خليك فى بوزك لما نعوزك



صباح الفل على الحلوين
النهارده بقى وبعد غياب دام اربعه اشهر عن قاهرة المعز اللى بقت تكيه ال مبارك اكتب لكم باحاسيس مختلفه تماما عن الشخصيات او الجنسيات الاخرى والجنسيه العربيه
بعد ما وصلت الكويت بعشرين يوم بس قاعدهم فى البيت بقشر بصل وتحولت لانثى العونكبوت اللى بتغسل وتطبخ ومستنيه جوزها بس الى كائن منكوش زهق من القاعده جدا فبدات ابعت السى فى بتاعتى فى اماكن واتعرض عليا شغل والحمد لله
واشتغلت يعنى بعد عشرين يوم من وصولى اشتغلت فى مكان كويس الحمد لله وبوظيفه هايله جدا
معايا فى الشغل واحد زميله ست كبيرة تبلغ من العمر اثنان وستون سنه من سيرلانكا مسلمه اسمها شيرين بس بنقولها شيرودا
بقى فى الست دى انها برغم كبر سنها وان فعلا عندها مشاكل فى رجلها مش بتكل ولا تمل وعلى الرغم من ان ولاد بس برضه عاوزه تصرف على نفسها
تحملت اسره وبيت وزوج كسول مأنتخ وسابت بلدها وجت اشتغلت هنا بقالها اكتر من ثلاثون عاما
شافت كل الويل فى حياتها وجحود كتير من ابنها العايش ووفاه ابن اخر
وعلى الرغم من كل هذا بتعمل فى صمت تام وقويه جدا ومخلصه فى عملها
الاغرب بقى ان شيرودا دلوقتى عايشه مع ابنها اللى كان مهمل فيها ومش بيعرفها غير علشان الفلوس وبس بعد ما جابته الكويت وامنت له شغل عاشت معاه بعد عشر سنين هو وزوجه ابنها
وعلى الرغم من انها حكت ليه انها مش هى اللى اختارت زوجه ابنها
بس الموضوع مش مسبب لها مشكله وهنا مربط الفرس بقى
زوجه ابنها دى بتشتغل من الصبح للساعه اتنين الضهر وترجع من الساعه خمسه الى الساعه احدى عشر وعندها تلات اولاد اه فيه شغاله بتعتنى بيهم
بس العجيبه جدا انى عمرى ما سمعت شيرين بتشتكى من زوجه ابنها ولا عمرها قالت دى عملت ولا سوت
حتى لما بتقول عليها فى موقف فى شغلها بتحكى الموقف كله مش بتاخده بازل بمعنى مش بتسيب اللى مش على هواها وتحكى الوحش عنها وبس
لا بتحكى كله ولما مره لقيتها بتشترى حاجه من الشركه بقولها متنفعش ليكى قالت لزوجه ابنى

هنا بقى ليه واقفه كبيرة

ليه الحموات فى مصر مش كدا يعنى ليه تبقى الوحده بعيده عن حماتها اصلا وملهاش دعوة بيها وحماتها تسيب كلام طويل عريض او مواقف طويله عريضه وتمسك فى كلمه غلط اصلا ومش اتقالت او موقف مش اتعمل
ايه الفرق شيرين دى ست وبنى ادمه والحموات فى مصر نوع تانى مثلا
انا مش ها قول كل الحموات طبعا
انما الاغلبيه العظمى
والانكد بقى والانيل واللى يخلى الواحد يشد فى شعرة
اخوات الازواج يبقوا عاملين زى المنكاش الاهبل اللى بيدور على اى حاجه فى اى وقت لاى مشاكل
يعنى من الاخر احنا فى مصر ولا منا ولا كفايه شرنا فيها ايه لما كل واحد يخليه فى بوزة لما نعوزه يعنى
فيها ايه لما كل واحده تتلهى فى نفسها ولا كل حما تبص ان اللى اتجوزت ابنها دى مأخدتش يعنى ملك انجلترا ولا حاجه دى خدت واحد عادى بنى ادم له اتنين رجلين واتنين عنين واتنين ودان كمان يعنى بيرمى هدومه وبنعملوا له اكل وبنرتب حياته لانه كان معتمد على الحجه فى ترتيب حياته فحضرتك يا حجه بتحملنى مسئوليته كمان نتيجه دلعك ليه حضرتك
لاااااااااا وكله كوم والفكره اللى عندهم ان مراه ابنهم بتقضى على مرتبه
والغريبه ان الناس اصلا مش عارفه مرتب ابنها كام ولا بيروح فين ولا متشطب عليه ازاى
انما يقدروا يرموا كل حاجه على مرات الابن وبس
عمرى ما سمعت شيرين قالت كدا
عمرى ما سمعتها ببساطتها وشغلها وعقليتها دى بتقول دا عمرى ما سمعتها بتعمل ولا بتقول كدا على الرغم ممن انها مش متدينه ولا تعرف فى الاسلام ولا الدين غير انها اسمها مسلم وبس الناس دى فعلا حياتهم كدا بس اخلاقهم كتير كويسه

السؤال بقى الجبار

هى ليه الناس شاغله بالها باللى مبتفهمش فيه
ليه الحموات فاكرين ان مرات الابن دى خدت اللى مش بيتاخد مع ان الرجاله كلهم كربونه واحده مش بيختلفوا غير فى المسمى الوظيفى التعبان اللى هما فيه

ليه اخت الزوج حاشرة مناخيرها فى اللى ملها ش فيه فى النهايه واللى مش بتفهمه وهى هيدور عليها الكأس ومتفتكرش ان حماتها ولا مرات جوزها ها تعملها على انها برنسيسه طيب ما تغيروا من فكركوا بقى
صحيح مهاه عليت الشهادات ا
ليه كل واحد فى مصر مش بيخليه فى بوزه ولا فى حاله ويريح نفسه ويسيب حياه الناس تمشى لوحدها

يالا اللى يجاوب على دا هيكسب معانا ربع جنيه مخروم يصلح بيه امخاخ الناس الغلبان دى علشان فعلا بتصعب عليا

ملحوظه :- اللى هيقرا كلامى ومش هيفهمه يخبط دماغه فى الحيطه واللى هيقراه وياخده على سدرة يبقى بالشفا ان شاء الله وصحه وعافيه

كان معكم ابى هانم كايده العزال انا من يومى


حكمه الامبراطورة

من راقب الناس مات من الفرسه يا خالتشى

21 اخبط وقول رايك:

Ramez said...

أولا مرحبا بيكي في ارض الكويت الحارقة اللاهبة . الميزة في الكويت انك هتتعاملي مع جنسيات كتير وكل واحد ليهم خليفيتة الثقافية المختلفة ودة هيعمل نوع من اثراء الفكر عندك خصوصا لو هتعملي مقارنات ما بين ثقافتهم وثقافة المصريين عموما واللي من خبرتي للاسف اقولك انها مش في صالحنا خالص لاننا وللاسف في العشرين سنة الاخيرة اتعلمنا كل ما هو سئ. علي العموم استمتعي بالحياة في الكويت وبالشغل وبالافنيوز وسيتي سنتر

empress appy said...

Ramez

اهلا اهلا انت كمان هنا عموما انا مستفيده جدا من التعامل معاهم يمكن خلو عندى صبر شويه فى حاجات اتعلمت منهم اعمل الشغل كامل اتعلمت الهدوء بس فعلا ساعات المقارنه مش فى صالحنا وخاصه لما بنعمل مقالب فى بعض ودى اكتر حاجه بتحزنى
انا بحب المارينا مول والافينيوز والمارينا بحكم انها عند بيتى فدا مريح ليه
ميرسى يا فندم ولك المثل بالاستمتاع

Foxology said...

علشان بكل بساطة احنا شعب مخترع وعبقرى ولا يعترف ابدا بحاجة اسمها الخصوصية او التفكير الصح وعلى رأى المثل : لو جابو للمصرى مليون عقل على عقله برضه عقله هو اللى صح

تحياتى

قوس قزح said...

ابقى اقرى البوست ده

http://wahdamafroussa.blogspot.com/2010/04/blog-post.html

أبو حميد said...

أولا أحب أضيف معلومتين
1- إسمها خليه فى كوزك مش بوزك
2- فى اللغة المصرية الأصيلة إخوات الزوج إسمهم عمات

ثانيا اللى بيفرق الشعوب عن بعضها موروثات ثقافية وإجتماعية ده غير التربية
ثالثا جوه البلد الواحدة حتشوفى إختلافات كتيرة يعنى مثلا فى الصعيد شوفى الحما بتعامل مرات إبنها إزاى وهما غالبا عايشين فى بيت واحد (بيت العيلة)
رابعا مين قال إن الرجالة كلهم كربونة واحدة؟ ولو الرجالة كربونة واحدة يبقى الستات كمان كربونة واحدة
خامسا منورة بتدويناتك الجميلة

empress appy said...

فوكس

لا الخصوصية بتيجى عندهم وتنتهى خالص انما تقرب منهم هما لا كأن تعبان قرصهم
سلامى للجميله مراتك







قوسح قزح

انا رايح اهو يا مانتى اجر فى خيبتى

empress appy said...

فوكس

لا الخصوصية بتيجى عندهم وتنتهى خالص انما تقرب منهم هما لا كأن تعبان قرصهم
سلامى للجميله مراتك







قوسح قزح

انا رايح اهو يا مانتى اجر فى خيبتى

empress appy said...

ابو حميد


لا انا معرش كوزك دا خالص الحقيقه انا المثل وصل عندى كدا
ثانيا يااااااااااااي ايه عمات دى انا معنديش غير عمتى اختى بابا وبس انما ايه عمتى اسمها اخت جوزى او انده لها باسمها وبس

اما عن الصعيد فالحقيقه مش عارف ومش عاوزه اعرف فعلا بس يخلوهم فى حالهم جدا علشان يبقى كل واحد فى حاله ولو انى حسه انها نبره سخريه كدا انهم بيعاملوها وحش جدا
عموما انا تعاملى من فوق الهدوم يعنى طشاش طشاش خالص
تعرف لما ماما بتيجى على مرات اخويا فعلا بزعق معاها ودا مش حب فى مرات اخويا ولا حاجه بس زى ما قال فوكس كل واحد له خصوصياته
ثالثا
ايون كلنا كربونه بس نختلف فى حاجات
وميرسى على مجاملتك يا ابو حميد ونورت

empress appy said...

قوس قزح

البوست دا اللى بيفهم انما فيه ناس بعيد عنك بقى ربك يسترها يا قلبى

R-H-S said...

الحماوات الفاتنات
انتي اخدتي جانب واحد ونسيتي الحما اللي من ناحيه الزوجه

دا الجواز دا مواااااااااال اسوس علشان الواحد يتجوز واحد لازم يبص علي امها احسن تطلع عقربه وهكذا الزوجه يعني
دول عيلتين بيتجوزا بعض مش زوج وزوجه بس

بالنسبه لشرويدا صاحبتك دي ست عاقله صراحه اصل العمر فيه ايه علشان تنكد علي نفسهاوالعمليه مش طالبه ان الواحد يخاصم حد
دي صراحه الستات اللي بتفهم
بس مع الاسف ستي مكنتش من النوع دا

تحياتي

Lady E said...

ببساطة لأن الناس في مصر فاضية فبيشغلوا نفسهم باللي ملهمش فيه او يمكن كمان مقهورين فكل مقهور بيحب يقهر الأضعف منه أو اللي فاكر انه اضعف منه

واحدة مفروسة said...

لاقيت فسه فرسة قلت آجي
انتى عارفة انا نفسي بتيجي على الفرسة
وبشمها من على بعد
يا بنتى الناس دول بيدلعوا مرات ابنهم
مش علشان خاطر عيونها
نوووووووووووووو
ده علشان فاهمين و عارفين ان زوجة الابن لما تبقا مبسوطة حتريح ابنهم
يعنى برضهمن الآخر علشان مصلحة ابنها
و من هذا المنطلق بقا بالتعود العلاقة بتكون حلوة

بس خلاص يا ماما
الابناء النهاردة بقوا يقوموا بالمهمة كلها للحموات
بيطخوا ستاتهو
يريحوهم و يرتاحوا
يافرستك يا مفروسة
آبي
ابى استخبي فى درج لما تيجي تتخانقى مع جوزك
ههههههههههههههه
وحشتينا و تحياتي

Fatma said...

هههههههههههههه لسه زي مانتي يا رحاب الغربة ماغيرتكيش :) وحشتينا والله ربنا يسعدك ويبعد عنك العين والناس الوحشة ..انا جيت اتطمن واسلم عليكي عشان وحشتيني بجد :)

الفقيرة إلى الله أم البنات said...

آبى
احنا فى مصر بنكيل بمكياليين
او بمكاييل كثيرة
وكمان كل شئ عندنا بيخضع للمزاج
بس من الآخر ده موروث ثقافى وشعبنى ان الحماة تنحشر وتنغضص عيشة الزوجين
بس لما الام تنحشر اهى حاسه ان البنت دى او الولد ده خطفوا عياله :انهم عصابه لخطف الاطفال

لكن اللى هيجننى اخوات الزوج ايه اللى بيحشرهم؟
تحب ان اخت جوزها تدس مناخيرها فى حلة الاكل بتعتها
من الآخر يابنتى والله انا العرب اعجب العجب
بس فينا ناس طييبن كتير مش بيتحشروا

علشان ماتو

رحــــيـل said...

لاننا شعب حشرى بطبعه ومافيش اى خصوصية
وكمان عندنا فى الغالب لاناس فاضية مافش عندها حاجة تشغلها غير سيرة الناس وحياتهم
وبينصبوا نفسهم اله للحكم على خلق الله

فتاه من الصعيد said...

ههههههههههه

هما المصريين كده .... بيحشروا مناخيرهم في كل شيء

ده تراث اصيل

تحياتي

اسكندراني اوي said...

للاسف الام بتعتبر زوجة الابن عدوه ليها وش كده
حكايات كتير بتتقال وحاجات كتير شفناها وعاصرناها وعايشناها
والله كل ده بيضر مش بينفع

اما بقى اخت الزوج فحدثي ولا حرج

ومن ناحيه تانيه برضه ام الزوجه واخده على نفسها عهد انا تعكنن على الزوج حياته بما انها حماته

عارفه انا حبعت البوست بتاعك ده لاسره شباب صغير لسه في اول حياته متغريين ومش كفايه قرف الغربه
لا لا لا
لازم امه تعكنن على البت ليل ونهار بحاجات تفرس
حبعتلهم البوست ده ويمكن لما يجاوبوا على الاسئله اللي فيه ربنا يهديلهم الحال

Empress appy said...

اسكندرانى اوى


انا موافقه ويا ريت يبقى سبب فى تصليح حال الناس




مفروستى

استخبى ليه يا حبيبتى انا فى الدور الخامس اقوله طير انت يطير على طول

Empress appy said...

فاطمه

ربنا يخليكى يا نونو انتى كمان والله يا برنسيه









ليدى

الفاضى يجيب بصل ويقشره يا امى

Empress appy said...

ام البنات


حبيبتى كل الناس عندها مسئوليا بس بتحاول تهرب منها فى الاخر












فتاه من الصعيد

الفراغ العاتيشفى وحش يا اوختى وحشانى يا بنوته

Shaimaa said...

ابى..
والله كلامك ده فى الجون...
أقولك ليه يا ابى الحماة مبتريحش نفسها وخصوصا بتوع الأيام دى... عشان بتيهيألها ان البنت اللى جت تتجوز ابنها دى هتاخده منها ومن حضنها ... وده "ابنها يعنى" من ممتلكتها... يعنى هيه تحمل وتولد وتربى وتكبر وتيجى واحدة تاخده على الجاهز..

متعرفش انها هيه نفسها أخدت واحد على الجاهز من أمه وأبوه بعد كدة اللى هوه بقه أبو ولادها.... لأ...
المصيبة انها بتعاملها انها عدوتها متعرفيش ليه... وأى حاجة ممكن تعدى وميتوقفش عندها ..هيه تقف عندها وتعمل منها جبل...

أخت الزوج بقها ... بتتعامل انها صاحبة ملك... آه... مش أخوها فى ايده العصمة..وهوه اللى بيصرف.... وهوه اللى هيجيب الشقة.... دى بقه ألعن وأضل من الحماة..دى يتفاتلها بلاد... متعرفيش بتغير وبتموت من مراة أخوها ليه.... بالرغم انها ممكن تكون عايشة نفس المأساة مع حماتها وأخت جوزها.... بس تقولى ايه بقه...

من ناحية بقه "كل واحد يخليه فى بوزوه لما نعوزه" ...مش هتلاقى الصنف ده فى مصر دلوقتى خالص... مش بس من ناحية الحماة وأخت الزوج ... لأ... ده كل الناس بتتدخل فى كل وأى حاجة تخص أى حد فى الحياة ..... من الآخر بتلاقى باراشوت نازل على حياتك من كل ناحية مبتبقيش عارفة تعملى ايه

دمتى بخير