوْلُوا الْفَضْلِ مِنكُمْ وَالسَّعَةِ أَن يُؤْتُوا أُوْلِي الْقُرْبَى وَالْمَسَاكِينَ وَالْمُهَاجِرِينَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَلْيَعْفُوا وَلْيَصْفَحُوا أَلَا تُحِبُّونَ أَن يَغْفِرَ اللَّهُ لَكُمْ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ
#

إِنَّ الَّذِينَ يَرْمُونَ الْمُحْصَنَاتِ الْغَافِلَاتِ الْمُؤْمِنَاتِ لُعِنُوا فِي الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِيمٌ
#

يَوْمَ تَشْهَدُ عَلَيْهِمْ أَلْسِنَتُهُمْ وَأَيْدِيهِمْ وَأَرْجُلُهُم بِمَا كَانُوا يَعْمَلُونَ
#

يَوْمَئِذٍ يُوَفِّيهِمُ اللَّهُ دِينَهُمُ الْحَقَّ وَيَعْلَمُونَ أَنَّ اللَّهَ هُوَ الْحَقُّ الْمُبِينُ

Israa El-sakka said...

تحياتي ليكي يا آبي و كتاب لا تحزن من أجمد الكتب اللي قرتها في حياتي بجد و مرسي على الإقتباس و أوعي تنسي الكلاب تعوي و القافلة تسير و بالمناسية أنا مبقصدش حد معين عشان محدش باخد الكلام بس كله بيعدي

شباب روش طحن said...

كلام عائض أكيد جميل

التدوين عالم مفتوح فيه ناس من كل طبقة ومستوي وفكر

وشارع وحارة في مصرهو تقريبا عالم إفتراضي موازي للعالم الحقيقي

بس أفضل من العالم الحقيقي في أنه بيديكي مساحة تنفضي وتنفضي أكتر وأكتر

يعني أشتريكتاب عائض وأقريه كله أو معظمه وأنتي تفهمي قصدي أكتر

انسان وبس ! said...

نفس السؤال بتاع .....ويكا

الصوره اللى حطاها دى ايه علاقتها بالموضوع ؟
وبتاعت البوست اللى فت كمان

وبعدين اخدت بالى من حاجه
قلتى مرتين قبل كده ان الصوره الرمزيه اللى انتى حطاها ليكى فيها شبه كبير منك
قلتى كده فى واجب حلتيه ومره فى رد ليكى على تعليق

طب سؤال رخم

هو فيه كده يعنى حد يشتم واحده شبه الصوره دى ولا معندهمش نظر دول ولا ايه ؟

GeHaD-----(male) said...

هي صوره المزه ماشيه مع الموضوع؟

Appy said...

ماما اموله
==============
لا يا حبيبتى وانا ولا بيهمنى من الحاجات دى انا بس حبيت اوريهم العين الخضرا ههههههههههه









غرام
=======
مامتى الجميله
اه يجلهم اللى يجلهم بقى ملهمش عندنا علاج
نورتى الكوكب يا مامتى

Appy said...

دعاء مواجهات
================
عارفه يا دودو ان كل مكان فيه الكويس والوحش
بس قصدت مثقفين لان البيه اللى اتكلم عنى من الطبقه دى فعلا المفروض
المهم هبقى اهدى لاتكلكى








ايوشه
=========
لا يا اوختى مش عجبهم لبسى مع انه عادى جدا مفتكرش شافونى بمايوه يعنى ههههههههه

Appy said...

ال جى
=========
انا لقيت احسن حل معاهم اطلع لهم لسانى ههههههههههه
نورتى يا حبيبه قلبى






ريم
===
الله ينور عليكى يا ريم بجد
وميرسي ليكى

Appy said...

ام احمد الممصريه
==================
اه ده بيشد فى شعره اصلا منى يا جميله بس اهو متحمل بقى
ربنا يخليكى يا حبيتى






على عبدالله
===========
على فكره يا على بس دى ليك انت واسال احمد بتاع الغردقه انا لبسى عادى جدل ولا بيبين حاجه ولا حد بيشوف حاجه كل الفكره انى مش محجبه
بس خلاص يا ارهابى وكنت فى سيرتك معاه

Appy said...

انسان وبس
==============
انت هتقف ليه على الواحده يا حضرة المحامى بقولك ايه هو كده وخلاص كان لازم انفش التركى عليهم
اصلى عرفته كمان فقولت اغيظه اكتر هههههههههههههههه
تخيل طلع دكتور وصاحب رساله اعتقد رسالته دى فى النم على الناس

بمناسبه الصورة اه والله فيها شبه كبير منى بتاعت البروفايل روح قوله بقى ناس معندهاش دم يا محمود والله
صورة ايفانسينس بتاعت البوست ده
اللى معناها بغيظهم يعنى البس اللى انا عاوزاه محدش له فيهم حركه بطلع بيها لسانى وعموما انا بعشق البنت دى اصلا









ابو حنف
===========
ربنا يكملك بعقلك وكل واحد عارف معزته عندى طبعا فلازم تتحملونى هو كل هزار يعنى ولا ايه مش لازم تشوفوا القلل بجد

Appy said...

فوكس
==========
اه والله مزدوج فى كل حاجه حتى فى الدين
نورت يا فوكس







ويكا
========
الكلام ده جميل لما اكون انا بلبس حاجه ملفته اصلا هى المشكله انى وسط مجموعه محجبات
وبعدين طول براحتك الكوكب بتاعك ولا يهمك
اما بخصوص الكلمه انا فاكراها لانى بحس انى كده كتير على فكره
بس ده لانى بزهق اوى من التفكير الغبى وتكرار الكلام
الصورة اه بغيظ فيهم هههههههههههههه
يعنى كل واحد يلبس اللى على مزاجه ثم ان دى ايفانسيس وانا حسيت الصورة بتعبر عن الحريه فى الهواء والبحر وانك تبقى عايش كده حر وبس
وانا بحبها والاغنيه اللى فى البلوج لها
نورت













Maga
=======
صدق الله العظيم ميرسى على الايات

Appy said...

sraa El-sakka
================
لا مش هنسى وميرسى ليكى نورتى الكوكب يا فندم








شباب روش طحن
================
حاضر وهقعد ا>ذاكر فيه علشان ارتاح من الناس دى
وفعلا كل حاجه فيها وفيها

Appy said...

جهاد
==========
ههههههههههه مش انا قايله محدش يقول مزه دى هنا
ايوه ماشيه برخم عليهم واقولهم انا حره يعنى البس زى ما اناعاوزه هو انا مش بلبس كده طبعا بس بقى براحتى
نورت يا جهاد

الشنكوتي الكبير said...

هههههههههه
هو انتي موراكيش غير ناس بتخانقك وناس مأموصه منك وناس خدت الكلام غلط وناس فهمتك غلط
وناس معترضه عليكي
وناس معجبه بيكي
وناس هتتخانق علشانك
وناس مستعجبه منك
وناس محترماكي قوي
وناس فرحانه بيكي
وناس فرحانه فيكي
وناس بتسال عليكي
وناس بتدور وراكي
وناس بتحقد عليكي
هي الدنيا عادة كده
وكل واحد فينا اكيد حواليه ناس بتعمل فيه كده بس
انتي بصراحه حواليكي ناس متنوعه كتير قوي
وده معناه انك منتشره بين الناس قوي
ومعناه انك بتبهري الناس قوي
لو كان القمر اللي في السما ده على الرض مرمي كان هيبقى حتة جبل عادي خالص قليل لما حد هيسال عنه او يجيب سيرته في اشعار الناس
لكن لأنه عالي قوي ومذهل قوي هتلاقي كل الناس بتتكلم عنه ده يقول جميل ده يقول منور
ده يقول حزين
ده يقول غلط ده كله صخور وزلط
هي الناس كده لما بيبقى حاجه عاليه قدامهم بيفكروا كتير فيها

المهم يعني الذبادو هيجي يعني هيجي

اه بطعم الجوافه علشان منتخانقش

سلاااااااااااااااااااااام
اخوكي ايهاب

Appy said...

الشنكوتى
=============
يووووا هجيب لك برميل زبادى بالجوافه
ولا ايه رايك موكا
فهمت كلامك يا شنكوتى وميرسى ليك يا اجدع اخ
بجد

ويكا said...

يالهوى
هو انتى بتلبسى كده؟!!

Appy said...

ويكا

وحتى لو بلبس مفيهاش يا لهوي فيها الجو حر ههههههه
انا مقولتش انى بلبس كده اصلا بس قولت بحبها

ويكا said...

يابنتى شيلى ام الصوره دى يا اما تغيرى الموضوع
احنا الشوباب تعبوا خلاص