عندما يقف الابداع


يقف الابداع بين كل الاطراف عندما يثق الشخص من قدرته على ادارة الامور والحياه يقف ابداع المراه عندما يتحكم فيها الرجل يقف ابداع الرجل للمراه عندما يظن انه تملكها تقف كل الابداعات عندما لا تجد الحياه المحيطه لك تساعدك على هذا
ندخل فى الموضوع بقى الكلام اللى فوق دا ملوش اي علاقه باى حاجه خالص فى الدنيا بس هو كان فى بالى وقولت ارجعه فى المدونه وخلاص ومحدش يتفذلك ويحاول يفسره لانه مش هيفهم ولا هيعرف وهنضطر نصرف له كوبايتين نسكافيه وواحد شيشه عنب واتنين شاي وبرضه محدش هيفهم حاجه بس السؤال اللى بجد وعاوزه اجابته منكم كل واحد يقول من غير تحوير ولا حوارات ولا فلفسه ولا افتكاسات

امتى اخر مره عملت حاجه مبتكره او ابدعت فى حاجه؟ ولو حصل ايه هى الحاجه دي؟ ولو طلعت واتوجدت ايه المقاومات اللى ساعدت على كدا؟ ملحوظه المقاومات ممنوع ذكر الشاي والقهوه والسجاير والشيشه :पपप
بس جاوبوا بقى وهتناقش معاكوا بما انى اجازه واخر الاسبوع والايام هنا فى دوله الكويت الشكيكه هبله جدا بتمطر وتحرر وتبرد وتعمل برق ورعد فى يوم واحد لما انا مبقتش عارفه اطفى التكييف ولا اسيبه يالا جاوبوا والطلبات على حساب الكوكب
اقعدوا بالعافيه

كان معكم عبقرينو الصغير ابى هانم بتنجانى
حكمه الامبراطوره

الحب فى القلب زي الكهربا فى السد العالي

22 اخبط وقول رايك:

صيدلانيه طالعه نازله said...

و الله يا رحاب
من زمااااااااااااااان قوى ما ابدعتش حاجه
حتى بوستات المدونه حاسه انها بقت بلا طعم و لا لون و لا ريحه
مجرد رغى بترغيه مع الناس بدل ما تكلمى نفسك فى المرايه و تلاقى نفسك اتجننتى
الابداع ده بيحتاج روقان بال و هدوء اعصاب
و ده بصراحه مفتقداه بقالى فتره

Anonymous said...

اولا وحشاني قوويييييييييي تدويناتك

بجد منوره البلوج :)

انا بكتب محاوله قصصيه مطلعه عيني فيمكن تكون دي انجاز لاني بستمتع وانا بكتب بصراحه :)

السبب في الانجاز ده الينسون ... لاني مابحبش الشاي ولا القهوه ولا الشيشه :D

تحياتي

Empress appy said...

لولو مش هقولك غيري ريتم الحياه لانى اكتشفت ان دا حبر على ورق او بيحتاج لمغامره كبيره اوي يعنى من الاخر جمدي قلبك وغيري اى حاجه تقابلك والحدق يفهم ينهاهاهاهاهاها







فتاه من الصعيد


دا هايل بجد انى اسمع منك دا ايون كدا ادونى امل ربنا يوفقك يا قمر يا رب
وننزل لكى ينسون على حسابى شخصيا

Empress appy said...

لولو مش هقولك غيري ريتم الحياه لانى اكتشفت ان دا حبر على ورق او بيحتاج لمغامره كبيره اوي يعنى من الاخر جمدي قلبك وغيري اى حاجه تقابلك والحدق يفهم ينهاهاهاهاهاها







فتاه من الصعيد


دا هايل بجد انى اسمع منك دا ايون كدا ادونى امل ربنا يوفقك يا قمر يا رب
وننزل لكى ينسون على حسابى شخصيا

dr.lecter said...

من غير معاد ولا اتفاق ولا تخطيط
تلاقي نفسك كده مره واحده بتبدعي

Unknown said...

انا بس جيت امسى عليكى يا
آبى هانم

ازيك و ازيك و ازى الكويت و اهلها و برادعاها
:-)

Baskouta said...

انا جيت بس اقولك ازيك ووحشتيني
:)

صوت من مصر said...

والله يا طنط ابى افتكرت انى ابتكرت مرة وسرقت شيكولاته من سوبر ماركت وبعد ما سرقتها طلعت منتهية الصلاحية

صيدلانيه طالعه نازله said...

لا و الله اصل انا مش حدقه

انا حلوه هع هع هع

مش كل حاجه مش راضيين عنها ينفع نغيرها

على الاقل فى بعض الظروف

فاهمانى يا حاجه

و لا اقول تانى

شكلى حاقول تااااااااااانى

أحــوال الهـوي said...

واضح ان تغيير الجو خلاكي تقولي و ما تقليش تبدعي و ما تبدعيش
تمنعي الشاي و تعزمينا

تقوللي مقدمة و تنفيها

رحاب ازيك

و عشان ترتاحي الجو في الكويت حار بارد ممطر مع احتمال عواصف ترابيه

و اقفلي الباب و شغلي التكييف و اتغطي



تحياتي

Ehab said...

رحاااااااااب

ازيك الأول وازي الكويت على حسك وازي زوجوجك العزيز تحيتي ليه

ويا سلام بقى لو تسلمي على طارق ابن خالتي عندكم هناك في الكويت بالمره يعني

انتي تقصدي اختراع يعني جديد ولا حاجه جديده اعملها في حياتي

بصي انا بقالي فتره مخنوق اني مبطورش في نفسي وكده على مستوى المهني يعني وقررت ادور ايه اللي انا ممكن اتعلمه فبدأت الأول في الفوتو شوب ولقيته مش صعب بس عايز دماغ مبدعه علشان اللي بعمله يبقى ليه لازمه او يكون فعلا هتشتغل بيه ولأنه مالهوش علاقه بشغلي زهقت منه بس الجميل اني بقيت بعرف اشتغل عليه وانا كنت مخنوق قوي اني مبفهمش حاجه فيه خالص

بعد كده بقى فكرت في حاجه كنت بحلم بيها من زمان وهي اني اتعلم فرنساوي
وفعلا ابتديت واشتريت كتاب بسيط كده كبدايه يعني وواحد زميلي قالي على موقع بيعلم فرنساوي ببلاش وفعلا بعرف دلوقتي الأرقام عقبال عندك وبعرف الضمائر وبعرف ادوات التعريف وده طبعا معناه اني لسه قدامي كتييير قوي
ادعيلي بقى اتعلمه لأن دلوقتي اللغه بقت عامل مهم جدا

خللي بالك من نفسك بقى

سلااااااااااااااااااام
اخوكي ايهاب

mohamed said...

أزيك يا رحاب وألف مبروك ولو أنها متاخرة كتير

إيه اخبار الجو عندك سمعت انه تراب ومطر وبرق وحاجات غريبة مش راكبة على بعضها

FOrty said...

اكيد بقى بعد العاصفه بتاعت النهارده الصبح اتعرفتى على الجو بصحيح فى الكويت و عرفتى ان اللى فات ده كله كان هزار
اما بقى بخصوص الابداع فمعاكى حق الابداع محتاج نفكير خارج عن المألوف يعنى تغير شامل فى نمط التفكير و تطبيقه قد يؤدى الى تغيرات جزريه فى الحياه و مش كل الناس قد الحكايه دى الغالب بيمشى فى الطابور جنب الحيط
تحياتى

شفـقــة و إحســــان said...

بصى يا بوبا انا ببدع بس فى المطبخ
هههههههههههههههههههه
بعمل ابداعات فعى عك عك يعنى
سيبك انتى بجد وحشتينا ووحشتى مصر كلها

مدونة عرفة فاروق said...

السلام عليكم

كيف حالك يا ايتها الامبراطورة
يارب تكونى دايما بخير

عجبتنى قوى الافتتاحية بالعربى دى

ما انتى بتكتبى عربى حلو اهو

اما موضوع الابداع فانا عن نفسى دايما مبدع امال شاعر وقاص وناد وروائى ازاى
ههههههههه
كتير دول

سلام

خواطر شابة said...

امتى اخر مره عملت حاجه مبتكره او ابدعت فى حاجه؟
تصدقي بالله ان السؤال صادم لاني فعلا اكتشفت اني غرقانة في روتين قاتل بين شغل وبيت
سؤالك ايقضني فعلا ووضعني امام حقيقة حياتي فشكرا لك
دمت بكل ود

الميكروباص said...

ولله أنا ياما ابدعت في الحقيقه
ومعظم ابداعاتي كانت في الشغل
بس مع الأسف طلعت في الآخر بدون فائده
عشان كده مش عاوز افتكرها

ahmed_k said...

الروتين قتل الإبداع
وأيضا عدم جدوى ما يبدعه المبدعون غالبا قاتلا للهمه والتحفز للإبداع
ربنا يقدرنا ونبدع يوما ما

دمتي بخير

Empress appy said...

الرفاق محبطون يستائلون اين الابداع ايه يا شباب ايه الاحباط الفزيع دا وانا اللى قولت هلاقى فيكم اللى ينصفنى بس كويس فيه بريق امل فى اتنين تلاته ربنا يديكوا يا شباب

أمل حمدي said...

ازيك وحشاااااااااني موت والله

ربنا يصلح حالك يارب

انا فاهمة البوست وها اعمل نفسي مش فاهمة

هههههههههههههه

خلي بالك من نفسك

يا مراكبي said...

أنا بأبدع كل يوم وده العادي بتاعي يعني

:-)

كل يوم بتواجهني مشكلة عملية جديدة وبأفكر أحلها ازاي بحل مبتكر في حدود الإمكانيات المتاحة

يمكن مش هينفع أحكيها هنا لأنها امور فنية هندسية دقيقة بس الحمد لله بتحصل

Love-Guru said...

فكرتيني بقالي مدة لم اقدم اي ابداعات علي البلج. هذا ابداع جديد
http://love-guru09.blogspot.com/2010/04/blog-post.html

Share |