اضراب اليوم





على السريع بما انى فعلا مخنوقه على الاخر وقرفانه من البلد دى ومن كل حاجه وحسه اننا فعلا خلاص لو اتغيرت احنا مش هنعرف نعيش فيها من كميه العدوانيه والتجمد وحب الذات اللى فيها هقولكم كام ملاحظه على السريع
اولا انا معملتش اضراب لانى مضطر اخاك لا بطل انى لازم اروح الشغل صاحب الشغل ملوش علاقه بالاضراب ولا الحقوق هو مش مقصر معانا بصراحه بلاس بقى انه مش مصرى نيهاهاها

2- السنه اللى فاتت الشوارع كانت الى حد ما فاضيه والقاهرة الجديده كان فيه بين كل كام متر ومتر ظابط وكمين النهارده الدنيا زحمه بجد او العادى بتاعها وكمان مفيش عسكرى يوحد ربنا حتى حونكل الامين اللى بيقف عند الصينيه بتاعت شارع التسعين لغايه 8 الا ربع مجاش والحياه بمبى خالص

3- واحده متضامنه مع الاضراب ولابسه اسود وواقفه تشترى حاجات ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
هو مش المفروض النهارده منشتريش حاجه دى ملاحظات برئيه لغايه دلوقتى والله (ونعم الشعب اللى واعى وافهم ومش بيقلد الموضه وخلاص)


اللى جاى ده اتبعت ليه على الفتيس توك بتاعى اللى هى

اهداف الاضراب
طب ليه بنقول اضراب 6 إبريل 2009 ...

ليه حنضرب بكرة
ــ ضد الاستبداد والديكتاتورية ــ ضد توريث السلطة ــ ضد سيطرة رأس المال علي الحكم ــ ضد رجال الأعمال الوزراء ــ ضد الاحتكار ــ ضد جباية الأموال من المواطنين ــ ضد الرشوة والمرتشين ــ ضد تصدير الغاز إلي إسرائيل ـ ضد تزوير الانتخابات وإرادة المواطنين ـ ضد تعذيب المواطنين في السجون وأقسام الشرطة ــ ضد الاعتقالات ــ ضد اعتقال البنات ــ ضد المحاكمات العسكرية للمدنيين ــ ضد حبس الصحفيين ــ ضد محاكمة الصحفي مجدي أحمد حسين ــ ضد الفساد والمفسدين ــ ضد فرض الحراسة علي النقابات

بتمنى فى النهايه ان اى حاجه تدينى اى امل فى اى حاجه ومتكونش دى خطوة مش محسوبه تقتل حاجه او بذرة حاجه كانت هتبقى حلوة اوى واللى هما الشباب دول بس على فكره مصر مش هتتغير بده بس يا شباب لان البنيه الاساسيه خربانه يا عم خربانه


اه من ضمن الملاحظات بنات اتاخدوا من الجامعه بنتين من كام يوم وهما بيوزعوا منشورات
ومحدش يقولى ده حق العالم كله ممنوع توزيع منشورات فيه كان فيه اكتر من طريقه بدل العلانيه دى انا مع انهم يوزعوا بس مش علنى مروحش احط ايدى فى بق الاسد واقوله عضنى اللى عاوز يفهم قصدى يفتكر الظباط الاحرار والتنظيم بتاعهم كان مبنى على ايه والظهور امتى علشان ايه برضه فى النهايه اليوم لسه طويل ويا رب متصدمش بجد
ملحوظه اخيره
برضه قلب الام بيرق ويحن ولبست حاجه سوده :)

يا رب البسها على اللى فى بالى يا رب

العواف عليكم بقى علشان عندى شغل

حكمة الامبراطورة

روعة البلد دى زى روعه الحب الاتنين عاوزين الحرق والاعدام بحقنه ميه ساقعه

46 اخبط وقول رايك:

عبد الجليل said...

من رأي ان الاضراب مهم حني لو لم يأتي بنتيجة آنيه وأنا اعتبرة اول خطوة لازاحة تلك الصخرة الجاثمة على قلب مصر

فهو من رأي تغير في وعي المصريين بعد حالة الثبات الطويل منذ الفراعنه حتي الان

اما انا فمضرب ورافع الراية السوداء تضامنا مع اهل مصر الاصلين على راي بلال فضل


واخير ليه البهدلة دي وتخليني اعمل اكونت على جوجول عشان اترك انطباع لديكم

مجداوية said...

السلام عليكم

المعادي زحمة جدا !!!!
يمكن ده تمويه

:)

أنا مش لابسة اسود لكن مرحتش الشغل

أضعف الايمان يعني

مش مستنية نتائج من الاضراب عشان متصدمش لكن مينفعش نكون سلبيين اللي يقدر يعمل حاجة يعملها وأنا معاكي تماما في حكاية توزيع المنشورات دي الحكومة بقت ولا الاستعمار الانجليزي المفروض يحرصوا هم الشباب دول مشفوش أفلام ولا ايه

مش لقوا في كافيه عندكم احتفل بمرور 100 سنة على انشائه
سرداب أو مخبأ سري لقوا فيه آلة طباعة منشورات من ايام الاحتلال الانجليزي
ومصر مليانة سراديب
ايه الناس دي

وتعيش مصر حرة مستقلة

NIDAAL .R said...

صباح الإضراب يا كولومبوس

بصراحة انا لسة ما نزلتش من البيت علشان اشوف الدنيا فيها ايه .. بس كدة كدة انا لازم أنزل لنى رايح أغى المظاهرات
أدعيلنا نطلع بالسلامة بقى .

انا قريت البوست على السريع .. بس فيه حاجة صغيرة .. لما الطفل الصغير بيعمل حمام على نفسه مش بمجرد ما انتى بتقوليله أبقى قول بعد كدة هيقول ..لكنها بتيجى بالوقت
فأحنا نبوس أيدينا وش وضهر ان الست دى أشتركت وتضامنت وحتى لو بلبسها بس زيك كدة ...... بعيداً عن الإضراب عن الشراء و البيع ونزول المظاهرات

كولومبوس .. تعالا أقف لى بسفينتك على ناصية الجلاء علشان لو فيه حاجة تهربنى .

هههههههههههههههههههههه
سلام يا آآآآبى

Anonymous said...

الاضراب السنه دي طلع فس
ويظهر انه كان موضه السنه اللى فاتت رغم انى مش بشارك فى الاضرابات الا انى كنت اتمنى نجاحه لكن واضح ان كله فى الضياع

Foxology said...

وهو النهاردة فى اضراب ؟؟

كلنا نزلنا اشغالنا والشوارع زحمة جداااااااااااااااااااا عكس السنة اللى فاتت

عجبنى فكرة قالها واحد شاعر فى قصيدة اسمها : آسف ابريل

الفكرة انى بدل ما اقعد فى البيت واعمل اضراب لالالا انا اقاوم الرشوة والفساد واشتغل وقت اضافى كمان وانا المستفيد مش حد تانى !

تحياتى وكل اضراب واحنا بخير :)

mohamed ghalia said...

ايه يا أبى
البلد دى أحسن من غيرها هههههه
مش عارف بس متهيألى الإضراب مش هيجيب نتيجة

مواطن مصري said...

طيب ل سعد باشا زغلولو مكرر ثورة 19 في السنة الي بعديها
؟؟


سعد سعد يحيا سعد الموت الزؤم او الاستقلال التام
:))

Blank-Socrate said...

هااااااااى ابى
انت كنت فى حفله توقيع مهندس شيرين
خسارة انا كنت هناك كان نفسى اتعرف عليكى
طيب انت كنت مين اللى هناك مكنوش كتير
:)
تحياتى

karim said...

نشعر جميعنا بما تقولينة و اكثر ولكن اريد ان اسال , مين دة اللى انتى عايزاة يمووت؟ههههههههه, تحياتى

شمس النهار said...

عايزه تحرقي روعة الحب ياابي
ليه يامفتريه عملت لك ايه وبعدين انت فين
مش هتشتركي في بوسن الحب والا ايه

احمد سعيد said...

اهلاااااااااااااااااااااااا

حمدلله


نعيما


نورتى مدونتك


.....................

ايه بقى اللى حصل فى اصطبل عنتظ ؟؟؟

احكي بالتفصيل المملز

يلا

احكى ياشهرازاد

t3ban said...

أنا مرحتش الكلية الناهردة
ده لأني مبروحاش اساسا
ومنزلتش لحد دلوقتي لأني لسة صاحي برده
بس عادي
اهداف الاضراب
1
2
3
4
5
و بس
البلد بقت نصين
نص ماسك في الحكم بأيدو و سنانه
و النص الثاني عايزه باي طريقة
المشكلة انا مخدش عاز البلد اساسا
قال معارضة
واحد صاحبي امبارح قالي الأضراب ده حاجة عملاهة الحكومة بمناسبة كذبة ابريل

رئيس جمهوريه نفسى said...

العالم كلة بيغير انظمة الحكم من الشوارع واحنا عايزين نغير نظام الحكم واحنا في البيوت طيب أحم احم احم

Rania Lelah said...

كلنا مع اى حاجة تصلح من مصر معاها للنهايه بس فعلا يا آبى
الخوف من خطوات غير محسوبه تضيع الدنيا و فعلا تموت اى امل موجود اننا نعرف نعمل حاجة لمصر و لنفسنا

تحياتى

Unknown said...

والله يا ابي قعدت اعيط النهاردة

Unknown said...

يارب رغم كل حاجه يعمل اي حاجه
عشان خاطر الناس اللي اشتغلو فيه وتعبو بجد
هم مكنش في ايدهم يعملو اكتر من كده
طب ينجح عشان الناس اللي اتقبض عليهم بس
شكلي هقضيها شحاته علي نجاح الاضراب

Fatma said...

انتي بتتكلمي صح

على فكرةناس كتير ماعندهاش فكرة ان النهاردة في اضراب اساسا

معايا واحدة في الشغل لابسة اسود بقولها دا عشان الاضراب قالتلي اضراب ايه ؟

ماعلينا

انا رأيي من رأيك بس انا مالبستش اسود ومش مشاركة بأي حاجة

حاسة بالذنب شوية مش هنكر
بس انا فعلا شايفة ان اللي بيحصل دا بقى مهزلة وانا فعلا مش عايزة اشارك في موضة وخلاص

همس الاحباب said...

ابرز ما فى اليوم
الزحمة الزائدة عن الحد
العربيات المصفحة والمدرعات فى الشوارع
العساكر بزيهم الاسود
والحال كما هو
الواضح اننا افتقدنا حتى التنظيم الجيد فى الاضراب
وربنا يستر على اى حال

جنّي said...

السلام عليكم

الله يعافيكي ..

الحزب الفاسد عمل المستحيل حتى لا يتم الاضراب بأي شكل ولو بنسبة واحد في المليون ..
المهم نحاول ولا نيأس واللي بالي بالك ها نلبس له ملون ومزهزه كمان ..

سلام

dr.lecter said...

ولا حاجه حصلت مع اني كنت متوقع ان هه شويه لبش يحصلوا

كل اللي لاحظته ان البلد كانت هاديه جدا علي غير المعتاد

خاصه في منطقه السيده زينب

بس جت علي الساعه 1 كده حصل شويه قلق لان الداخليه تواجدت بشكل مكثف والدنيا ازدحمت جدا

وبس


وبعد كده لاحظت وجود 9 عربيات امن مركزي في رمسيس مستنيين زي مايكون الشعب هيهيج عليهم وبس

ده كل اللي لاحظته وبس

غير كده اهو اليوم خلص علي مافيش


اما اشوف بقي التلفاز بيقول ايه

روابط said...

عزيزتى الثورية

الناس فى مصر مازالت لا تفهم بشكل صحيح أدوات العصيان المدنى, الذى يدعو له كل العقلاء, صحيح ان كم الخوف من النظام قد قل قليلا عما كان عليه, الا انه بشكل ما مازال هناك خوف من البطش والتنكيل, وهى الرسالة التى وجهها الأمن للناس من خلال اعتقاله للفتيات

لا يعنى هذا بأى شكل من الأشكال اننا يجب ان نتراجع عن المكاسب التى حصلنا عليها فى السنوات القليلة الماضية, فشأن آى حركة ان تبدأ مضطربة ثم تنتظم بفعل الأحداث

تحياتى

Abo 7anf said...

السلام عليكم

السنه دى لا فيها اضراب ولا ضرب

@alhaidar said...

ربنا يعينكم ويعين الجميع

V.Hayat said...

مفيش فائدة الشعب المصرى اصبح مقهور لايثق فى اى اضرابات ولا امل عايزه رجال هل تثقين فى انهم موجودين

تحياتى

يا مراكبي said...

تاني؟

ما فيش فايدة؟

مين بقى اللي نفسك تلبسي عليه إسود؟

إعترفي

قلت لك قبل كده الإنكار مش هيفيدك

مواطن مصري said...

الاحسن كلمينا عن العشوئيات يا ابي لية ميبقاش فية حفلة يكون فيها مثلا وجية عزيز و اسكندريلا و نغم و ايرادات الحفلة تكون خيرية

Magi Mostafa said...

انا بقى من كتر الشغل الى وراى نسيت اصلا ايه الحكايه الا لما روحت وشفت النتيجه بنظريه ايه هو النهارده 6 ابريل اما افتح التليفزيون اتفرج ايه الى حصل

mahasen saber said...

العواف عليكى انتى يا رحاب

اخبارك ايه يا بنتى يا رب تكونى بالف خير


حبيت اتطمن عليكى يا جميله

عاشقه الرومانسيه said...

مفيش فايده

الربان said...

تحياتي أختي الفاضلة

اري ان الاضراب لن يكون مجدي...و اري ايضا ان بدلا منه...فليعمل كل منا علي التغيير الصحيح و السليم ...التغيير يأتي من اسفل الي اعلي....لو كان هناك " ملك من السماء" يحكم...بالتأكيد سيفشل في مصر
لان الفساد انتشر و للاسف الدعوة الي الاضراب في رأيي هي دعوة فاسدة سلبية

لماذا لا يكون هناك دعوة ايجابية ؟ لماذا ايها الشباب الغاضب الثائر
لا تتجمعوا في شارعكم و تنظفوه...
يا من تنادي برفع علم مصر في كل بيت
و هذا شيء ايجابي جميل....لماذا لا تتجمع
مع شباب العمارة التي تقطنون بها و نظفوا مدخلها....و جزء من الشارع...
اليس هذا عنلا ايجابيا و تثاب عليه من
الله...لان اماطة الاذي عن الطريق من شعب الايمان...

لماذا لا نحول رفضنا و غضبنا الي طاقة ايجابية بدلا من ان نهدرها سلبا...؟

و اقولها بصدق....ان وراء هذه الدعوات
جهات محدده لها اهداف محددة و هي تستغل
طاقة الشباب و فعاليتهم لمثل هذه الامور.....انتبهوا يا شباب...

لك مني خالص التحية و التقدير...و شكرا لانك اوضحتي لنا الاحوال لاننا غير
موجودين بمصر حاليا...

الطائر الحزين said...

الف عافية على بدنك

حسن حنفى said...

عارفه والله في جامعه المنصوره كان فيه شغل ومسيره ....الخ
د
بس تعرفي الللي يجيب احباط ان الطلاب الجامعيين اصلا مش هاممهم اللي بيحصل واقفين يتريقوا معظمهم وكل واحد واقف يهرج وبالنسه للحركه ده يمكن والله الحركه كانت اكتر من كل يوم والامن ساب الناس تدخل الجامعه وتخرج منها بسهوله جداا حتي اللي اساسا مش طلاب جامعيين ؟

micheal said...

مش عارف أقول ايه بعد اللي قلتيه بس أنا فعلا بقيت أحس أن الناس في كل حاجة حافظة ومش فاهمة وبتركب الموجة وخلاص..أنا نزلت الشارع لقيته هو هو بنفس زحمته بغباوته ببابا غنوجه
لا جديد يعني
:(
أنت لخصت وأنجزت يا كبير
تحياتي

فشكووول said...

العمليه مهببه خالص يا آبـــى

انت عددت كذا سبب للاضراب
هى البلد دى ما فيهاش حاجه حلوه خالص
يا خساره يا بلدنا
بلد مهببه بطين

على فكره الرجاله مش بيلبسوا اسود حداد على حد زى الحريم

بس يا رب اللى فى بالى يحصل وانا البس اسود ومهبب بهباب برضه حداد على روحه اللى مش طاهره

وحاعمل زى الحريم

قولى معايا يا اااااا رب
دعوة وليه ساعة مغربيه ..يااااااارب

mera said...

ايه يا جدعان فيه ايه,,,الشعب المصري ده نظام
all or none

دي مجرد شكة دبوس,,دا نظام لو حد قاله بخ هيغمي عليه

ان شالله يا رب شباب ستة ابريل دول يولعوا بخور ويمشوا بيه في الشارع

مفيش حاجة اسمها نجاح ثورة مفيش حاجة اسمها نجاح الغضب

نجاح الغضب في انك تغضب وبس وخلاص

وقلنا مليون مرة

النملة متقدرش تموت فيل لكن تقدر تدخل في ودنه تضايقه وتطلع ميتين امه

ضــى القمــر said...

ابى الجميله

أولا وحشتينى جدا جدا جدا والله

انا مقصرة معاكى جدا من فترة .. لكن والله حبيبتى انا مقصرة مع الكل .. واولهم فى مدونتى نفسها .

بخصوص الأضراب .. انا عن نفسى شايفه انه عمل مش مفيد نهائيا ..
لأن عمر الشعب ما بيعمل حاجه كله مرة واحده .
الأضراب ده يعنى تكاتف من الجميع .. تماسك بالحق ودفاع عنه قدام اى حاجه .
لكن مش معناه ناس تنزل شغلها وناس تانيه متروحش وتتجازى ؟؟
ناس تروح مدارسها وناس تانيه تغيب وتتجازى ؟
ناس تشترى حاجتها وناس تقاطع وتتحمل بقه .

الأضراب يا يكون أضراب عام ويكون عن فهم وتعقل لمداه .. والا مفيش داعى منه خالص.

انا واحده من الناس نسيت اصلا 6 ابريل .. لأننا شعب اتعود انه يكون صوت وبس .. لكن فعل مستحييييل

علشان كده عمرنا ما هنتغير للأسف .

شكرا لكِ يا قمرة .

طرحتى الموضوع بمنتهى الرووعه

NIDAAL .R said...

هااااااااااااي عليك يا كولومبوس

بص ياريس

انا رأيي أن الإضراب فشل ونجح فى نفس الوقت
فشل على الصعيد والأستجابة الشعبية
لكنه حقق مكاسب سياسية جامدة أوى
وأهمها
مشاركة الأخوان الرمزية .. ولو حتى ببيان طلعوه
ومشاركة طلاب الأخوان فى الإضراب فى الجامعة .

ومافيش حاجة بتيجى من مرة واحدة ولا أتنين
و الفشل اساس النجاح

بس أعتقد ان إستراتيجية الشباب يجب تغييرها في الفنرة القادمة ... فيه حاجات كتير عايزة تتغير

وشكراً لكل من ساهم فى الأضراب بأى شكل من الأشكال حتى لو جزئي .

بس مش عارف ليه يا آآآبى كنت حاسس أنى ماشى فى ماكيت ..كبير .. لفيلم سينمائي

يا تري حسيتى الأحساس ده ولا لأ ؟؟؟

على عبدالله said...

امسك
مشنشورات واضرابات
دا هو دا الارهاب بعينه

بلاغ رقم 000 الى السيد مدير امن الدولة
تم العثور على منشورات فى مدونة الارهابى ابى هانم
وبمعانوة ومساندة وتحريض من الارهابى مجداوية هانم
يتضح من هذه المنشورات وهى تنم على النية المبيتة لتخريب البلد

:))

thunder said...

معرفش لو الكلام التانى موجود ارفعية معرفش النت رخام وشكلة موصلش ولا اية المهم كنت بقولك فى المجمل يعنى انا معاكى فى ان اليوم كان فى متناقضات بصورة واضح لكن انا وقفت على جملة انى محطش ايدى فى بق الاسد واقول قضاء ربنا لان الاسد اتعود ديما نتفرج عليه من بعيد لكن امته نقرب منه وكنت رفعت الكلمات دى ومعرفش اية علاقتها بى الموضوع بس فى فى دماغى نحل بيقولى ارفعها فى الكومنت


.................

انا شاعر ان الحر اهو جاى والبرد معاه
وان يوم الأحد هيبقة تلات ويوم الجمعة احسن ننساه
هو دا حالى فى بلدى
اقولك تانى ولا فهمت
بلدنا جميله وعيونها الله
وكل سمكها ياابنى حيتان
اقولك تانى ولا فهمت
مصر دى بلدى
نيلها ترابها وكل بيوتها حتى هواها كله جميل
انما لما تحب تعيش جواه لازم تسكن جوى شقوقها إما هتمشى جامب الحيط
اقولك تانى ولا فهمت
مصر دى ناس ولا مساكن ولا شوارع
لما تحب وتكرة فيها مين بظبط هتبكى علية
انا عن نفسى هاخد نفسى واعيش فى الحيط
اصل اسودها ايدها طويلة ممكن تفعص واحد زايى
وانا عن نفسى هقولك ياابنى انت فهمت ولا عبيط
شئ مش فاهمة بس بحب اعيش جواها
واسكن نيلها واطير فى فضاها
اصل بلدنا حلوة جميلة
تعرف ياابنى عمرك يوم مابتسمع فيها اى رنين
انت فهمنى ولا عبيط
صوت ممنوع وكلام مرفوع هى بلدنا
حتى الجوع علمنا نخاف ونكش
ولما يمر اسدها العالى لازم كله يخاف ويكش اصله بيا كل عيش من الفرن
واحنا ياعالم مش لاقينة
انت فهمنى ولا عبيط
حتى الغالى شبل بلدنا وورايثها كمان اتعلم منه
كلام على الفاضى ورج الشعب هيركع دايخ
انت فهمنى ولا عبيط
هى سياسة يمكن والله
بس هقولك
ربنا يستر ومحدش يسمع
وإجرى قوام دلوقتى وشوفلك حيط انت فاهمنى ولا عبيط
شكلك ناوى تضيع فى راحها لانك
واقف تسمع فيها
ما انا قولتلك عمرك يوم ماهتسمع فيها اى رنين
شكلك يا بنى لسة عبيط


.................

دمتِ بكل ماتحبى يا ابى هانم

Asmaa mahaba said...

ههههههههههه سبحان الله دى حاله عامه فى المدونات ولا ايه انا كمان امبارح نزلت اضراب عن الحب
عن مصر ام الدنيا
قال على رائيى اضراب ورا اضراب ولا حد سامعلنا دا لو كلاب بتهوهو كانوا خافوا مننا:))
بصى يا ايبى انا وصلت لقرار فى نفسى البلد دى حكامها مننا مش ممكن احنا كويسين ومطلعين الحكام دى لازم احنا كمان وحشين لازم نبدا نغير نفسنا

Empress appy said...

صباحه يا شباب جميعا
والله مشغوله ومعنديش كتير فى موضوع الاضراب ده لانى قولت راى فيه واحساس الام بيه طبعا
بس اولا استاذى عبد الجليل
انا لو اعرف كده كنت عملت المطب ده من بدرى علشان حضرتك تنورنى لانى سعيده بمعرفتك وتشريفك ليه

وانا معنديش اعتراض على الاضراب فى حد ذاته بس عندى اعتراض فى حاجات كتير هتلاقيها حضرتك فى البوست اللى قبله



كل الناس اللى شاكرت يا جماعه كتر خيرهم فعلا

بس عاوزه اقول لنضال حاجه
ملعون ابو اسراء يا نضال عارفاه
بس انا اول مره اشتم
بس لو البلد دى بقت كلها بالشكل ده انا هسيبها من الصبح
قول لاحمد ماهر متخليش حد يحط رجله على رقبتك ومتمشيش ورا حد
وانا عند كلمتى ليك انى ممكن اقابله واتكلم معاه
واقوله على اللى اتناقشنا فيه بكل وضوح
لانى كمان قعدت مع ناس عاديه جدا ملهومش فى النت وعرفت رايهم اللى كان تقريبا شبه راى اللى فات

موطان مصرى
اقرى البوست الجديد هتلاقى الرد على كلامك

Empress appy said...

حياة
========

بقولك ايه انت شكلك مش مصرى وانا قبل كده منزلتش ليك تعليق علشان محدش يلطش فيك رايح جاى على غلطك فين
يا اخ انت
انا لما حد مش مصرى بيكتب عن بلده وطبيعه الشعب بتاعه مبدخلش لانه ادرى بيه بس ممكن اقول كلمه توجهه الموضوع او افهمه عيوب او مميزات الموضوع
انما اغلط فى حد فدى اسمها قله ادب
ومرضتش انزل تعليقك حفاظا على اللى بيعلقوا عندى لان اغلبيتهم كانوا هيبهدلوك بجد وبالذوق
برضه جاى تانى تنتقد وتقول كلام مش كويس
طيب اعمل فيك ايه بقى انا يعنى مش عيب كده
وعلى فكره حتى لو انت مصرى ميصحش تقول الكلام ده
لان المفروض تورينا كراماتك يعنى فى مصريتك وتورينا بتعمل ايه
فى النهايه سواء مصرى او غير مصرى
على راى صديقى
خليك فى بوزك لما نعوذك يا اخ ولو مش فاهم اسال حد يفهمك
شالوم يا اخينا

Empress appy said...

مراكبى
========
انا خايفه منك انت اللى هتحبسنى علشان بتاخد نيتى بالسوء دايما عااااااااااا

Empress appy said...

انا بجد برد عليكم بسرعه كتير معلش غصم عنى يعنى مش بايدى
ميرسى لكل الناس اللى متابعنى

NIDAAL .R said...

هو حد جاب سيرة أسراء أساساً يا عم كولومبوس أنت
؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
واحمد حد رقبته تحت رجل مين ؟
!!!!!!!!!!!!!!!!

Empress appy said...

هههههههههههههه ماشى يا نضال افهمك
اسراء بدل ما اكتب فيها بوست على ظهورها وكلامه الكيتش اللى شبها فى العاشره قولت اعمل اسقاط
احمد هو مش حط رقبته بس ميقبلش ضغوط ولازم يحط فى باله ان المعارضع هبله فهت

Share |