عباس وبتنجان ودحلان وشارون ستون

محضر اجتماع عباس ودحلان وشارون


القدومي اتهم عباس ودحلان بالتواطؤ في اغتيال عرفات (رويترز-أرشيف)

فيما يلي محضر للاجتماع السري لمحمود عباس ومحمد دحلان مع رئيس الوزراء الإسرائيلي السابق أرييل شارون وضباط من الاستخبارات الأميركية، والذي وزعه أمين سر اللجنة المركزية العليا لحركة التحرير الوطني الفلسطيني فاروق القدومي، وقال إن الرئيس الراحل ياسر عرفات أودعه لديه قبل وفاته، وتم التخطيط فيه لاغتيال عرفات وقيادات أخرى من فصائل المقاومة الفلسطينية.
نص المحضر
شارون: كنت مصرا على هذا الإجتماع قبل القمة حتى نستكمل كل الأمور الأمنية، ونضع النقاط على الحروف، لكي لا نواجه التباسات وتأويلات في المستقبل.
دحلان: لو لم تطلبوا هذا الاجتماع لطلبته أنا.
شارون: بداية يجب العمل على قتل كل القادة العسكريين والسياسيين لـ "حماس" والجهاد وكتائب الأقصى والجبهة الشعبية حتى نحدث حالة من الفوضى في صفوفهم تمكنكم من الإنقضاض عليهم بسهولة.
أبو مازن: بهذه الطريقة حتما سنفشل، ولن نتمكن من القضاء عليهم أو مواجهتهم.
شارون: اذا ما هو مخططكم..؟؟؟
دحلان: قلنا لكم مخططنا وابلغناكم إياه، وللأميركان مكتوبا. يجب أولا أن نكون هناك فترة هدوء حتى نتمكن خلالها من اكمال اطباقنا على كل الأجهزة الأمنية وكل المؤسسات.
شارون: ما دام عرفات قابع لكم في المقاطعة في رام الله فإنكم ستفشلون حتما. فهذا الثعلب سيفاجئكم مثلما فعل معكم سابقا، لأنه يعرف كل ما تنوون عمله، وسيعمل على افشالكم واعاقتكم حتما. وقد كان يجاهر مثلما كان يقول الشارع عنكم أنه يستخدمكم للمرحلة القذرة.
دحلان: سنرى من يستغل الآخر.
شارون: يجب أن تكون الخطوة الأولى هي قتل عرفات مسموما، فأنا لا أريد ابعاده إلا اذا كان هناك ضمانات من الدولة المعنية أن تضعه في الإقامة الجبرية، وإلا فإن عرفات سيعود ليعيش في الطائرة.
أبو مازن: إن مات عرفات قبل أن نتمكن من السيطرة على الأرض، وعلى كل المؤسسات، وعلى حركة "فتح"، وكتائب الأقصى، فإننا قد نواجه مصاعب كبيرة.
شارون: على العكس تماما، فلن تسيطروا على شىء وعرفات حي.
أبو مازن: الخطة أن نمرر كل شيء من خلال عرفات، وهذا أنجح لنا ولكم. وفي مرحلة الإصطدام مع التنظيمات الفلسطينية، وتصفية قادتها، وكوادرها، فإن هذه الأمور سيتحمل تبعاتها عرفات نفسه. ولن يقول للناس إن هذا فعل أبو مازن، بل فعل رئيس السلطة. فأنا أعرف عرفات جيدا. لن يقبل أن يكون على الهامش، بل يجب أن يكون هو القائد، وإن فقد كل الخيارات، ولم يكن امامه إلا الحرب الأهلية، فإنه أيضا يحبذ أن يكون القائد.
شارون: كنتم تقولون قبل كامب ديفيد أن عرفات آخر من يعلم وتفاجأ باراك وكلينتون وتينت بأنه حر بمن يضم، ويبدو أنكم لا تتعلموا من الماضي.
دحلان: نحن الآن قمنا بتشكيل جهاز خليط من الشرطة والأمن الوقائي، وتجاوز عدده 1800 شخص. وهذا الخليط حتى نتمكن من استيعاب من تم تزكيته من قبلكم على أساس أن كل طرف من الشرطة أو الأمن الوقائي يعتقد أن الملحقين من الجهاز الآخر، ونستطيع أن نزيد عما نريد. ونحن الآن نضع كافة الضباط في كل الأجهزة أمام خيارات صعبة، وسنضيق عليهم بكل الوسائل حتى يتبعونا، وسنعمل على عزل كل الضباط الذين يكونون عقبة امامنا. ونحن لن ننتظر. لقد بدأنا بالعمل بكثافة، ووضعنا أخطر الأشخاص من "حماس" والجهاد وكتائب الأقصى تحت المراقبة، حيث لو طلبت الآن منى أخطر خمسة اشخاص، فإني أستطيع أن أحدد لكم اماكنهم بدقة، وهذا يمهد لردكم السريع على أي عمل يقومون به ضدكم. ونعمل الآن على اختراق صفوف التنظيمات الفلسطينية، بقوة حتى نتمكن في المراحل القادمة من تفكيكهم وتصفيتهم.
شارون: ستجدني داعما لك من الجو في الأهداف التي تصعب عليكم. ولكني أخشى أن يكون عرفات اخترقكم، وسرب خطتكم لـ "حماس" والجهاد والآخرين.
دحلان: هذا الجهاز لا علاقة لعرفات به لا من قريب أو بعيد، باسثناء رواتب الملحقين من الجهازين من خلال وزارة المالية (سلام فياض كان زير المالية في حكومة أحمد قريع في ذلك الوقت/ المحرر). وقد اقتطعنا للجهاز ميزانية خاصة من أجل تغطية كافة النفقات، وعرفات يفقد السيطرة، ولن نفارقه في هذه المرحلة.
شارون: يجب أن نسهل عليكم تصفية قادة "حماس" من خلال افتعال ازمة من البداية حتى نتمكن من قتل كل القادة العسكرييين والسياسيين، وبذلك نمهد لكم الطريق للسيطرة على الأرض.
أبو مازن: بهذه الطريقة سنفشل تماما، وسنعجز عن تنفيذ أي شيء من المخطط. بل إن الوضع سيتفجر دون أي سيطرة عليه.
الوفد الأميركي: نرى أن مخطط دحلان جيد، ويجب أن يترك لهم فترة هدوء من أجل السيطرة الكاملة، وعليكم أن تنسجوا لهم من بعض المناطق لتتولى الأمن فيها الشرطة الفلسطينية. فإن حدثت أي عملية عدتم واحتللتم تللك المنطقة بقسوة، حتى يشعر الناس أن هؤلاء كارثة عليهم، وأنهم الذين يجبرون الجيش الإسرائيلي على العودة من المناطق التي خرج منها.
شارون: أبو مازن نفسه كان ينصحنا بأن لا ننسحب قبل تصفية البنية التحتية للإرهاب، وأن لا نكافئه.
أبو مازن: نعم نصحتكم بذلك ولكنكم لم تنجحوا بذلك حتى الآن. وكنت أعتقد أنكم ستنجحون بهذا الأمر سريعا.
دحلان: عوامل النجاح أصبحت بأيدينا، وعرفات أصبح يفقد سيطرته على الأمور شيئا فشينا, وأصبحنا نسيطر على المؤسسات أكثر من السابق عدا عن القوة الأمنية المشتركة من الأمن الوقائي والشرطة، وهي بقيادة العقيد حمدي الريفي. وأنتم تعرفونه جيدا، وقد ارسلنا لكم كل الوثائق حول تلك المواضيع بالتفصيل. وإن المهم أن هذه القوة لا تخضع لعرفات، ولا تقبل منه أي أمر، وسنبدأ عملنا في النصف الشمالي من قطاع غزة كبداية، أما بالنسبة لكتائب الأقصى فقريبا ستصبح كالكتاب المفتوح امامنا. ولقد وضعنا خطة ليكون لهم قائد واحد وسيصفي كل من يعيقنا.
شارون: أنا اوافق على هذا المخطط. وحتى ينجح بسرعة ولا يأخد زمنا طويلا، يجب قتل أهم القيادات السياسية إلي جانب القيادات العسكرية، مثل الرنتيسي وعبد الله الشامي والزهار وأبو شنب وهنية والمجدلاوي ومحمد الهندي ونافذ عزام.
أبو مازن: هذا سيفجر الوضع، وسيفقدنا السيطرة على كل الأمور. يجب بداية أن نعمل من خلال الهدنة حتى نتمكن من السيطرة على الأرض، وهذا أنجح لكم ولنا.
دحلان: بلا شك لا بد من مساعدتكم ميدانيا لنا، فأنا مع قتل الرنتيسي وعبد الله الشامي لأن هؤلاء إن قتلوا فسيحدث ارباك وفراغ كبير في صفوف "حماس" والجهاد الاسلامي، لأن هؤلاء هم القادة الفعليين.
شارون: الآن بدأت تستوعب يا دحلان.
دحلان: لكن ليس الآن. ولا بد من الإنسحاب لنا من اجزاء كبيرة من غزة حتى تكون لنا الحجة الكبيرة، وأمام الناس. وعندما تخرق "حماس" والجهاد الاسلامي الهدنة، تقوموا بقتلهم.
شارون: وإذا لم يخرقوا الهدنة، ستتركونهم ينظموا ويجهزوا عمليات ضدنا لنتفاجأ أن هذه الهدنة كانت تعمل ضدنا..؟
دحلان: هم لن يصبروا على الهدنة حينما تصبح تنظيماتهم تتفكك، وعندها سيقدمون على خرق الهدنة، وبعدها تكون الفرصة بالإنقضاض عليه، ثم البركة فيك يا شارون.
الوفد الأميركي: هذا حل منطقي وعقلاني.
شارون: أنا لن انسى عندما كنتم تقولون لحزب العمل، وحتى لنا، أنكم مسيطرون على كل شيء، وتبين لنا عكس ذلك. دعوني أمهد الطريق بطريقتي الخاصة.
أبو مازن: البند الأول في خارطة الطريق ينص على أنكم تقدمون خطوات داعمة لنا في مكافحة الإرهاب، ونحن نرى أن أكبر دعم لنا أن تسلموننا جزءا من القطاع حتى نتمكن من بسط السيطرة عليه. وقلنا لكم أننا لن نسمح لسلطة غير السلطة أن تكون موجوده على الأرض.
شارون: قلنا لكم أكثر من مرة أن الخطوات الداعمة تعني أن ندعمكم في محاربة الإرهاب.. أي بالطائرات والدبابات
أبو مازن: هذا لا يكون دعما لنا

الموضوع نقلا عن الجزيره نت اللينك اهو علشان محدش يستغرب
انا مش مستغربه من اللى بيحصل اعتقد ان الجزيرة مش هتكدب بشان اللناس اللى تبعها يعنى ولا انتم ايه رايكم علشان اللى كانوا بيقولا حماس وحماس


ملحوسه :- معتقدش ليه تعليق على الكلام اللى فوق ده هو مفسر نفسه وبس
ملحوسه كمان انا فعلا مشغوله وبدخل البلوج بالعافيه وتخاطيف محش يزعل منى شويه وهرجع تانى ومش عارفه ارد على كومنتات حد بجد

يالا العواف عليكم


حكمة الامبراطورة

اتلم ابو كرش على ابو ريحه وحشه على كلاب الشوارع وفضيحتهم بكره تبقى بجلاجل
.

43 اخبط وقول رايك:

رئيس جمهوريه نفسى said...

عادي جدا غير مستغرب ولا في اى حاجة جديدة وحيطلع ينفي ويطلع يأكد وزيه زي اسرار كتير في تاريخ الامة العربية محدش حيعرف اية اللى بيحصل في التاريخ تحت شعار اللى فات مات وتطبيقا لرائعة عمرو دياب وبلاش نتكلم في الماضي

adel said...

ألتعليق الوحيد علي الكلام
لا تعليق

ناس زي دول نتوقع منهم اي حاجة

أبو كريم said...

عائدون
أحمد مطر
***************
هرم الناس و كانوا يرضعون

عندما غنى المغني

عائدون

يا فلسطين و مازال المغني يتغنى

و ملايين اللحون

في فضاء الجرح تفنى

و اليتامى من يتامى يولدون

يا فلسطين و أرباب النضال المدمنون

سائهم ما يشهدون

فمضو يستنكرون

و يخوضون النضالات

على هز القناني

و على هز البطون

عائدون

و لقد عاد الأسى للمرة الألف

فلا عدنا

و لا هم يحزنون




حسبنا الله ونعم الوكيل

أبو كريم said...

عائدون
أحمد مطر
**************
هرم الناس و كانوا يرضعون
عندما قال المغني
عائدون
يا فلسطين و مازال المغني يتغنى
و ملايين اللحون
في فضاء الجرح تفنى
و اليتامى من يتامى يولدون
يا فلسطين و أرباب النضال المدمنون
سائهم ما يشهدون
فمضو يستنكرون
و يخوضون النضالات
على هز القناني
و على هز البطون
عائدون
و لقد عاد الأسى للمرة الألف
فلا عدنا
و لا هم يحزنون


حسبنا الله ونعم الوكيل

مواطن مصري said...

سواء فتح او حماس كلهم اورزجية خلو القضية قضيتين و البلد بلدين

و الشعب شعبين بين فتح و حماس كلهم حرامية و بيتاجرو بدم الشعب الغلبان

بدراوى said...

لا تعليق
كلهم خونة
و الغريبة دلوقتى كله بيقول حماس بتضيع قضية فلسطين

حماس معذورة كثير
بجد


طب لا ذكر فى المحضر لاغتيال احمد ياسين
؟!

mido said...

مواطن مصرى

عارف انا بحب اقرا تعليقاتك عشان

استمتع بالتعليقات العجيبة اللى بتكتبها

مش عايز تصدق الا اللى فى دماغك و بس

و مش عايز تصدق ان الحاجة اللى اللى كل الناس اجمعت عليها فى حركة حماس

هى النزاهة و الشرف


لكن انت بتقول حرامية

lol

www.tadwina.com said...

مرحبا
لقد اثارت مدونتك "Appy" اعجاب كل العاملين في تدوينة دوت كوم خصوصا هذه التدوينة حيث امتازت [اسلوب أدبي بالغ وبعد اضافة مدونتك إلى تدوينة دوت كوم ورأينا مدى اقبال القراء على قراءة مدونتك لذا نرجو التكرم بوضع البانر الخاص بتدوينة دوت كوم على الصفحة الرئيسية لمدونتكم الغراء مما يسمح لكثيرين من مختلف العالم العربي بالاطلاع على تدويناتك المستحدثة ويسمح لكثيرين ايضا بالاطلاع وتصفح موقعنا " تدوينة - بيت المدونات العربية".

يمكنك متابعة مدونتك على الرابط التالى:
http://www.tadwina.com/feed/434
شاكرين حسن تعاونك معنا
فريق عمل تدوينة دون كوم

قلم رصاص said...

محدش من الناس دي كلها فارقه معاه القضية ولا البلد

الله يرحم اللي ماتوا

عرفات واحمد يس والناس اللي كانت بجد
شايله هموم وطن

بس اسكتي يا أبي

الحكمة المرة دي تموت من الضوحك
ههههههههههههههههههههههه

مهندس مصري said...

و أهو أبو مازن الخاين بقى الرئيس
علشان تبقى الخيانة على أعلى مستوى

ربنا يكون في عون حماس و فصائل المقاومة كلها

جنّي said...

السلام عليكم

جزاكي الله خيرا على نشر هذا الحوار والذي نقله واحد منهم وهو فاروق القدومي فهو ليس من حماس ولا الجهاد ولا المقاومة الحرة الشريفة .. وهذا ما قلناه وحذرنا منه من هاجموا حماس واتهموها باتهامات باطلة .. وستثبت الايام فساد عباس البهائي وعلاقته بالحزب الواطي الفاسد والبرئ منه كل المصريون ..

شكرا يا ابي بس انت زعلانة ولا حاجة من جني .. علشان نعتذر لو فيه حاجة ..

سلام

لورنس العرب said...

ليا رأي في الموضوع ده الناس بتزعل منه الحقيقه
لكن اقولك على حاجه
كوني على ثقه انه لو كان هناك ممن يعمل لوجه الله عز وجل داخل الشعب الفلسطيني لنصره الله
ولكن الحال الموجود في الوقت الحالي يؤكد ان الكل يعمل لمصلحة نفسه

Nostor Azzuro said...

لا تعليق

مواطن مصري said...

فعلا يا قلم رصاصا ايام مروان البرغوثي لما كان حر و الشيخ ياسين و ياسر عرفات الناس كانت متحدة و بتناضل من اجل وطن واحد و قضية واحدة

مواطن مصري said...

هوا لية مفيش اتخبار عن مروان البرغوثي؟

assafo anaroze said...

appy
يسعد مساك
لو جبت حد مابيفهم ابدا مش حيشك ان ابو مازن و الناس تبعوا عملة للكيان الصهيوني و امثال هؤلاء الى مزبلة التاريخ دائما و لن يبقى الا صوت الاحرار
مودتي

سبهللة said...

حسبى الله ونعم الوكيل
لا تعليق
=========
احلة حاجة انك رجعنى صورتك القديمة
ان شاء الله تفضى وترجعى تتنططى فى المدونات براحتك
سلام

Appy said...

رئيس جمهوريه نفسى
=================

ايوه اللى يدخل فى مش عارفه فين يتعور صح كده يا محمود





عادل
=========
اصل فيه ناس مش عاوزه تصدق لسه

Appy said...

ابو كريم
==========
ميرسى يا فندم ونورت







مواطن مصرى
==============
انا هشوف لك دكتور اسرائيلى يطلع شبح الناس دى من جسمك وعقلك
ربنا يهدى يا رب

Appy said...

بدراوى
=========

حماس هتعمل ايه عليها ضغط ووسطها خونه وحواليها كلاب مسعورة
وكله بيقول يالا مصلحتى






ميدو
=====
انا هديلك جايزه اوبل فيكترا لو لقيت دكتور شاطر يعالجه

Appy said...

قلم رصاص
===========

مين قال ان اللى عايشين مش شايلين همها احنا مش عارفين انا ولا انت ولا غيرنا قابلناهم هى مجرد اجتهادات مننا وتخمينات
وانا ورايا الا انتم ههريكوا حقن قصدى حكم









مهندس مصرى
==============
لا يا راجل ده مش خاين ده واطى وزباله بس

Appy said...

جنى
=======
انا مكنتش عارفه مين اللى سرب الاجتماع
بس الاقوى ان الجزيرة اللى نشراه علشان ميطلعوش علينا الكلاب يقولك ده مزور بس
ما الجزيره حبيبتهم يكدبوها بقى
والله ابدا هزعل ليه بس مشغوله يا جنى وبلف فى المدونات على السريع






لورانس
==========
اكيد يا معتز فيهم كتير وفيهم الخاين بس اتفرج على اللى الناس بتقول لا دى حماس برضه مفتريه

Appy said...

Nostor Azzuro
===============
منور يا فندم من غير تعليق









مواطن مصرى
=============
يا ابنى ضغطى منخفض انا هتغيظ فيه ليه يعنى من بعد دول فيش حد تانى كويس
ربنا يسامحك
لا مفيش اخبار لو عرفت هقولك على طول

Appy said...

assafo anaroze
=============
لا طبعا فيه ناس بتشك وبتشكك فى ده كتير ربنا ما يوقعك فيهم







سبهلله
==========
حبيبى لا بلاش اتنطط اصل رجلى وجعانى منور يا قمر تانى

شمس النهار said...

الكلام ده بجد والا اي هبل

لما شفته في الجزيره
حسيت اني عايزه ارجع

لورنس العرب said...

صدقيني لا يوجد حاليا من يريد حل القضيه
يوجد الآن مصالح وتنازع على السلطه
ونحن العرب ساهمنا في هذا الانقسام باعتبار اننا قمنا بتصنيف أناس على انهم خونه وآخرين انبياء لا يخطئون
وعلى هذا الاساس صار فريقين في البلاد العربيه وكأننا بنشجع كرة قدم
اكثر شيء مضحك ان مصر ماسكه الملف من ناحيتين
ناحيه بين اليهود وفلسطين والملف الآخر بين فتح وحماس!!

هندسة وصفية said...

هو في كدة

لورنس العرب said...

من ساعخ فقط قرأت لكاره مصر الأول -عبد الباريء عطوان- مقالا يتطاول فيه على مصر كعادته
وطبعا هو فلسطيني ورئيس تحرير جريدة القدس العربي
تخيلي ترك كل شيء بيحدث في فلسطين ومركز على حاجتين
الأولى هي عبور سفن حربية يهودية لقناة السويس وكأننا يمكن ان نقول لهم ممنوع المرور او هو عاوزنا نقول لهم ممنوع المرور عشان تحصل مصيبه ويقف هو يتفرج علينا
الثانيه : ان مصر وسيط غير موثوق فيه بين فتح وحماس
وبما ان البيه فلسطيني- ليته وجه مقاله واحده لصالح الشعب الفلسطيني المنقسم على نفسه والذي سيضيع القضيه الفلسطينيه
لكنه ساب كل حاجه ومركز معانا احنا وبس
ده نموذج من اللي العرب بيسموه الرجل الشريف
هو شريف في نظرهم فقط لأنه بيهجم علينا يا آبي
يا ريت تدخلي موقع جريدة القدس العربي وتشوفي تعليقات القراء على مقالاته
وللعلم- معظم التعليقات من دول المغرب العربي

همس الاحباب said...

حسبنا الله ونعم الوكبل
مع الاسف ده واقع مرير بنشاهده كل يوم على ارض الواقع

tarek momen said...

طيب هل تعتقدي انه ممكن يجي يوم و نشوف محاضر اجتماعات سبقت يوم 6 اكتوبر يوم اغتيل الرئيس وسط حرسه و جيشه؟؟؟؟؟؟؟

مجداوية said...

السلام عليكم
آبي الصحاح

عندي تعليق ورجاء
أقول الرجاء الأول
تغيري خلفية البلوج عشان جابتلي عمى حيسي وأنا عندي اصلاً عشى ليلي فعملوا كوكتيل حوَل ملوش حل أنا طبعا استحملت أكتر من مرة على أساس ده بلوجك وانتي حرة في اختيار الشكل اللي يعجبك بس ده رجاء وساعدي أمك العاجزة يا سكينة

التعليق بقى فيه سؤال
التقرير ده طلع دلوقت بالذات ليه ؟؟؟

قلشوا القدومي ده في حاجة بينتقم من حد يعني ؟ ولا ضميره صحى فجأة ولا ايه بالظبط ليه استنى كل المدة دي ؟

وبعدين احنا اتعودنا من أيام شبكة الدعارة اللي ظبطوها في مصر في السبعينات وكان أبطالها وزراء وفنانات مشهورات و لحد دلوقت إن الفضيحة بتعلي شعبية المفضوح وبتثبت أقدامه أكتر في مكانه ويمكن كمان يترقى فكده عباس ودحلان رجليهم حتثبت أكتر وحيطلع المغرضين اللي فضحوهم هم اللي عايزين الحرق وعملاء

وعندك فاروق حسني مثال صغنن يا حيفضل وزير لحد ما نموت احنا يا حيترقى

ليه كده بس يا جزيرة

يا مراكبي said...

بغض النظر عن مدى صحة هذا الكلام من عدمه (وكلاهما احتمال قائم) الا أن الواقع الفلسطيني بالفعل كذلك على مستوى القيادات المتناحرة .. وهو ما يدل على أنه لا يوجد منهم من يحمل مصلحة الوطن في قلبه بل كلها أغراض شخصية للأسف

الحوار بالفعل مقزز جدا وحبط جدا

elsha3er said...

السلام عليكم

والله حسبنا الله ونعم الوكيل

بصوا كدة والله لابس لبس باشا مش لبس راجل مناضل كل مليم بيناضل بيه عميل والله


تحياتى


احمد الشاعر

Love-Guru said...

ممكن توضحي ايه اللي دخل شارون ستون هنا و ايه وجه الشبه بين آريل شارون الاسرائيلي قبيح الوجه كبير الكرش بشارون ستون الممثلة الامريكية جميلة الوجه و الجسد؟ و ليه مثلا لم تختاري شارون تيت التي بقروا بطنها و هي حامل علي سبيل المجاز في التمني ببقر كرش اريل شارون الكبير ؟

محمد مارو said...

مش عارف اقول ايه
انا لحد الان مستغرب من اللى كنت بسمعه من القدومى و قولت نفى ده كبر و خرف

بس بالمحضر ده مش عارف برضو اقول ايه

و مستغرب
ليه الاستعجال بموته ما كان كده كده هينتهى و هيموت
ده كان فى اخر ايامه

و مستغرب اكتر ازاى كلام زى ده ينكتب و يتوثق
مش قادر استوعب خالص

بس فى الاخر اقول منهم لله

محمد مارو said...

الواحد حقيقى بيكره حاجه اسمها سلطه
تتهم الارف

Appy said...

ِشمس النهار
==============
لا بجد وحقيقى وخاصموا الجزيره بسببه









لورانس
=========
مينفعش تقول مثلا على مصر كلها حراميه يعنى الجمع غلط فيه ناس همهم ده احنا بنتكلم واحنا بعيد يا لورانس مش قريبين منقدرش نجزم بده فهمتنى

Appy said...

هندسه وصفيه
===========
واكتر من كده










لورانس
=========
اللى بيكرهوا مصر كتير والمصريين نفسهم بيطلعوا بره يكرهوا مصر ويلعنوا فيها وينسوا اصولهم انا مش بدافع عن البتاع ده
بس احنا اللى بننقل الصور للعالم

Appy said...

همس الاحباب
=============

ازيك يا ابو همس منور يا حج








طارق
======
التاريخ فى مصر كله مزور مفيش حاجه فيه صح
معتقدش لانه كله مسيطر يعنى كله واكل وحاطط فى بطنه بطيخه محدش اتعشم بحاجه ومطلهاش
فاكيد محدش هيتكلم فهمتنى يا استاذنا

Appy said...

مجداويه
===========
مش محتاجه فقاقه يعنى يا حجه
ومش عاوزه اظلم
ممكن يكون اتعشم بحاجه ومطلهاش
ممكن يكون كان خايف وامن نفسه دلوقتى
المهم مش اه طلع دلوقتى ليه
المهم انه طلع يثبت حاجات كتير
وياكد قذاره المجموعه دى كلها
ويبرا الجزء الكويس اللى فى حماس
فهمتنى ويخرس السنه كتير حماس بالرغم من عيوبها الا انها يكفيها فخرا بجد انها بتحارب وبتحمى ناس
ويا مانتى بنتك تعبانه ومش هتغير حاجه البسى نضاره وخلصينا او لو مضايقكى البسى لينسيز

Appy said...

يا مراكبى
===========
اعتقد فيه حاجات كتير بتؤكد الكلام ده ترتيب الاحداث مثلا
وفعلا فيه ناس كتير جدا ميهماش غير مصلحتها متنساش ان فلسطين بتدخل للكبار دهب كل العالم بيساعدها وهما مانتخين على كده
بس برضه فى المقابل ناس نفسها البلد تبقى كويسه









الشاعر
========
اهلا بيك بس مش باللبس نقدر نحكم هو فيه الكتير الاهم اللى نحكم بيه يا شاعر نورت يا فندم

Appy said...

Love-Guru
==========
هى اولا فانتازيا ضحك استهبال اى حاجه
ثانيا ده واحد لعوب وفى راى شارون ستون برغم من جمالها الا انها لعوب برضه ومختلفتش كتير اوى عنه
بصرف النظر عن الكرش اللى مضايق حضرتك ده








محمد مارو
==========
ايه النور ده يا مارو
الراجل اكيد اتنغز او طلعوه من مولد بلا حمص هو بيقول لسه عنده كتير
هنفترض حسن النيه وضميره اللى كان نايم صحى
الله اعلم يا مارو

Vague said...

السلام عليكم
ازيك يابى هانم .. وايش اخبارك

انا للامانة قريت 3\4 الوثيقة من عندك لاول مرة

ولكن من قبلها وانا متأكد ان قادة فتح خونة بافعالهم و محاربتهم لحماس الحكومة المنتخبة

اتمنى تكونى بخير
سلام