امرأة المتناقضات




اتتعجب انى لا اقرأ ولكنى اكتب عنك
اتتعجب من عدم رومانسيتى ولكنى احب
اتتعجب كونى امرأه بلا شطأن وانا ابرع قبطان

لا تتعجب

فانا امرأه كل المتناقضات
انا من هويتك ولكنى اخفقت فى حبك
انا من عشقتك ولكنى لم استطع ان اكون عشيقه
انا من تاهت بين الدروب ومعي بوصله الحياه
انا تلك المرأه وهذا البركان
انا من تهوي ولكن تخاف الهجر والالم
انا من تعشق انفاسك وتغوص فى بحر الاحزان


انا من تنتظرك لتطل عليك من خلف القضبان
انا ذالك السجن وتلك السجان
واناالهوي التى لم يكن يوما فى الحسبان
انا تلك الطفله التى تجري عليك لتختبأ من الايام
وتلك المرأه التى تحمل قلبها بين ضلوعها وتخاف عليه من الحرمان
انا تلك من تعذبت فى هواك ولم تمت يوما من الهجر والحرمان
انا تلك وذاك فهل تجد يوما تفسيرا لتلك الاحزان
انتظرك فهل ستأتي يوما لتمحي تلك الالام
وتخرج بى من العتمه واعود يوما لقلب لم يكن يوما
مكانه الا الاحزان


دى محاوله فشله منى علشان اكتم الغضب اللى جوايا شويه ناحيه الاحداث السياسية اللى موجوده بينى وبينكم نفسى اتسدت حسه اننا بندن فى فى بار والبوست الجاى بالصور هوريكم الناس بتعمل ايه فى بعضها واوريكم صور فرن بيسرق دقيق مدعم ويبيعه
وطبعا بما انى مبيهونش عليا منكدش عليكوا عاوزه اقولكم دعم الغاز اتخفض من 6.5 مليار الى 1.5 مليار الخبر لسه مش متأكد بس اعتقد هيتنفذ ومحدش يقولى اكتبى عن الموضوع ده يا رب يولعوا بجاز
ركزوا فى البتاع الفاشل اللى انا كتباه فوق ده وبس
يالا تصبحوا على خير علشان منمتش من امبارح

ملحوسه للبت خيخه محدش يقراها :- انتى اللى شمعه من اجل الاخرين يا خوخه ومش هقولك ليه وموتى بغيظك ها بقى
كان معكم لواء اركان حرب برتبه شاويش ابى هانم كعب الغزال

حكمة الامبراطورة


لا تثق فى كل من ابتسم لك .. يا حدوقه

47 اخبط وقول رايك:

alexandrany said...

ارسيلك على بر يا رحاب
يا نكد يا رومانسيه
وبما انك رومانسيه فاشله وبتقلب في الاخر بنكد
اذن فخلينا في النكد من اولها بقي
هههههههه
صباح الفل

ساره said...

انا تلك الطفله التى تجري عليك لتختبأ من الايام
وتلك المرأه التى تحمل قلبها بين ضلوعها وتخاف عليه من الحرمان

وانا يا ابي تلك المرأه
المليئه بالتناقضات

تعرفي ياقلبي ان اكلام يأثر جدا لما تكوني عايشه المواقق هذي ... تحسي بك كل كلمه
كل معني
فرق بين اللي يقراء وتعجبه الكلمات وبين اللي يقراء ويحس ان حد يتكلم عنه

احبك يا متناقضه
تناقضك مخليكي اجمل شخصيه عرفتها

Empress appy said...

ههههههههههههه يا سلام انت جيت فى جمل يعنى عونيه انكد عليكم يعنى هتنكد انا لوحدى بس ايه رايك فى رومانسيتى مش حلوه وبفيونكه
صباح القشطات عليك

Empress appy said...

ساره
=======
انا عارفه انك مليئه بالمتناقضات بس الحاجات الجميله مبتأذيش
ربنا يخليكى ليه يا اجمل سارة وارق سارة كمان
صباح النور يا قمر عليكى

Foxology said...

كبت وغضب

حالة عامة بالرغم من حقنة البنج الأخيرة بتاعة الأداء المشرف امام البرازيل

تحياتى

karim said...

كلمات جميلة ومعبرة انا كدة واللة نفسى اكون معاهاا وخايف فى نفس الوقت, جيتى على الجرح. بالنسبة للباقى واللة مافيها فايدة هى دى مصر

adel said...

ههههههههههههه
في حد تخنقه الاخبار السياسية يكتب شعر
صباح التناقضات
ولا نقول صباح الجنان

الشعر حلو بس هو لازم نكد
انتي معايشة الناس ف كوكبك عشان تنكدي عليهم
ينفع كده ؟؟

لو لازم نكد اكتبيه شعر ان شاء الله شعر حلمنتيشي ...اكيد عارفة
ههههههههههههه

Anonymous said...

موش كل مره يا آبي احس انك بتتكلمي عني بقا...... ولا شكل كل النساء هم امرأه المتناقضات
تجربه جميله ورائعه

توفى said...

بؤبؤ يا حبيبتى و الله اما قريت الكلام اتخضيت فين الخناق و الزق و لا الحب روض النمره الشقيه اللى جواكى
ههههههههههههههههههه
بس برضه مقدرتيش تكملى للاخر الطبع غلاب

www.tadwina.com said...

مرحباً
لقد قام أحد المعجبين بمدونتك بإضافتها إلى تدوينة دوت كوم، بيت المدونات العربية.

قام فريق المحررين بمراجعة مدونتك و تصنيفها و تحرير بياناتها، حتى يتمكن زوار الموقع و محركات البحث من إيجادها و متابعتها.
يمكنك متابعة مدونتك على الرابط التالى:
http://www.tadwina.com/feed/434

يمكنك متابعة باقى مدونات تدوينة دوت كوم على الرابط التالى:
http://www.tadwina.com

لعمل أى تغييرات فى بيانات مدونتك أو لإقتراح مدونات أخرى لا تتردد فى الإتصال بنا من خلال الموقع.

و لكم جزيل الشكر،

فريق عمل تدوينة دوت كوم.
http://www.tadwina.com

nody said...

يعنى هو ده الى بيسموه السم فى العسل
ما احنا كنا ماشين كويس

وفجاه الدنيا ضلمت

بالنسبه لمحاولتك فا هى حلوه وبدايه قويه
اما لنسبه للضلمه الى تحت فامنهم لله

الميكروباص said...

مبعرفش أعلق انا على الخواطر والكلام ده
وربنا ما عارف انتم بتكتبوا الحاجات دي ازاي
لو كلام من الشعبي اللي انتي عرفاه انا موجود واكتب فيه كتب
زي الحكمه اللي انتي كتبتيها زمان وبعتها لأصحابي على الموبايل واللي بتقول " حبك في قلبي يا بهيه زي حب الاقرع للكوفيه"
لكن الكلام ده صعب عليا بصراحه

الدرعمي said...

سلام عليكم .. ازيك يا آبي ؟ لينا زمن ما اتكلمناش .. بس أنا متابعك يعني ،، الكلام رقيق و هادي و عقلاني عاطفي ف نفس الوقت يمكن لأن طريقتك ف التدوين اتغيرت و اتطورت أوي حاسس باستمتاع أكتر بتدويناتك عن زمان .. فيه 4 حاجات كدة لحظتهم في النص ضايقوني لغويا ( تلك السجان > ذلك ) ( الهوى التي > الذي ) ( تجري عليك > إليك ) ( لتختبأ > لتختبئ ) بس يا ستي و نعتذر عن الإطالة . تحياتي @ آدم الدرعمي @

الـسـيـدة نـون said...

يا بتنجانة التدوين رفقا بقرائك
اى نكدا يشع من اشعارك
لا تحديثنا عن اوجاعك
وخدي منديلى امسحى فيه دمعاتك
وارجعى تانى زئططي والعبى مع خرفانك
وامسكى ابو وردة واضربى بيه حسادك
وبلاش تنكدى علينا تاني وحياة اخواتك
ده احنا بنيجى هنا علشان ننسا همومنا
تقومى تعمليها فينا وتقطعى قلوبنا



سلام
اختك خيخة

@alhaidar said...

معلش ..

هدي وتعدي ان شاء الله :)

تحياتي لإبداعك ..

mohamed ghalia said...

قمة التناقضات
أنا اسف جداااا عن عدم متابعتى الفترة الى فاتت لسه مخلص إمتحانات النهاردة
دمتِ فى سعادة

همس الاحباب said...

تناقض مقبول
واصبحنا جميعا نحمل كل المتناقضات
تحياتى

أحــوال الهـوي said...

غبت عن التدوين فترة و عدت لاجدك مبدعة رائعه لديك القدرة بنسج كلماتك ببراعة و شاعريه و كنت تتفننين في استخدام مفرداتك بهروات التحدي و التنكيل

لديك اسلوب جميل فارجو ان تستمري به

تحياتي

MaNoOoSh said...

النكد كده كده جاي يا ابي

خلينا فى الرومانسية المدفونة المكبوتة جوا القلب دي
عااااااااااااااااااااااا


بس فعلا المرأة هي كل تلك المتناقضات
هي محتاجة بس تحس بالامان
علشان الخوف يتمحي
والمرأة مش اى حد يحسسها بالامان
لازم يكون رجل بمعني الكلمة
لسة يعرف معنى الشرف والرجولة والكرامة والحفاظ على الوعد ومراعاة شعور الاخرين

ميرا ( وومن ) said...

يا صباح البتنجان الأسود

ايه ده ليه كدة الرومانسية اللي طافحت عليكي دي منين

أبي اعترفي وديتي برعي فين ، سربتية ولا سلفتية لحد ولا ازنقتي فيه وبعتية

ههههههه اتكلم جد بقي

بجد الخاطرة جميلة وانتي لما تبعدي عن برعي بتكشفي عن مشاعر حساسة وقلب رقيق

ولا ألومك علي خوفك وأقدر تناقضك فبعضنا يستطيع ان يتحكم في تناقضاتة والبعض الآخر تتحكم تناقضاتة فيه
وتبقي المعضلة من هذا الذي يستطيع أن يتقبلنا كما نحن لا كما يريد ؟؟

عاشقه الرومانسيه said...

جميل البتاع اللى انتى كتباه ده
ههههههههه
مين قال انك فاشله؟
انتى كل مشكلتك انك مش عارفه تبلى كلام عن السوياسه
يعنى فيها ايه لو كان البوست هو الكلام الرومانسى الجميل ده بس؟
ولا خايفه الناس تشك انك انتى ابى بتنجانى
(:
تسلم ايدك يارحاب بجد حلوووو
وبالذات الجزء ده

انا من تهوي ولكن تخاف الهجر والالم
انا من تعشق انفاسك وتغوص فى بحر الاحزان

برافو ياقمر

مصــــري said...

آبي هانم

من زمااااان أوي ماجيتش لظروف ما

والحمد لله جيت علي حاجة كويسة...مش نكد يعني وموضوع الغاز ده أنا كنت مأهل نفسي نفسياً له.

نيجي بقي لأشعارك...هأقول صادقة جدااا ومكتوبة من القلب...لغويا طبعا مش هاكتر في الكلام عشان الكلام بيبقي أفضل لما بيتقال زي ما صاحبه عايز.

تحياتي ياصاحبة الخرفان
أسامة

الجواز و سنينه said...

هو انتى كنتى جوزاء قبل كده
هههههههههههههههه
ماتزعلش اوى على الدقيق اللى بيتسرق و لا حتى الغاز المدعوه
البلد دى ليها 4000 سنه بتتسرق
يعنى مش من دلوقت
حتى رنا قال لسيدنا موسى اذهب إلى فرعون انه طغى
يعنى من بدايه فرعون و انتى طالعه

صبرني يارب said...

لا طبعا البوست ده مالوش دعوه بالسياسه خالص مالص بالص

طب كنتى هنينا على بوست

نقول البت دي بينها هاتقلب وتبقى رومانسيه ولا ايه

يلا مش مهم

وايه موضوع الغاز ده انا هاغير انابيب تاني على فكره
والانبوبه عليكى
ههههههههههههههههههه

هندسة وصفية said...

يا سلام يا رحاب
والله جميلة
مش عشان الشعر طبعا و لا يحزنون :)
بس الفكرة نفسها بتفتح ابعاد جديدة للتفكير
و لو ان انا في الفترة الاخيرة دي من اعداء التناقض
بس فعلا التناقض سيد الموقف حاليا
حالة.. عاااااااااااامة
:))

Ahmed said...

كبت ولا حاجه
اسنعي بس

الأحجاث اللي خنقاكي ديه ليها حل من اتنين
ياتعيشي زي ناس كتير مطنشه وعايشه عيشه البراح

ياتعيشي وتسمعي وتفهمي بس متخديش كل حاجه على اعصابك

مسمعتيش اغنيه ان مقدرتش تضحك متدمعش ولا تبكيش

Ehab said...

متناقضات
حتى حين تعلن عن انوثتها وضعفها
تلوح بيدها كلمجنونه لتلهينا عن همها وقلبها
توهمنا بأن هذا هو الألهاء وان الباقي هو المهم
تناقض تام
وعناد حتى مع النفس

سلااااااااااااااااااام
اخوكي ايهاب

أمل حمدي said...

جميلة جدا كلماتك يا ابي

انا من تنتظرك لتطل عليك من خلف القضبان
انا ذالك السجن وتلك السجان

ياريتك تكتمي غضب السياسةعلى طول وتتحفينا بالكلام الحميل دا

سلام يا حبيبتي

Love-Guru said...

برافو ... بوست جميل قوي و رمانسية معذبة تمس كثير من القلوب.
أنا عجباني قوي "تلك السجان" و عكس ما ذكر بعض المعلقين انها لغويا صادمة الا انها في الصميم فاستخدام"تلك" عاد بفعل السجن علي المرأة نفسها فهي التي سجنت نفسها بارادتها في حب حبيبها. و استخدام السجان بدلا من السجانة وارد لغويا فالسجان قد يكون رجل او امرأة و لكن الاهم ان استخدام اللفظ المذكر اضفي نوع من القسوة و الغلظة فاصبح المعني انها هي السجانة التي سجنت نفسها بايديها في حبه و هي من القسوة بحيث انها لن تسمح لنفسها بالتحرر من حبه. شئ آخر اوحي به لفظ "تلك السجان" و هو تأكيد التناقض الذي هو موضوع القصيدة. لست متأكدا ان كان هذا ما قصدتيه او كان هذا ما يدور في عقلك الباطن وقت الكتابة.
أري من الافضل ان تستمري علي هذا الخط الرومانسي و تنسي مشاكل السياسة و اسعار الغاز
تحياتي

Unknown said...

طب ياريت يشيلوا الدعم خالص
عشان تكتبى شوية كلام رومانشسى زى ده

جميل الكلام
:-)

هههههه
الا قوليلى هو ليه معظم البنات بيكتبوا شعر رومانسى
مفيش واحدة تفكر تكتب شعر سياسى من اللى بيودى جوا الشمس ده

اصل ورا الشمس بقى زحمة قوى
--------
يحيا المواطن الإسرائيلى المدعوم

فينك يا كومى كنت شهيصتنى بشتيمتين ثلاثة
اصلى مش بعرف اشتم
:-(

Unknown said...

جميله اوي ياابي

اي حاجه من الاحداث اللي علي الساحه فعلا تسد النفس

Me7'o said...

آبى هانم يتنجانى

متهيألى شخصيتك متلخصة فى الكلمة دى

"انا من تهوي ولكن تخاف الهجر والالم "

خايفة
_______

أما بخصوص حال البلد والدعم والذى منه أنا بحكم شغلى أشتغلت فى أهم صناعتين ممكن يمسوا أهل البلد

صناعة الدقيق وصناعة الدواء

البوست الجاى عندى

أتفضلى أشربى الشاى علشان تعرفى إيه اللى بيحصل عندنا فى البلد
هههههههههههههههههه

الكلمة نور said...

ايوه كدا كلمينا بالهجايص والكلام الشيعبى
دقيق وغاز وتناقضات
يعنى بادفع فاتورة الكهربا كل شهر بالخناق هيبقى معاها كمان الغاز
يا سلاطين الزبادى

بنوته مصرية said...

ليه يا بنتي منتي كنتي شغاله كويس لازم تقلبي في الاخر لسياسة برضه

بجد اسلوبك حلوو اووي في الرومنسي سيبك بقي من السياسة
عموما برضه بلعند فيكي هجيبلك عيش وحلاوة ومتقوليش مبحبهاش هتكليها هتكليها ههههههههه

وحشتيني يا قمر
رودي

شمس النهار said...

ايه الرومانسيه والكلام الكبير ده
بجد بجد حلوه
والمفرادات جديده خالص
نكدي علينا زي ماانت عايزه

راسبوتين said...

بخصوص البتاع اللى إنت كتباه فى أول البوست ده
جميل
يا ريت الواحد يلاقى واحده تحبه بالشكل ده
أما بقى بخصوص الغاز
فافعلا الكلام لا حيقدم ولا حيأخر
مرة جحا نزل بلد غريبة ما يعرفش لغة أهلها
- المهم بدأ يشتغل بالربا واللى ما يدفعش الفايظ ياخد أرضه
- لحد ما خد كل أراضى البلد ده
- وفى يوم كان بيلف على الأرض مع الخولى بتاعه واللى كان بيترجم له الكلام اللى بيتقال من أهل البلد
- وهما ماشيين لقوا واحد شغال فى أرض جحا واول ما شاف جحا وشه احمر وقعد يقول بعصبية كلام مش مفهوم
- جحا طلب من الخولى يترجم له الكلام ده
- راح الخولى قال له ده بصراحة بيشتمك
- ضحك وقاله : مش مهم المهم إنه يزرع لى الأرض
شكرا ..أرجو قبول مرورى

أنا حر said...

اول مرة اقرالك حاجة كده بس حلو كتير نشكر الظروف اللي خلتك تتخنقي من السياسة علشان تكتبي الكلام الحلو ده
:)
بس متطوليش علشان مستنين كلامك في حاجات كتير
تحياتي

*البت المشمشية *حلوة بس شقية * said...

ههههههههههههههههههههههههههههههه

شكلك مخنوقه فعلا اهو يا حدوقه
وباين من الشع راللى انتى كتباه
انتى مشكلة

نور الدين (محمد الجيزاوى) said...

أهلا آبى
...........
أولا أعتذر عن قلة مرورى رغم أنى أعرف مدونتك منذ زمن بعيد
ولكن هذا حالى مع الجميع
..
موضوعك أكثر من رائع لكنى لمحت فيه خليط لا يجتمع :
ففيه تلك الفتاة التى تبدو قوية تعتد بما تمتلك فتصرخ بأنها البحر الذى لا شطآن له وأنها وحدها من تمتلك ذاتها لكن فى نفس الحين تتأوه لفراق أفقدها شعورها بذاتها وبدا ذاك الألم على حروفك التى تارة تصفين نفسك بالسجن وأخرى بالسجان
وهذا لا يحدث إلا لشخص يشعر بحق بما يكتب ويعانى وقع حروفه على نفسه بين لحظات يتماسك فيها بموقفه ليحفظ ماء وجهه وخيوط إحساسه ليخفيها بعيدا عن العيون فى نفس الوقت الذى تتفلت فيه الكلمات لتبحث عن القلب الذى يمنح الشعور بالحياة فبعيدا عنه تفقد الحياة معناها
..
بحق أعجبتنى كلماتك وصدق الشعور فيها لكن ملحوظة أنت تستخدمين كثيرا إشارة التأنيث فى حين يجب إستخدام إشار التذكير مثلك قولك ( تلك السجان
سورى لكن فقط أردت أن الفت إنتباهك حتى تكتمل صورة البوست الرائع
..
تحياتى لك
نورالدين محمود

Anonymous said...

تحياتي
لا اعلم لماذا الحزن
احلم إن تكوني سعيدة
إنا بصراحة بتابع مدونتك من فترة وقت وهى التي جعلتني اصنع مدونه واسم لي على الفيس بوك حيث أنى أريد إن أكون مدون مثلك مع إن هذا ممنوع بنسبه لطبيعة شغلي كضابط شرطه
ولكن شجاعه تدوينك شجعتني على التدوين
تحياتي وارج وان أكون صديق لك

micheal said...

حقول كلام أرجو أنه أخويا الكبير برعي المفش يعتبره كلام أخوات بينهم وبين بعضهم ويأخدني علي قد عقلي
لما قريت الكلام في الاول..قلت أن الباشا الكبير دلوقتي في موود فراشة هانم أو البنوتة الجميلة ابي إنما نفسي اتسدت علي الاخر لما لقيتك بتقولي
دى محاوله فشله منى علشان اكتم الغضب اللى جوايا شويه ناحيه الاحداث السياسية اللى موجوده
حتقوليلي ليه يا فيشة
حقولك أنتي محتاجة تنفضي زي السياسة..بجد أنا كنت زيك كده لحد ما خلصت كلية..والموضوع ده كان بيجيبلي غحباط وإكتئاب جامد جدا خصوصا وان 2003 كمان شهدت حرب العراق
اللي مكنتش بقوم فيها من قدام الجزيرة وافرح وازقطط فيها بتصرياحت الصحاف لحد ما جخدت الخازوق المحترم في 9 أبريل..ده كله طبعا بالإضافة للأحوال المعوجة في مصر
دلوقتي عرفت أحط طاقتي وتفكيري في حاجة تانية مبتحرقش الدم زي السياسة..حاولي برضه تعملي كده عشان الاكتئاب
حتقوليلي برضه ما أنت مكتئب اصلا يا فيشة دلوقتي ومن فترة طويلة
حقولك أنا ظروفي مختلفة وعشان ناقصني شيء اساسي من أساسيات الحياة لا غني عنه
عييييييشي حياتك وارجو أن كلامي ميزعلش واعتبريه كلام من أخوك الصغير يا أبيه
:)
تحياتي

أم أحمد المصرية said...

دا انا اللي متعجبة يا بنتي جبتي الرومانسية دي منين
كلماتك جميلة بجد حتيو انت بتتكلمي عن الحب شخصيةبردوا
اما بقي النصف التاني من البوست
فأنا متضامنة معك في الدعاء
يا رب يولعوا بجاز

يا مراكبي said...

وهي فين الأحداث السياسية دي؟

الحياة زي الفل .. بلاش سوداوية بقى

تعيش الحكومة

تعيش الحكومة حرة مستقلة

Anonymous said...

اشكرك كثير لانك نورتى مدونتى بنورك

KING TOOOT said...

عفريت معفرت جوة صدورنا إسمة القلب
يلعب و فينا إللي فينا..مش هامه إبن الكلب
يوهب مشاعرنا إحنا وروحنا لناس تانيين
يشاغلنا من كل ناحية و هارينا نهب و سلب
وعجبي
KING TOOOT

Empress appy said...

انا مش حزينه بس انا فعلا دى بتاعت المتناقضات دى
وكلنا فينا ده
الناس اللى بتقولى اختيارك للكلمات
انا مبخترش حاجه بجد والله انا بكتب زى ما بحس وبيجى فى بالى الكلام بيقع لوحده فمتستغربوش انه بيقع كده انا مفهمش سجع وقفلات وحركات دى خالص
انا بس بكتب اللى حساه
نور الدين شرفت المدونه

احمد المصرى يا رب متطلعش ظابط فعلا

love

انا قاسيه على نفسى ساعات كتير على فكره ودى فى طبيعتى


صديقى احوال الهوى

مقدرش مش اناكف فيكوا والله لازم كده تخبيط فى كل مكان



ادم
والنبى ارحمنى يا ادم بدل ما اقتلك يا عم خلينا لك انت الكلام الجامد انا مليش فيه نورت يا درعمى


شنكوتى

ولا عمرى هتغير



ام احمد المصريه

احنا نعذ النكد زى عنينا يا حبيبتى

صبرنى

اطلعيلى بره وحشانى يا بنتى بجد






احمد ابو العلا

نفسى اعيش مطنشه مش عارفه




هندسه وصفيه

لا فى حالتى تبقى سيدة الموقف يا هندسه





خيخه

هبقى اجيب زغزغات معايا المره الجايه حبيبتى انتى




ميرا

يالا يا بنت من هنا

Empress appy said...

انا اسفه بجد على الردود والتاخير فى انى اتابع كتير
شغل عندى كتير بجد اوى

Share |