البوتاجازات والهاتيفه

تحديث: للتوضيح انا مش بنصف جانب على حساب جانب علشان محدش يفهم كده بس انا اضايقت من اللى عاملين اصحاب لكل الجوانب وبدأو يشتموا برضه فى كل الجوانب سواء مجهول او بوستات متغطيه وانا مش بحب دا او تعليقات مش كويسه وتلقيح يا ريت بقى تقروا بوست خيخه وتفهموا اللى اتقال انا مش عاوزه فذلكه ولا حد يقولى انتى بتنصفى مين انا برضه محدش بيوقعنى فى غلط غير كده البوست دا مش عن الموضوع اللقاء بس لو فكرتوا فيه هتلاقوه بيحصل لناس كتير فيكوا وانا واحده منكم برضه حصل معايا كده

طبعا انا كنت فى اجازة وما زلت الحقيقه بس بتابع الملاعب من على دكه الاحتياطى وهو دائما ما يعطينى فرصه لرفع حواجب ورسم علامه انبهار وازبهلال بكميه الغل والفضاء الروحى اللى عند الناس عموما وليس معنى هذا ان جميع الناس كدا لا سمح الله
ولكن الاكثر
ندخل فى الموضوع الشخص البوتاجاز او الهتيف صفاته

تجده لا ينام الليل ويظل ساهرا يبحث فى الفضاء السيبرى على اى كلمه هنا او هناك بين اثنين ويبدأ بمسك الفتيل واشعاله
تجده فى اللقاءات يحمى الفتيل ويمسك بأذن الاخر ويهريها كلام ورغى عن هذه وذاك وتلك وهذوه وكان واخواتها
تجده رافع شعار حمامه (لا مؤاخذه ) السلام دائما ولو تمعنت النظر فيه تجده ذو القرنين اى شيطان بذيل
تجده يتحدث عن الاخرون ولا يقوى ولا يجروا ان يتحدث امامهم
تجده نصب نفسه قاضى معارضات ونيابات ومحاكمات على الناس وهو نفسه يقع فى نفس الخطأ
تجده يأكل ضوافره ليلا الى ان يصل لكعوب رجليه من كتر التفكير فى كيفيه الوصول لتليفون او ايميل شخص ليبلغه مصيبه اخترعها خياله المريض

على مستوى الاصدقاء
تجده يوسوس لك من تجاه من تحب ويقول لك دى كذا وكذا وكذا ويصورها لك كأنها فتاه ليل وهو عينه فيها وهيموت عليها ولكنه يمارس هوايته فى التسخين

تجده يشجعك على العط والنط والفط مع بنت ولكن لا تتزوجها فهى تستطيع ان تمسك ايدها ورجلها وشعرها ولكن تتجوزها تيجى ازاى دى ميصحش ومش اصول ومش عادات
ولو سنحت له الفرصه مع هذه البنت لمشى على ركبه وقفاه وتسلق على النجف وعمل قرد لكى تقبل به زوجا
تجده دائما يا حشاش يا فاشل يا واخد على قفاه من واحده يا معقد نفسيا يا خمورجى يا نسونجى
واكيد كله بيقابل الشخص دا فاحذروا منه ومن وسوسته
حتى لا تندم ويفوت الميعاد وتقعد تغنى فات الميعاد لام كلثوم
الهاتيفه
هما من يشتروهم فى الماتشات والانتخابات المزوره لكى يهتفوا لفلان او علان او ترتان
واهم مميزاته
انعم الله عليه بصوت شبه صوت البقره فى تجعيرها فتسمع صوته من بعيد وقريب ولكن تنفر منه
هو من يقوم بقول الله عليك هايل فزيعه معاكى حق او يسيس الموضوع للتلقيح ايضا على شخص اخر
الهاااااتيفه يا ساده عيال سيس لسه متفطمتش ولسه مطلعش لها بذرة عقل حتى
عندما تجدهم يكتبون الشعارات تنبهر بيهم
وعندما تتناقش معهم تجد ان عقول الجحش اكبر من عقولهم او حتى عقل الفرخه
الهاااااااتيفه عيال تافهه سيس سرس هايفه
عندما يجدون شخص اخطأ ينسون كل شئ ويبدأون فى البحث عن نقط الضعف فيه ويوضحوا للناس سلبياته فى حين انهم فى يوم من الايام كانوا يتقربون من الشخص

بس خلاص

فاحذورا هؤلاء ايها الكبار وانظروا حولكم وربنا يكفيكم شر اصحابكم اما اعدائكم فانتم عارفينهم

مع السلام عليكوا

كان معكم ابى هانم رغم انف اللى مش عجبه واللى مش عجبه ايه يمسك سلك الكهرباء 300 فولت

36 اخبط وقول رايك:

قوس قزح said...

يا بنتى انتى مش اجازة ؟
هو مفيش فايدة فيكى يعنى ؟ النحلة و الدبور دول مش هيسكتوا و ترتاحى شوية ؟

المهم
ربنا يحفظنا من الانواع اللى بتقولى عليها لانهم ساعات فعلا يا آبى بيخلوا الواحد يتعمى و يشوف نفسه مثالى و ان كل اللى حواليه غلط
و هم فعلا اول ناس ممكن يتكلموا عليه

و الله يا رحاب انا فاكرة انى قريت بوست كان بيحكى موقف مفيهوش اى مناسبة سعيدة و حد رد فى التعليقات بالف مبروك
لمجرد بس يثبت حضوره عند المدون ده

احنا كمدونين مش محتاجين مشجعين لاننا مش فى منافسات بينا و بين بعض
بالعكس احنا مفروض ناس عندها فكر بتعرضه و طبيعى ان كل واحد يكون فكره و طريقته مختلفة عن التانى يعنى مش لازم نكون شبه بعض و يتقارن بين فلان و علان
ولا انت عندك كم مهلل و مشجع و انا عندى كام

اخر حاجةاحب اقولها ان من غباء الهتيفة انهم يكونوا فاكرين انهم فارقين مع اللى بيشجعوه لان غالبا بدام هو وصل للمرحلة دى بيكون قوى بيهم او من غيرهم
و لو حصل و حد منهم وقف قصاده هيدوس عليه و يكمل طريقه عادى

Empress appy said...

قوس قزح


النبى يا مامى انتى بتقولى حكم ويا ريت الهاتيفه والبوتاجاوات يفهموا دا
وكله كوم واثبات الحضور دا كوم كأننا مثلا بناخد جوايز عليهم
عارفه بلاقى ناس بتعلق ابص على كاتبين ايه ملاقيش حاجه طيب ارد عليك بايه وناس برمى كومنتات وتجرى
انما بصراحه والشهاده للهتيف يعنى
انه بيرجع تانى علشان يشوف النار ولعت ازاى
يالا ربنا ياخدهم من وشنا يا رب

أحمد عبد الحميد said...

عندك حق فى كل الكلام ده يا ابى هانم
وظهر قوى اليومين اللى فاتو بعد اللقاء
أنا كان نفسى أحضر بجد لكن دلوقتى أنا متردد جدا أحضر لو فيه لقاء قادم ولا لأ

ملحوظة: (معلش يعنى بحكم المهنة) مافيش عندنا 300 فولت مصر الجهد فيها 220 فولت
:)

Empress appy said...

ابو حميد


مش معنى ان فيه ناس اضايقت وفيه ناس اتبسطت يبقى اللقاءات وحشه ما كل حاجه لها سلبياتها وايجابيتها
ما انا رحت خمسميه لقاء عادى مش كله طلعت منه مبسوطه ومش كله مفيد
عادى انا بعتبر اللقاء ده زى يوم اجازة نروح الجنينه ونلعب نط الحبل وكوره ونجرى وراء بعض
وفيه لقاءات تانيه بكون رايحه اتناقش مع ناس معينين مش دايما بكون بحب اتناقش لانى عندى فكره مسبقه بالتفكير فمحبش ارهق نفسى
اما بخصوص ال 300 فولت فيا سيدى بحبح ايدك شويه مش السد العالى بتاعنا برضه
نورت يا ابو حميد وجمد قلبك وخوض التجربه

Mahmoud البطراوى said...

انا برضه متابع المدونات الكام يوم اللى فاتوا دول .. ومفهمتش البوست
حاسس انى غبى اخر حاجه
:D

اللى فهمته من متابعتى للمدونات ان كل شخص اعتبر انه اتمس بشخصه من غير ما حد يسخنه.. ومحتاج انه يرد

انا شخصيا مكنتش موجود .. مش عارف لو كنت موجود كان هيبقى عندى الاحساس دا ولا لأ

بس انا عاوز افهم بوستك

Empress appy said...

بطوط عربيتى القديمه ههههه

بص يا محمود اللى اتمس وحس انه مقصود يبقى غلطان لان زى ما الشخصيه دى اتكلمت بصراحه جدا وقالت على اللى ضايقها اعتقد لو كان فيه شخص رابع او خامس او عاشر كانت ذكرته بالعقل كدا ايه اللى هيمنعها
فهمت
التسخين بقى جاي بشكل غريب شوفت واحد علق عند واحده وقعد يهزر وراح للتانيه يشتم فى الاولى شوفت النفاق
دا صورة واحده
بلاس ان مكنش فيه حد بيتكلم بس فيه ناس سخنت عن طريق ميلات
وناس عن طريق تليفونات
ودا اللى ضايقنى ان الكبار اتجروا لده من شويه عيال سيس هفأ
وعموما دى مش اول مره تحصل حصلت كتير
فحبيت انوهه عنها
غير كدا اللى حكم على طرف انه وحش مع انه كان بيتقرب منه اوى وبيجرى وراء صحوبيته
ويسخن التانى
فهمت بص للموضوع من بعيد يا بطوط
وانت تفهم انسى وجودك افتكر شخصيات محددة انت متابعها من سنين وشوف انت هتفهم الدنيا ازاى انا واثقه فى ذكائك اوى

Anonymous said...

بشوف كتير من دول ... عموما انا من انصار لكل مقام مقال

وكمان لو فيا عيب يقولهولي صديقي احسن من ان يستغله عدوي

تحياتي

ENG./ELSAYED,PMP said...

سعيد انى اتعرفت عليكى ع الطاير
ربنا يتمملك بخير
البوست فازيع ...هههههههه
بجد انا ضحكت جامد
ومش عارف اقولك ايه

انتى بتكتبى كويس

بس طنشى شوية

يعنى انتى لازم تدى البشرية دى على دماغها بأبو وردة كده

سيد
هههههههه
لسه بضحك

Empress appy said...

فتاه من الصعيد

عارفهاانا ماشيه على مثل ايه
تعرف فلان اه اعرفه عاشرته لا يبقى متعرفوش
ومش من سقطه او من تشجيعه او من كلمه حلوه احكم على فلان
ربنا يكفينا شر المخابيل يا بنتى فى البيت والشغل والمدونات وكل مكان ربنا يولع فى رماتهم ويفيرس اجهزتهم ويعلى فولت كهربتهم

Empress appy said...

بشمهندس


ربنا يكرمك يا رب وانا سعيده والله بس فعلا الوقت كان صعب شويه انى افضل
ثانيا انا مبديش لحد خالص نا ساكته اهو انا بنبه الناس الكبيرة علشان تاخد بالها بس بالسيس اللى حواليهم

خواطر شابة said...

عزيزتي انا ساءني ان تنكسر الصورة الجميلة التي كنت رسمتها لهذا العالم الافتراضي انا عن نفسي هربت اليه من عالم حقيقي فيه كل هذه العلل وتمنيت ان يكون عالما فعلا كما اتمنى ان يكون تجمعا لناس واعية ناضجة متفهمة ومتفاهمة
الصراحة مطلوبة وضرورية لكنها احيانا ضررها اكبر من نفعها قليل من الديبلوماسية لايضر ان كان الرسول صلى الله عليه وسلم أجاز الكذب للاصلاح وهنا ليس المطلوب الكذب بقدر اخفاء مشاعر سلبية اظهارها لن يفيد في شئ
على العموم هي غيمة وستزول وربي يصلح الاحوال ان شاء الله

Empress appy said...

خواطر شابه


بصى يا بنوته مش معنى ان فيه غلط ن وجهه نظر انسان يبقى لازم تبقى غلط من وجهه نظر كل الناس
كل واحد حسب راحته انتى لما عملتى المدونة علشان تكتبى براحتك صح
يبقى كل واحد يكتب اللى عاوزه واعتقد فينا القريب من بعض بما يكفى من فهم الشخصيات عموما
يعنى لو انا وانتى اصحاب اوى
اوى
وانتى غلطتى مثلا هبقى عارفه انتى امتى تغلطى او حالتك مالها
يبقى الموضوع يتقفل عليا وعليكى لان لو دخل اى طرف من بره هيولع الدنيا ودول اللى بقول عليهم عالم التدوين مش كله وردى اكيد فيه اشكال صايعه وفيه اشكال محترمه وفيه اشكال عاوزة ضرب الشوزات وفيه معاتيه
وفيه الطيب قوى وفيه القوى
تبقى غلطانه لو هربتى من العالم الحقيقى ليه صدقينى كله زى بعض
نورتى يا جميله

أمل حمدي said...
This comment has been removed by the author.
هي وظروفها said...

رحاب تصدقي بالله

انا في الفتره القليله ليه في عالمنا ده حبيت ناس كتير

يا يحاب قولتها مش عارف لمين وهقولهالك

احنا بني ادمين فينا كل عيوب البشر انا وانتي ونوران وفاتيما ود /ستيته

لو قلنا غير كده نبقي بنضحك علي بعض
الطبيعي ان اي حاجه تحصل تتفعهم صح امال احنا بنزيط ونقول ان احنا ماشاء الله من زينه شباب مصر
ومش عاوزين نسموا بافكارنا
بجد اتبسطت لما شوفتك يا ررحاب بس خساره مكلمناش كتير
علي فكره انا واحد من الناس مزعلتش من حد خالص في اليوم ده
الحاجه الوحيده اللي زعلتني لما كنت ماشي وبكلم خيخه بضهري روحت لابس في الشجره اللي ادامي
اللي كانو مشيين جمبي ضحكوا عليا

Empress appy said...

هى وظروفها

الشجره يا خبر طيب ابقى وريها ليه المره الجايه وانا اقطعها من جذورها علشان اخلص منها بنت اللذين دى
انا اللى اسفه انى معرفتش اقعد معاكوا كلكم لانى كنت ماشيه بسرعه ومكنتش جايه من الاول علشان مشغوله جدا بس حبيت ادحرج التماسى
بص اللى حصل التلاته يصفوه من بين بعض
ميجيش بقى حد يسخن واللى له واللى ملوش واللى بعيد واللى قريب ياخد بنط على قفا القصه دى
واللى كان عامل صاحب حد فيهم وبيجرى وراه يغلط
وانا مغلطه الكبار علشان سمحوا بدا
وانا كمان مبسوطه انى شوفت ناس كتير حتى شوفت وشهم بس ومقعدتش دا كفايه

بنجاواتى said...

السلام عليكم ورحمة الله

قد تكون هذه هى الزيارة الاولى لى لمدونتك الكريمة وارجو ان يتسع صدرك لما سأقوله

حضرتك كاتبة موضوع محترم جدا وذا قيمة ولكنى وددت لو اننى استطيع التحدث هنا من غير قيد ولكن حالة الاحتقان والغضب التى أشعر بها فى ثنايا الموضوع وفى خاتمته تجعلنى اتردد بعض الشئ فى ان انقل اليك غير الثناء لاسيما انها اول زيارة

تحياتى

Empress appy said...

بنجاواتى


حضرتك تشرف وتكتب اللى انت عاوزه يا فندم انا مش مشحونه خالص من حد ويشرفنى ان حضرتك تقول كل اللى انت عاوزه وانا برضه هرد على حضرتك بكل هدوء
وبموضوعيه نورت المكان يا فندم

نـــــور said...

طنشيهم ياابى
بجد والله سوا دول او دول ادنى من ان الواحد يفكر يسميهم ايه او يتكلم عنهم

دول اخرهم يتقالهم موتوا بغيظكم وبينك وبين نفسك مايستحقوش علو صوتك

الف مبروك كتب الكتاب والجواز عما قريب ان شاء الله :)
واسفه انى ببارك متأخر بس مكنتش اعرف ياقمر والله
الله يسعد قلبك ياجميله وينضف قلوب الناس المريضه يارب

باى :)

الشعب لابد له من حكومه تشكمه said...

اناااا بأه اللى غايظنى ليييييييييه من البدايه نديهم الفرصه؟؟؟؟؟؟

مهم مش هيسخنوا كده غير لو لقوا حاجه يسخنوا فيهاااا,,

يبأأأأه لييييييييييييييه نديهم الفرررصه؟؟؟؟؟؟؟

Empress appy said...

شميا

اقري بوست خيخه دلوقتى علشان تفهمى اللى كنت انا بشرحه يا شيما انتى عارفه انا مش بجامل حد انا مع الحق وقايله الكلام دا لفاتيما النهارده فى ميل برضه وسبحان الله خيخه قالته لوحدها يا قمر

Empress appy said...

نور
الله يبارك فيك يا رب وانا مطنشه خالص اهو

شفـقــة و إحســــان said...

لى حاجة قولتيها يا ابى اللى مش عاجبه يمسك سلك كهرباء
واللهى برافو عليكى ايوا كده اديهم على نفوخهم وماتسكتيش
اصل الناس دى بقى فى منها كتير
ربنا يكفينا ويكفيكى شرهم
كمان انتى متزعليش نفسك انتى عروسة واللى مش عاجبه يتفلق

بسمه عبدالباسط said...

يا بنتى أنتى جيتى على الجرح والله

وتعرفى النوعيات اللى بتقولى عليها دى أتقرصت منها كتير وبتحاول للحظة دى توقع بينى وبين كل الناس

وربنا يكفينا شرهم بجد

ويديهم على قد نيتهم

صوت من مصر said...

ههههههههههههههههههههههههه
على فكرة ليا حق اضحك
لانى بعيد عن الكلام ده
ومليش علاقه بيه بس من كتر ما قريت عنه
حاسس انى انا السبب
بس كلامك منطقى مليون فى الواحد

مواطن مصري said...

انا جاي ابارك لقيت بوست خناقة

الحمد الله انا لا نسوانجي ولا خمورجي :D

الهاااااااتيفه عيال تافهه سيس سرس هايفه
عندما يجدون شخص اخطأ ينسون كل شئ ويبدأون فى البحث عن نقط الضعف فيه ويوضحوا للناس سلبياته فى حين انهم فى يوم من الايام كانوا يتقربون من الشخص


حصلتلي مع بعض الأصدقاء و الايام كشفت مين الصديق الحق و مين النص كوم

أم بتول said...

آبى بجد انا مش عارفة فيه ايه ، المفروض أننا ناس كبيرة و فاهمة و المفروض أن فى صداقات بتجمع بين البعض يعنى عارفين بعض كويس ، و الى فيه بينهم صداقات مش ينفع انهم يزعلو من بعض خالص لأنهم أكتر أثنين فاهمين بعض ، لكن نعمل ايه فى البوتاجازات ، نقول ربنا يكفينا شرهم .

اقصوصه said...

اممم

يعني الاجازه انتهت

والا انتي قطعتي الاجازه

وبترجعين تكملينها؟

هالدنيا هاي ررحله

نشوف فيها كل الاصناف والانواع والاشكال

اللي تختلف عن بعض :)

Anonymous said...

السلام عليكم
عزيزتي
انهم يتحاورون معي الآن على كرسي الاعتراف
يستجوبون مدونتي
شيء بقلبي
http://shayunbiqalbi.blogspot.com/
في مجلة التدوين العربي ادخل و شاركهم التقييم كما تحب
http://arabicos.blogspot.com/2010/02/sonnet.html
مع تحيات اختك
SONNET

akeedba7ebha said...

هو فين السلك ال 300 فولت ده ازاى يعنى اجيبه منين فى مصر هنا الموضوع الغلط ده

سلك سلك فولته 300 !!!!! عجبي

الأرمـوطــي said...

ربنا يكفينا شرهم

بنت الصالحين said...

اولا انا حاسة اني مش فاهمة اوي

بس يلا خير


ربنا يبعد عننا كل شر


::::::::

عارفة انها متأخرة بس معلش


مباااارك ياآبي هانم


بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير

آميــن

Ebtsam said...

الزملاء الأعزاء تحيه طيبة وبعد:
تسعي الشبكة العربية لمعلومات حقوق الإنسان لإصدار مطبوعة دورية خاصة بالصحافة الشعبية تحت اسم "وصلة " تنشر فيها بعض مما ينشره المدونين من كتابات وتعليقات على الأوضاع المحيطة بهم في مصر والعالم العربي .
ونرجو مشاركتكم معنا في المطبوعة بالسماح لنا الاستعانة ببعض مما تكتبونه على مدوناتكم من موضوعات بعد موافقتكم على النشر .
نرجو سرعة الرد
مع الشكر
ابتسام تعلب
للتواصل
الايميل : wasla@anhri.net

MKSARAT - SAYED SAAD said...

يعني اغيب وارجع الاقيكي عامله خناقات ومشاكل وبعدين معاكي :)
يا آبي كل مكان فيه الحلو والوحش
متفوريش دمك بس
كوني بخير

عايش... ولكن !!!! said...

هدى نفسك يا ابى كده
هو انا صحيح مزورتش مدونات بقالى كتير وكنت بعيد
بس انا فاكر انى اخر مره كنت سايبك بردو كنت ماسكه فى خناق حد
مش ناويه تتهدى بقا :)))

مواطن مصري said...

اخبارك اية يا استاذة مختفية بقالك فترة انشاء الله يكون خير

بسلم عليكي

Empress appy said...

شكرا شكرا انا بخير يا جماعه والله مفيش حاجه دي بس نكشه صغننه منى

Share |