كل سنه وانت ..... وبعيد

ده الفرق





ما انا قولت مش ممكن بصراحه كلنا نحتفل بعيد ميلادتنا يعنى ومنحتفلش بيه هو
انا مش حد وحش زى العيال الوحشين التانين
انا بجد هسأل سؤال بمناسبه عيد ميلاد الريس وعيب يا ولاد بصراحه انا مقدرش اغلط علشان انا بابا قالى متغلطيش فى حد اكبر منك
مش علشان هو كويس لا علشان المفروض ابقى مؤدبه

عاوزين له هديه فى عيد ميلاده ايه هى بقى

السؤال الاول تتتتتتتتتتتتتتن تتتن تششششششششششش

اذكر خمس انجازات بس للريس على مر الحكم بتاعه ومش هذكر كام سنه علشان كل ما اقراها وافتركها احس ان هيجيلى هارت اتاك؟


السؤال التانى

بصراحه مش قادره اقول لكم خمس مساوئ اصل حد يعضنى اقولكم ماشاء الله العدد فى الليمون قولوا زى ما انتم عاوزين بس خليكوا ناس عادله بلاش ظلم اصل انا عارفاكوا ما هتصدقوا وتفشوا غلكوا فيه ههههههههههههههه

بس ابعتوا الاجابات على الكوكب وان شاء الله نتقابل فى مارينا جميعا الصيف ده ..

وكل سنه وانت كبير يا كبيررررررررر وكابس على نفسنا وابو كل حاجه فى الدنيا والحدق يفهم نيهاهااها


كان معكم لواء طيار دكتور اركان حرب ابى هانم


حكمة الامبراطورة

لو دامت لغيرك كانت دامت ليك يا حدوقه

49 اخبط وقول رايك:

MaNoOoSh said...

خمس انجازات؟؟.... بسييييييييييييييطة
اولا ضرب الرقم القياسى فى اللزقة فى الكرس
ثانيا.. جمع الجمهورية مع الملكية فى التوريث
ثالثا.. ياما هشتكنا وبشتكنا يعنى الراجل مش مقصر الصراحة
رباعا وخامسا بقى مش قادرة اقولهم اصل ضغطى ارتفع
عااااااااااااااااااااااااااا
تحياتى يا سعادة اللواء اركان حرب ابى هانم العثل

واحدة مفروسة said...

بصي انتى رايحه مارينا رايحاها
بس مش تنسي الاب توب بتاعك علشان تاخدى بالك من بطوط
هههههههههههههههههههه
و بعدين حفلة عيد الميلاد فيها اكل ولا لأ؟
و فيها طورطة ولا لأ؟
وفيها فراخ ولا لأ؟؟؟
ههههههههههههه
لحم الخنزير حرام
ههههههههههه
خليها فراخ

mido said...

ممكن نقول :

الحرية الجزئية للاعلام أهم انجاز و الابرز فى 28 سنة

أكبر كوارثه:

الاستبداد و الفرعنة كالعادة

و ده أساس بقية المصايب كلها

-------

البلوج ده حيعجبك

صيدلانيه طالعه نازله said...

اقول اييييييييييييييه و لا ايييييييييييييييه عن الانجازات بصى دعى الانجازات تتحدث عن نفسها
اعتقد ان اهم الانجازات هيا عدد البلوجات الكتيييييييييير قوى اللى ظهرت و كلها مصرييييييييين فرحانيييييييييييييييييييين و مؤيديييييييييييييين له و لحكومته و الحدق يحاول يفهم
بصى انا ماليش مزاج اروح مارينا السنه دى بافكر اروح المكسيك بيقولوا حلوه جدا اليومين دول
صيدلانيه طالعه نازله

magi said...

ابى هتنورى مارينا شكلك كده

الربان said...

تحياتي

الحقيقة انا لن اجاوب...لكن هارجع للماضي قليلا...

ايام عبد الناصر...كانوا بيقولوا عنه انه ديكتاتور...و ليس برجل دولة
وانه صاحب النكسة...

ايام السادات قالوا عنه انه خائن باع القضية...و استسلم لامريكا و اسرائيل....قالوا عنه انه انفتاحي
لانه شجع علي الانفتاح الاقتصادي الذي استغله البعض اسوء استغلال وهذا ليس ذنب الرجل ....

الان...ماذا يقولون عنهما؟... يترحمون علي ايام كل منهما...و يتشدقون بعصر كل منهما....

انا اعرف ان رأيي مخالف لاراء الكثيرين
و لكنني احترم اراء الاخرين...و لا يفسد
اختلافي معهم للود قضية....


تحياتي و تقديري

Foxology said...

اجابة السؤال الأول ::

خمس انجازات

1- الكبارى المزدحمة
2- مترو الأنفاق المسبب للأختناق صيفا وحالات التحرش شتاء
3- المرتبات اللى بتكفى عيش حاف نضيف من غير مسامير ولا امواس حلاقة
4-الصحافة الصفراء وانتشارها مع قلة الثقافة
5-تثقيف الشعب وتعربفه بالأمراض الجديدة مثل انفلونزا الطيور والخنازير كمان

اما بأة اجابة السؤال التانى فلا داعى للأحراج :))

تحياتى وكل سنة ومصر بخير :)

Israa El-sakka said...

هههه خمس إنجازات
1-قانون الطوارىء الكابس على قلبنا
2-قانون الإرهاب
3-التوريث عشان منعدش ندوخ ندور على رئيس أهو جاهز و أهو مش حد غريب
الحب العنيف للكرسي و داء الكرسي المزمن 4-
5- حرية الصحافة يعني فيه صحفيين في البلد بيتسجنوا عشان قضايا نشر لا طبعاً
يبقى أنت أكيدد في مصر
مارينا إيه يا أم مارينا أنت كده حتقضي الصيف في منتجع طره:))

ساره said...

كالعاده
اختك مالها شغل في الموضوع
بس حبيت امسي
واقول وحشتيني
:)

مـحـمـد مـفـيـد said...

كل سنه وهو طيب واحنا مش طيبين

karim said...

اعتقد ان اول انججازاتة اننا فزنا بكاس افريقيا فى عهدة 3 مرات هههههههههههههههههههههه
كفاية اوى كدة هاتنهبوا ولا ايية, تحياتى

رئيس جمهوريه نفسى said...

1- ثاني اكبر رئيس افريقي
2- عدل مسار التطور الطبيعى للحاجة الساقعه حيث في عهد المبارك يتحول عازف الدرامز لرجل اعمال ويتحول دكتور الجامعة لسائق تاكسي
3- التطبيق الحرفي للمثل القائل من لم يمت بالسيف مات بدونه فتراجع الموت بالسيف وبقي الموت محروقا او غريقا او مسحولا فى اقسام الشرطة حق دستورى لكل مواطن
4- اثبات نظرية بن الوز عوام بانتهاج التوريث
بس كفاية كدة

... amr said...

الراجل دة أهم ميزة فية

IMMORTALITY ....

و طبعا ملوش عيوب ... بلاش كلام فارغ

:)

احمد سعيد said...

امممممممممممممممم
طيب
الاجابه مش طالبه تهريج
علشان كدة انا هجاوب بمنطقيه
عشان برضه مظلمش الروجال

نموذج الاجابه

الاسم :
احمد سعيد المفش

رقم القعاد :

233434884757

المرحله :

تانويه عامه مرحله عاشرة

اللجنه :

ب


اجابه السؤال الاول

الانجازات الخمسه هى :

1- مترو الانفاك

2 - كوبرى

3- كوبرى تانى

4- كوبرى تالت

5- كوبرى رابع

:D

________________________

اجابه السؤال التانى :

فضيحه طيارة قبرص

التخلص من القيادات المحترمه بالقوات
المسلحه واستبدالهم بشويه خرنجات ومعاتيه

التخلص من كل القيادات الناجحه والمحبوبه والمحترمه بكل مؤسسات الدوله واستبدالهم باخرين مكروهين وسيكوباتيين ومخربين

بيع البلد جمله وقطاعى

النزول بالبلد للحضيض والقضاء على اى احترام لمصر او للمصرى بالخارج

تخريب القطاع العام

الفساد الفنى المتمثل فى السبكى واعوانه

افساد الشخصيه المصريه واستبدالها بشخصيه اخرى
سلبيه
سطحيه
انتهازيه
ماديه
منافقه
بلا قيم او مبادىء
نهمه جسديا ومتحرشه وعامله فيها السبع رجاله وساعه الاختبار
فسسسسسسسسسسسسسسسسسس
مافييييييييييييش

الطيارة اللى انضربت فى امريكا

العبارة بتاع 1991

العبارة الاخرانيه

قطار الصعيد

محرقه بنى سويف

حادثه بنى مزار

ازدهار تجارة الاعضاء

ازدهار نشاط المافيا الدوليه داخل مصر

اوسخ شخصيات فى البلد اتمريست وطلعلها حس وبقت عليه القوم

ظهور طبقه الاقطاعيين الجدد

ظهور المماليك الجدد , فكما يعود الفضل للملك العادل فى استقدام المماليك البحريه لمصر وانهم كبسوا على نفسنا لمدة 700 سنه بعدها , كذلك يعود الفضل للاخ فى انشاء دوله المماليك الدواخليه
والمماليك الامن دوليه
والمماليك المخابراتيه العمر سليمانيه
والمماليك الامنا شرطيه
والمماليك المروراتيه
والمماليك المصلحجيه
والمماليك الجورنالجيه
والمماليك البرامجيه المزيعانجيه الزلنطحيه

حرايق بالهبل

اكل مسرطن

شرب ميه وسخه

تدشين اكبر مغارتين للمنصر فى البلد والمعروفين بالشعب والشورى

ظهور شخصيات وسخه زى رجب خلال حميدة ومصطفى بقرى ونبيل بباوى

القوادين القدامى يحكموا البلد ( طبعا عارفين قصدى على مين )

عن طريق ولادة علوة ونوفل اثبت صحه النظريه القائله بأن الانسان اصله
( برص )

سرقه تراث مصر وهدم تاريخها بالكامل عن طريق سرقه الافلام القديمه وبيعها او هدم الفلل والمبانى الاثريه

حوادث طرق بالعبيييييييييط

700 مليار جنيه ديون

نص الشعب تحت خط الفقر

الجنيه المصرى فى عهدة اتخسف بيه الارض

اعلى نسبه اصابه بالسرطان فى العاااالم

ربع المصابين بالذبحه الصدريه من الشباب!!!

اعلى نسبه اصابه بالبلهارسيا فى العالم

عشرة فى الميه من السكان مصابين بالسكر

عشرين فى الميه من المصريين مصابين بالتهاب كبدى

اعلى نسبه فشل كلوى

عشرين مليون مصاب بالاكتئاب

سته مليون مصاب بامراض نفسيه اخرى

اعلى نسبه تلوث فى العالم

اكتر من عشرين مليون قضيه فى المحاكم

30 فى الميه بطاله من اجمالى القادرين على العمل

3000 محاوله انتحار سنويا

نسبه الطلاق اكتر من 30 فى الميه من المتزوجين

7مليون عانس

اربعه مليون مهاجر

نص الشعب يسكن فى العشوائيات

سبعه مليار حصيله تجارة المخدرات

فساد

تزير

قمع

تعذيب

اعتقال

انتهاك


مشاريع فاشله بالعبيط

خساير بالهبل فى قطاعات الحكومه
السكه الحديد 12 مليار
الغزل والنسيج 8 مليار
الاذاعه والتلفزيون 10 مليار

مليون ونص عسكرى امن مركزى جعر

_________________

ها

كفايه ولا اكمل ؟؟؟؟؟

مواطن مصري said...

توشكى و صاحب الضربة الجوية

اة و 010 و 011 و 012

و المترو و كاس الامم


:DDDDDDDD

مواطن مصري said...

بس انا عندي سؤال بجد يا ابي

احنا سمعنا عن الملك بلاوي و الان ظهر التاريخ الحقيقي للملك فاروق رحمة الله و عرفنا الفرق بين الملكية الي كانت احسن من عصر عبد ناصر و الانقلاب و كان الملك لية ايجابيات و كفاية ان الكل بيحلف بدستور 23 و انتخبات حرةة في ظل وجود احتلال


لية مش بنذكر مثلا مثلا ايجبيات مبارك و سلبياتة بحيادية؟؟

زي ما فية ناس بتشوف عبد الناصر الة و انة احسن الناس ب الرغمفترة عد اللناصر هي الي خلت الناس تعيش في رعب و معتقلات ؟؟؟؟

مسدس صغير said...

هو السؤال ده اجبارى؟؟؟
ههههههههههه
خمس انجازات؟؟؟
1
2
3
4
5
حاجة تانية؟؟
انا كده براءة
ايه رأيك فى الانجازات دى؟؟
هههههه

يا مراكبي said...

ولا أعرفك ولا عمري جيت المدونة دي من أصله

أنا مش معاها يا حضرة الظابط

قال هنتقابل في مارينا قال

إنتي كده هتقابلي الناس في أبوزعبل أو طره

Appy said...

الله يخرب عقلك يا احمد سعيد

انت ومحمود

انا قاعده فى الشغل هلكانه على روحى من الضوحك
احمد انت حرقت البلاد خلاص هههههههههههههههههههههههههههههههه
انا هفطس مش قادره والله رفدى هتبقوا انتم السبب فيه








مواطن
===========
والله معنديش مشكله فى اللى انت قولته امال انا ساله سؤالين ليه ههههههههه اللى عنده والله العظيم يقول مش هزار جد

عبد من عباد الله said...

خمس انجازات

1 / ميترو الانفاق
2 / استقرار الامن في البلاد
3 / مكتبه الاسكندريه
4 / التقدم الاعلامي الملحوظ
5 / جذب كثير من الاستسمارات إلى مصر

و طبعاً انا مفيش حاجه جاهزه في دماغي يعني مش محضر بظبط بس عموماً زي ما فيه سلبيات فيه اجابيات و في الاخر مقدرش اقول غير حاجه واحده ...

المشكله ان كل واحد فينا مش حاسس انه هو المشكله

قلب ارهقته الاحلام said...

شكلك حزب وطني يا ابي

انتي جايه توقعينا ولا ايه أنا بريئة

ماليش دعوة هههههههه

وكل سنة والريس ..... معانا طبحاً ههههه

تحياتي ياقمرر

هندسة وصفية said...

اعظم انجاز التدوينة دي
و اسواء انجاز ممتاز القط

فتاه من الصعيد said...

بالنسبه للسؤال الاول؟؟
انا هعمل زى ما كنت بعمل فى الكليه لما ما اعرفش الاجابه اكتب راس السؤال
اذكر خمس انجازات؟
بالنسبه للسؤال التانى فدا سهل بس للاسف عايزه ورقه اجابه تانيه....موش هيكفينى مكان التعليق
دمتى بخير ....تقبلى مرورى

ebn roshd 777 said...

شخصيا عندي هاجس ان الملك ده هيفضل عايش
لغايه ما الشعب كله يموت
وللاسف ان كل سنه بتعدي بتاكد ليه الهاجس ده
برضه زي اخواتي ال مارينا ال
ابقي قابليني

مواطن مصري said...

اهة عبد من عباد الله قال المشكلة فينا احنا


ما المواطن المصري العادي عاوز الحكومةت عملة كل حاجة تجوزة و تجبلة المستشفى و المدرسة و الشغل و العروسة و هو مش عاوز يقدم حاجة او يجتهد

دة كلو بسبب عبد الناصر هو الي عود الشعب علىالدلع مش عارفين ان الزمن دة عاوز الي يجتهد و يشتغل و الحكومة مش هتعمل كل حاجة

احنا في سوق حر

همس الاحباب said...

لو على الانجازات
كتير
انتى فاضية
طب انا مش فاضى
ربنا يديله طولة العمر شهرين كمااان
نكون خلصنا الميزانية بس
وبعدين مش هتبقى انتى وخيخة عليا
ارحمونى بقى استرى على اخوكى ربنا ما يحرمك من خرفانك
هههههههههههههههههه

طالب ثانوى said...

الانجازات
---------
1-مترو الانفاق

2-النايل سات

3-الحرية الجزئية للصحف

4-الدائرى

بس خلاص

المصائب
--------
امشى فى الشارع وهتلاقى اكتر من عشرين كارثة

بت خيخة وأي كلام said...

مترو الانفاق
والكباري
وردم ترع المريوطية والمنصورية والزمر

دول من رأيى اهم الانجازات




المساوئ

اممممممممممممممممم

والله يا أبى
مش عارفة
مش قادرة احط ايدى على حاجة بعينها
يعنى لو قلتلك الفساد
كلمة الفساد كلمة مطاطة ومش محددة
فبالتالى هتلاقى الفساد فى حاجات كتير حوالينا
وممكن تلاقى تحت كلمة الفساد عشرين الف سيئة مش خمسة بس


فيه حاجة عايزاكى تتكلمى فيها يا ابى
خصخصة القطاع العام

انا فى اول الامر كنت مضايقة وصعبان عليا اوى انهم يبعوا شركات القطاع العام زى عمر افندى والحاجات دى
لكن بصراحة
لما شوفت التجديد والحياة اللى رجعت لمحلات عمر افندى
بقيت مبسوطة
عمر افندى بقى حاجة تشرح القلب دلوقتى
على عكس من كام سنة كان الواحد يدخله يحس انه دخل المدافن

ياريت تكتبلنا بوست عن مزايا ومساوئ بيع القطاع العام
علشان توضحى للناس الصورة بشكل اكبر
اصل انا ماليش تقل على كتابة مثل هذه المواضيع
وكمان معرفش خلفيات عنها اوى



سلام
اختك خيخة

kafrawy said...

انه بقى ريس يا ريس

بدراوى said...

طب مفيش إختيارات
؟!
:-(

هو سؤال قبل الإجابة هو ليه مطلوب خمس
إنجازات و خمس مساوىء
يعنى ليه خمسة هو خايف من الحسد و لا ايه
!!
ما يحسد المال العام الا اصحابه
و المال السايب يعلم الهبرة
و كله منفذ على كله جيب الحكومة فى جيب المال العام فى جيب المواطن فى جيب مجلس الشعب
تقريباً عاملين جمعية مع المحروس و اول كل شهر هو اللى بيقبضها الأول دايماً
---
بخصوص الخمس إنجازات
فهى الإكتفاء الذاتى من الفراولة
!!
حرية الرأى و التعبير الجزئية

الإكتفاء الذاتى من اللب بعد قيام المزارعين بزراعة اللب بديلاً عن القطن طويل التيلة طويل العمر و ينصره على مين يعاديه بعد الحكومة رفضت تستلم
القطن

تجنيب مصر ويلات الحروب الخارجية
و تطليع ميتين اللى جابوها فى الحروب
الداخلية لأكل العيش

الدروس الخصوصية
---
الخمس مساوىء
هو ممكن نمشيهم إنجازات
على اساس شر البلية ما يضحك

ممتاز القط
اسامة سرايا
محمد على إبراهيم
مرسى عطا الله
محمد بركات

و حسبى الله و نعم الوكيل

Ahmed Talk said...

انا مش هجاوب انا بس حابب اسجل امتناعي

مواطن مصري said...

اة الدائري و المحور

و المدن الجديدة
و العشوائيات
:DDD

عدد الاحزاب وصلو ل 26 حزب

الحرية الجزئية في التعبير عن الرأي

حازم سويلم said...

خمس أنجازات لمبارك الأول
ـ ـ ـ ـ ـ
تقزيم مصر عربيا وعالميا, وداخليا قبل خارجيا الى الحد الذى اصبحت فيه تقاطع دول بسبب قناة فضائية

ازدياد اعداد المعتقلين لجنابه, حيث ان معارضة المشيئة المباركة من الكبائر

العداء مع الأصدقاء, ومحاباة اسراطين, ولاء لأميركا وسادة البيت الأبيض

وفاة عدد من المصريين فى حوادث الطرق فقط, تزيد اعدادهم عن كل شهداء مصر فى حروبها مع اسرائيل

الكفاءة التامة فى جر البلاد الى الخلف, مع تعيين الكثير من المحاسيب والجهلة ومعدومى الكفاءة, من اجل تعجيل الخراب المستعجل

عزيز عيني said...

اولا
محطة مجاري قنا
محطة كهرباء ميت بره
كوبري بنها اللي في طريق مصر اسكندرية
الزراعي
كوبري بركة السبع برضه في نفس الظريق
وبرضك الكوبري التاريخي اللي ربط بين طهرمس وكفرها

Tarkieb said...

شوفي يا ستي جمال عبد الناصر كان عامل نفسه مثقف وأديب وثورجي ونظام يعيش السمك في الماء ويسقط المطر شتاء حلو ولا وحش عمري جدي ما كان ح يقول له حاجة


السادات عامل زي سمير صبري يقولك سبع لغات ويدوب الانجليزي يتتهته فيه مع انه خريج فيكتوريا.ز وكان عايش في دور صلاح الدين وصاحب الحرب والسلام والافلام الهندي وصحفي ورئيس تحرير الجمهورية واشيك رئيس وصاحب الشاه وناس بالهبل وابويا عمرى مقدر يقول فيه بم



حسني مبارك عمره ما ادعى الثقافة عمره ما ادعى انه بيجيد لغات عمره ما عمل حاجة تنسب له كله بالقصور الذاتي بس انا اقدر اقول ده


عايزه تعرفي الفرق اسمعي كلام جدي وابويا وبلاش انا حطي كلامك اللي انت كتباه عليه تعرف ميت فرق

Appy said...

Tarkieb
===========

معلش والنبى هرد على تركيب فى السريع
تصدق ضحكتنى بجد
هو انا بقولك قيم الشخصيه نفسها
ولا بقولك الاعمال
على فكره مش محتاجه اقعد مع حد يكفى اقولك بابا كان فى الحرب من النكسه لغايه 75 وفى 76 خلفنى
يعنى حكى ليه عن المده دى كلها
وبعدين هو يدعى ليه حاجه وانا عمرى ما سمعت حد من دول بيدعى كده واذا كان على اللغات انا بتكلم اتنين ونص هههههههههههههههه

والله بجد كلامك ده لو مأخدتوش انا بضحك مرارتى الكاوتش هتتفقع

حد يرد عليه والنبى يا شباب

حسن حنفى said...

كل سنه وهو طيب

نفسي اما كده يعني لو حصل وتوكل

ابقي اروح ازور قبره واحط ورود ساعتها هفتكره بحاجات خير كتييييييييييييييييير

:d

dr.lecter said...

الانجاز الاول

الداخليه ابتكرت فكره عصايه جوه مؤخره كل مواطن

الانجاز التاني

الاخوان المسلمين وصلوا لمجلس الشعب

الانجاز التالت

موت 1032 مصري في 6 ساعات في البحر الاحمر

واحتراق 800 مصري في ساعتين في قطار واحد



الانجاز الارابع


الشباب المصري اكتشف ان فيه حاجه اسمها التحرش الجنسي مجانيه فقرر انه يستعملها باسراف كنوع من الشكر والعرفان بالجميل لما وصل بهم الحال


الانجاز الخامس

مترو الانفاق

وربنا مايكتب عليكم تركبوه في يوم




ومارينا ان شالله هنخليها في يوليو عما نكون خلصنا امتحانات الماجستير


باااااااااااي

thunder said...

ههههههههههههههه طبعا بعد كلام احمد سعيد مافيش كلام وكل سنه وهو طيب واحنا طيبين من غير امراض ولا .. ولا... ولا....
وانتى مش فى مارينا يا بنتجانى طبعا ؟؟ لان مارينا عن مارينا تفرق دمت بكل ود

انسان وبس ! said...

يخرب بيت دماغك يارحاب يا حدوقه
ههههههههههههه
احنا كده هنتقابل جميعا فى شرم "القسم" الشيخ على راى الارموطى فى فيلم معلش احنا بنتبهدل بتاع احمد ادم

اما لو كانت اسألتك بجد " وأشك " يعنى مش للتريقه فقط لا غير

فانا هحاول اجاوب

الانجازات : ومن الاول علشان الحبايب نبتدى بيها يعنى كمقبلات فاتح للشهيه عشان نقدر نخش على اللى بعد كده :-

الضربه الجويه مش هتتعد عشان مكنش لسه ريس

1-انتزاع اتفاق التحكيم الدولى من اسرائيل لحل مشكلة طابا وصولا لحكم المحكمه باحقيتنا فيها


2-جدولة ديون مصر والوصول لتنازل بعض الدول الدائنه عن اكثر من نصف الديون مره واحده دون رجعه

3-بناء بنيه اساسيه لا بأس بها من شبكات طرق واسعه ووسائل نقل حديثه ومطارات وموانىء ومشاريع صرف صحى واتصالات ارضيه ولاسلكيه ومدن جديده وممكن اقول هنا برضو تقدم مصر فى مجال الكهرباء على مستوى عالمى.....(.بغض النظر عن الدافع لها او المستفيدين الحقيقيين من ورائها ).

4-..بدأت اهرش فى دماغى " محاولة حل
بعض النزاعات العربيه العربيه بالطرق السلميه وكمان اشتراكنا فى حرب الخليج الاولى لان فيها تطبيق لآية " وان طائفتان من المؤمنين اقتتلوا " ...برضو بغض النظر عن الدافع

5-يعنى احيانا بتبقى البلد بلد مؤسسات احيانا
زى مثلا المحكمه الدستوريه العيا
اللى قارى ومتابع هيلاقيها حكمت بعدم دستورية اكثر من قرار بقانون طلعوا حسنى بالمخالفه للدستور وفى غيبة انعقاد مجلس الشعب

بصراحه انا تعبت عشان اوصل للخمس
انجازات دول

نيجى بقى للمساوىء: اللى هتودينا تحت قيادتك للتصييف فى مزرعة طره تحقيقات:-

1:10000000

الفسااااااااااااااااااااااااااااااد

انتشاره يعنى فى عصره بصوره مذهله
وصوره:

الكوسه = الواسطه فى كل شىء ( عمليا القضاء على مبدا دستورى المساواه بين المواطنيين )...

فتلاقى : مراكز النفوذ بمفهوم جديد مالى رجال اعمال..... وسياسى نواب ووزراء
وتنفيذى الشرطه
وتلاقى: كنتيجه اهانة مواطنين تعذيب سجن اعتقال مصادرة راى و قتل حتى

الرشاوى والتربح والاستيلاء وتسهيل الاستيلاء على المال العام واهداره والفساد الادارى بشكل عام انا مبقلش الريس عمل كده انما حدث فى عهد الريس !!....

- اما عن ما انسبه للريس بشكل مباشر :

ترك اراضى مصريه لاسرائيل والتعتيم الاعلامى على هذه الموضوعات ...ام الرشراش المصريه مثال صارخ ...لمصلحة مين ؟؟؟؟؟؟؟

حب السلطه والتمسك بها
حتى تعديل الماده 76 دستوريه كان ديكور ...جارنش او تقنين لوضع غلط فيبقى رئيس منتخب ديموقراطيا من متعدد ...يعنى مش مرشح واحد يحدده المجلس النيابى
بس طبعا ده تحايل للتمسك بالحكم المؤبد للرئيس

سوء اختيار بعض القيادات من وزراء ودى تحتها خط وقيادات حزبيه تحتها نفس الخط
عموما فساد الحاشيه مع اعتبار ان السيئه تعم

اما عن السياسه الخارجيه فحدث ولا حرج
خصوصا ما يؤثر منها على الامن القومى
وعلاقتنا باسرائيل

وان كنت بمسك راسى تانى واهرشها فده مش لانى مش لاقى مساوىء اخرى
ولالالالالالالالالا مش برضو حالة جرب هههههههههه

وانما من التعب و الارهاق واستحالة الحصر فى تعليق واحد

ويجعله عامر

انسان وبس ! said...

اه نسيت لو حلاوه تبقى رشيدى الميزان عشان ادعيلك

micheal said...

هههههههههههههههه..يا ستي أنا عامله ألبون بحاله أغني فيه بإنجازاته وقبل كده أوبريت اخترناك اللي كان عربون الصداقة فيما بينا وبعد ده كله تقوليلي يا فيشه قول إنجازات جدو حسحس
طب أقولك إيه بس أكتر من كده
:)
يلا ..هو احنا حنروح مارينا امتي يا بتنجاني
هع هع هع
تحياتي يا برنسيسة

esraa said...

بصي انا مش هقول مساوئ ولا اي حاجه
انا بس هقول اني عايشه بقالي 24 سنة و8 أيام
وماشفتش غيره
نفسي اشوف غيره قبل مااموت
شكلي اموت أسهل مش كده

Tarkieb said...

وعلى ايه حد يرد عليا كفاية ردك
على عموم شكرا كل ذوق برضة

الجواز و سنينه said...

كل سنه و انت حبيبى كل سنه و انت معايا
قلبك ياروح قلبى حبيبى و عنيك من الدنيا كفايه
هههههههههههههههه
فعلا كفايه
تفتكرنى نتقابل فين فى مارينا
ههههههههههه
على فكره اكيد هاندخل موسوعه جينز
كأطول فتره حكم
دا انتوا مش بتحمدوا ربنا ابدا

جنّي said...

السلام عليكم

ازيك يا ابي فينك ؟

شوفي يا ستي انا جبتلك قصيدة لعمنا احمد فؤاد نجم دا راجل واخد على السجون واحنا مش اد ولاد ال.... ربنا ينجينا من ريسهم ومنهم ..

والقصيدة كانت لما كان عنده 78 وما فبش فايدة عمر ال....مجبس ..
اسمعي :

سيدى الرئيس

في عيد ميلادك الكام وسبعين
كل سنة وانت طيب
واحنا مش طيبين
كل سنة وانت حاكم
واحنا محكومين
واحنا مظلومين
واحنا متهانين
وانت راكب واحنا مركوبين
ويا تري يا حبيب الملايين
فاكرنا ولا احنا خلاص منسيين
فاكر المعتقلين
فاكر الجعانين
فاكر المشردين
فاكر اللي ماتو محروقين
فاكر الغرقانين
الله يكون في عونك - ها تفتكر مين وللا مين
في عيد ميلادك الكام وسبعين
بقول لك كلمتين

الأوله :

شيلتنا طين
وهل تعلم أن النيل بقي رشاح
والجو أصبح بيئة والعيشة ولعة
والشرفا قلوبهم عالبلد والعة
وانت عاملهم مذبحة ولا بتاعة القلعة
والإقتصاد سداح
والسرقة بقت كفاح
ومصر متاحة بس للسياح
وعرض البلد بقي مستباح

والثانية :

ورتنا الويل
داالخطوة في عهدك بقت ميل
والضحك بقي نواح و عويل
والكوسة
عارف الكوسة
ممكن أقول لك فيها مواويل
والجامعة بقت يا إما كباريه أو دار مسنين
والشباب معظمهم من غير خمرة سكرانين
والعلم عز علي المتعلمين
والأساتذة بقم دجالين
والقادةبقم طبالين
واديني في الهايف يا حبيب الملايين

والثالثة :

عارف اليابانيين
زمان في سنة اتنين وخمسين
كان عندنا تروماي و كان عندنا علم و متعلمين
وثقافة ومثقفين
وأدبا وعلما وفنانين
وكانو اليابانيين
بالنووي لسه مضروبين
للصدقة مستحقين
ودلوقتي إحنا فين و هما فين
هما فوق و احنا في أسفل سافلين

والرابعة:

أمن بلدنا بقي تنين
والمحاكم اتملت مظاليم
والعدالة بقت كمالة
وكلمة الحق في الزبالة
وأصحابها في الزنازين

والخامسة:

القطاع العام....عام
والفساد.....ساد
وفي جتة بلدنا بيرعي
أفتكر لجنابك إيه و للا إيه
وكل ذكري ليك بدمعة
آآآآآآآآه
آآآآآآآآه
أنا كنت حالف ميت يمين
أكملهم لك تمنيةو سبعين
بس ها كفيهم ورق منين


انا حذفت شطر ما كانش ينفع اسيبه

Appy said...

انا عارفه انا فتحت فاتوحه يا جدعان
كده احب ابشركم جميعا اننا رايحين مارينا
كله يجيب العوامات والكتافات والمايوهات
ومسموح بالشرعى المايوهات يعنى وهحجز لكم جنبى

بس عاوزه اقول حاجه هو يمكن المشكله فى بلدنا مووجهه نظرى اللى ممكن احمد سعيد يضربنى علشانها
انه الحكومه بتهتم اوى بالفرعيات يعنى مثلا
تروح مطعم تلاقى شكل الترابيزه شيك تقول الله انا عاوز اكل واول ما تدوق الاكل يععععع سم قرف بجد
فهى دى مشكله الحكومه والريس وانه خلاص مش عارف يعمل بلانس فى اى حاجه
لان الامور تراكمت
يعنى اه بيعمل صرف صحى مش هنكر بس التليفونات تبوظه ايه علاقه ده بده مش عارفه بس هو كده
يعنى هما اهتموا بفرعيات وسابوا الاساس
وده اللى خلنا وصلنا للحال المتنيل ده

انا مبنقدش الريس كشخصل لان اكيد اناا معرفوش
بس بنقده كحاكم المفروض ليه
مبقارنش بينه وبين حد كشخص انما كحاكم
وفى النهايه كلمه حق
كل حاكم له زمن وله ظروف والدوله لها زمن وظروف يعنى كده او كده المقارنه هتبقى مش كويسهومش فى صالح حد


تركيب
انا مقصدتش اضايق بجد بس كلامك استفذنى واعتقد بعد التوضيح دلوقتى انت فهمت

ميرسى يا شباب
يالا كله بقى على مارينا ومتنسوش مضارب الركت دا احنا هناكل ضرب نيهاههاهاهاها

tamer.sala7 said...

http://tamer-sala7.blogspot.com/2008/05/25.html

صباح الخير يا مصر said...

Appy planet
*******
اللى لازم نعرفه و نفهمه ان الحكومه سابت الناس على بعض يخلصوا مشاكلهم مع بعض يدفعوا لبعض رشوه او يبلطجوا على بعض او ينصبوا على بعض او او ... و اكتفت بانها تتفرج لو سمح لها وقتها ..المهم ان الناس تفضل مشغوله ببعضها
ولو احنا ما بدأناش بنفسنا ...يبقى نسيب الامور ماشيه زى ماهى ماشيه و خلاص
تحياتى